مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
انواع صندوق های سرمایه گذاری

از انواع کارکرد صندوق های سرمایه گذاری خبر دارید؟

کارکرد صندوق های سرمایه گذاری متفاوت است و این صندوق ها در زمینه اوراق بهادار، ارز، طلا و یا ساختمان فعالیت می کنند. سه نوع آن‌ها از نظر تعداد و گستردگی اهمیت بیشتری دارند.

کارکرد صندوق های سرمایه گذاری (با درآمد ثابت، سهامی، مختلط)

کار صندوق ها این است که مبالغ کوچک را جمع آوری می کنند و این سرمایه را به صورت تخصصی در بورس سرمایه گذاری می کنند. بعد از انجام سرمایه گذاری سود حاصل شده در این حوزه به نسبت سهم هر سرمایه گذار تقسیم می شود و مدیر صندوق هم کارمزد کار خود را دریافت می کند. کارکرد صندوق های سرمایه گذاری متفاوت است و این صندوق ها در زمینه اوراق بهادار، ارز، طلا و یا ساختمان فعالیت می کنند.

کارکرد صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌ها دارای انواع و کارکردهای متنوع و زیادی هستند اما سه نوع آن‌ها، از نظر تعداد و گستردگی اهمیت بیشتری دارند.

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

برای افرادی که از سرمایه‌گذاری خود سود ماهانه انتظار دارند، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت بهترین گزینه است. این صندوق‌ها، سرمایه‌های جمع شده را در اوراق بدهی با درآمد ثابت بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده و به هر میزان که سودآوری داشته باشند، اغلب به‌ صورت ماهانه برای سرمایه‌گذاران واریز می‌کنند.

صندوق های سرمایه گذاری سهامی

برخی دیگر از افراد ریسک‌پذیرتر هستند. ریسک بیشتری قبول می‌کنند و انتظار بازدهی بیشتری هم دارند. برای این افراد صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری سهامی گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

این صندوق‌ها بیشتر سرمایه‌های جمع شده را در شرکت‌های بازار سرمایه وارد می‌کنند. سرمایه‌گذار از صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در حالی‌ که قیمت آن بالا رفته است، به سود خواهد رسید و اغلب واریز ماهانه سود در این نوع وجود ندارد.

صندوق های سرمایه گذاری مختلط

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مختلط چیزی هستند مابین «صندوق‌ های درآمد ثابت» و «صندوق های سهامی». به همین خاطر نسبت به «صندوق‌های سهامی» هم ریسک کمتری و هم بازدهی کمتری دارند.

این صندوق‌ها حدود نیمی از سرمایه‌های وارد شده را در شرکت‌های بازار سرمایه و حدود نیمی را در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کارکرد صندوق های سرمایه گذاری

تعدادی صندوق سرمایه گذاری دیگر هستند که به خاطر داشتن کار ویژه‌ای مشخص، در این قالب قابل‌ طبقه‌بندی نیستند. مانند صندوق سرمایه گذاری طلا که فقط در انواع ابزارهای طلا سرمایه‌گذاری می‌کند یا صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان که صرفاً در پروژه‌های زمین و ساختمان فعال است یا صندوق‌های شاخصی که وظیفه ردیابی شاخص‌های بورس را دارند.

صندوق های سرمایه گذاری در طلا

بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند با خرید طلا و سکه ارزش پول خود را حفظ کنند اما اتفاقاتی مانند گم‌شدن یا ربوده شدن همیشه پیش روی این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

با سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه‌ گذاری طلا آن صندوق‌ها با خرید و فروش سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا که معمولاً در بورس پذیرفته‌ شده‌اند، به کسب بازده می‌پردازند.

با این اقدام سرمایه‌گذاران علاوه بر رهایی از مشکلات بالا می‌توانند با ارقام خرد در طلا سرمایه‌گذاری کنند. البته این صندوق‌ها می‌توانند مازاد دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق سرمایه‌ گذاری زمین و ساختمان

سرمایه‌گذاری در مسکن برای ایرانیان همواره از بهترین گزینه‌ها به‌ حساب می‌آمده است. نوعی از سرمایه‌گذاری که به مبالغ بسیار بالایی نیاز داشته است. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری زمین و ساختمان صندوق‌هایی هستند که سرمایه‌های کوچک اشخاص حقیقی یا حقوقی را به‌ منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ساختمانی جذب می‌کنند.

با این کار امکان استفاده سرمایه‌گذاران خرد از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ و درآمدزای مسکن فراهم می‌شود.

صندوق های سرمایه گذاری پروژه

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری پروژه صندوق‌هایی هستند که منابع مالی سرمایه‌گذاران را برای تأمین مالی پروژه‌های صنعتی، معدنی، نفت، پتروشیمی و جذب می‌کنند. هدف از تشکیل این نوع صندوق‌ها جمع‌آوری سرمایه از متقاضیان و سرمایه‌گذاران و اختصاص وجوه جمع‌آوری‌ شده به ساخت و به بهره‌برداری رساندن انواع پروژه‌های دارای توجیه است.

صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری امکان نوعی جدید و جذاب از سرمایه‌گذاری نیکوکارانه را فراهم آورده‌اند. در این شیوه صندوق‌هایی با هدفی خاص مانند حمایت از جایزه بین‌المللی المصطفی (مشهور به نوبل اسلامی)، ورزش کشتی یا حتی باشگاه‌های ورزشی تأسیس می‌شوند.

افرادی که قصد حمایت از این اهداف نیکوکارانه را دارند به‌ جای پرداخت پولی که پس از یک‌بار پرداخت و هزینه شدن به پایان می‌رسد، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود ناشی از این سرمایه‌گذاری به‌ صورت همیشگی به آن هدف اعطا می‌شود. البته فرد می‌تواند بخشی از سود ناشی از این سرمایه‌گذاری را برای خود و بخشی را به آن هدف تخصیص دهد.

کارکرد صندوق های سرمایه گذاری

کارکرد انواع صندوق های سرمایه گذاری (با درآمد ثابت، سهامی، مختلط)
کارکرد صندوق های سرمایه گذاری (با درآمد ثابت، سهامی، مختلط)

کارکرد صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

بعضی از کسب‌ و کارها به‌ جای طی یک مسیر خطی، مسیری نمایی و شتاب گونه را می‌پیمایند. البته یا به سمت رشد و موفقیت یا به سمت افول و ورشکستگی.

نکته جالب آنکه امکان دوم به‌ مراتب بیش از اولی است اما همان تجربه‌های معدود موفقیت مانند گوگل، آمازون، دیجی کالا، اسنپ و … به‌قدری پول‌ساز و سودآور است که جبران همه شکست‌ها را می‌کند.

عده‌ای از افراد سرمایه‌گذاری در چنین صندوق‌هایی را ترجیح می‌دهند؛ صندوق‌هایی که بر ایده‌ها و کسب‌ و کارهای نوآورانه سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است سودی فراوان عاید افراد کنند.

صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازار گردانی

صندوق‌های بازارگردانی همان‌طور که از نام آن پیداست نوعی تخصصی از صندوق‌ها هستند که بازارگردانی سهام شرکت یا صنعت از پیش تعیین‌ شده‌ای را بر عهده‌ دارند.

بازارگردانی به معنای خرید و فروش سهم‌های شرکت یا صنعتی خاص است که موجب بهبود نقدشوندگی و متعادل نگه‌ داشتن بازار می‌شود.

صندوق های سرمایه گذاری شاخصی

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری شاخصی، صندوق‌هایی هستند که منابع مالی جمع‌آوری‌شده را درست به شکلی سرمایه‌گذاری می‌کنند که عملکردی مشابه با عملکرد یکی از شاخص‌های بازار سرمایه را به دست بیاورند؛ نه کمتر نه بیشتر.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله

دسته آخر صندوق های سرمایه گذاری خود، گستره‌ای به وسعت ۱۰ دسته قبلی دارند و همه انواع قبلی را در برمی‌گیرند.

صندوق‌هایی که تا به‌ حال از آن‌ها صحبت شد، خودشان در بورس نیستند بلکه در اوراق بهاداری سرمایه‌گذاری می‌کنند که اغلب در بورس عرضه می‌شوند اما ممکن است صندوقی همین کار را بکند ولی بخواهد خودش هم یکی از شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس باشد.

در این حالت است که حالت یازدهم شکل می‌گیرد. واحدهای سرمایه‌گذاری این نوع از صندوق‌ها در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند.

مزیت این نوع از صندوق‌ها این است که سرمایه‌گذاری در آن‌ها، از سایر صندوق‌ها راحت‌تر و کاملاً به لحظه است. در صورتی‌که صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر دو تا چند روز زمان‌بر خواهد بود.

 

امیدواریم مطلب آشنایی با کارکرد صندوق های سرمایه گذاری (با درآمد ثابت، سهامی، مختلط) برای شما مفید بوده باشد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x