مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

یکی از راه های سرمایه گذاری در بورس و... استفاده از صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق ها این امکان را به ما می دهد تا بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه بتوانیم سود خوبی از این بازار کسب کنیم.

مزایای بهترین صندوق های سرمایه گذاری

 

گاهی ممکن است افراد به دلیل نداشتن وقت کافی، نداشتن اطلاعات کافی و… در زمینه فرصت های سرمایه گذاری موجود در بازار مجبورند برای پس انداز پول خود به بانک فکر کنند.

ولی در این بین ممکن است فرصت های بهتری برای کسب سود را از دست بدهند.

صندوق ها ابزاری هستند برای کسانی که قصد سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس را دارند.

 

صندوق های سرمایه گذاری چه کاری انجام می دهند؟

کار صندوق ها این است که مبالغ کوچک را جمع آوری می کنند و این سرمایه را به صورت تخصصی در بورس سرمایه گذاری می کنند.

بعد از انجام سرمایه گذاری سود حاصل شده در این حوزه به نسبت سهم هر سرمایه گذار تقسیم می شود و مدیر صندوق هم کارمزد کار خود را دریافت می کند. این صندوق ها در زمینه اوراق بهادار، ارز، طلا و یا ساختمان فعالیت می کنند.

استفاده از صندوق های سرمایه گذاری امکان دستیابی به سودی بالاتر از سود بانکی را به ما می دهد.

صندوق های سرمایه گذاری
صندوق های سرمایه گذاری

 

مزایای صندوق های سرمایه گذاری چیست؟


  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

اولین مزیت صندوق‌ های سرمایه گذاری، مدیریت حرفه‌ای پول است. صندوق‌ سرمایه گذاری ابزاری برای سرمایه گذاران خرد به شمار می‌رود تا بتواند از توانایی‌ها و مهارت‌های افراد حرفه‌ای برای سرمایه گذاری و نظارت بر دارایی‌هایشان استفاده کنند.

در این صندوق‌ها تحلیل‌گران و مدیران سرمایه گذاری به طور پیوسته تلاش می‌کنند تا با یافتن گزینه‌های مناسب و خرید و فروش به موقع آن ها، عملکرد ممتازی برای سرمایه گذاران خود فراهم کنند.

 


  • کاهش ریسک یکی از مزایای صندوق های سرمایه گذاری

بر اساس قوانین سازمان بورس، صندوق‌ های سرمایه گذاری باید سبدی متنوع از دارایی‌های نقدی و اوراق بهادار را تشکیل دهند.

بخشی از این دارایی‌ها شامل دارایی‌های با درآمد ثابت همچون سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت هستند که ریسک سرمایه گذاری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

به تشکیل این سبد از دارایی‌ها در اصطلاح «متنوع سازی دارایی‌ها» گفته می‌شود. سرمایه‌گذار می‌تواند با پرداخت مبلغی مشخص، چنین سبدی را خریداری کند و خطرات سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را کاهش دهد.

 


  • نظارت و شفافیت اطلاعاتی

صندوق‌های سرمایه گذاری در بازه‌های زمانی مشخصی توسط سه نهاد سازمان بورس و اوراق بهادار، متولی و حسابرس مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمام فعالیت‌های آن ها به صورت شفاف اطلاع‌ رسانی می‌شود. متولی صندوق نیز به صورت مستمر بر عملکرد صندوق نظارت دارد.

 


  • نقد شوندگی بالا

سرمایه گذاری در صندوق این امکان را به شما می‌دهد که خیلی زود پول خود را نقد کنید. این کار توسط ضامن نقد شوندگی صندوق انجام می‌شود. یعنی هر زمان که تصمیم به نقد کردن دارایی خود بگیرید ضامن صندوق این وظیفه را به عهده می‌گیرد.

 


  • صرفه‌جویی نسبت به مقیاس

با توجه به اینکه صندوق‌ های سرمایه گذاری از گردآوری سرمایه‌های خرد تشکیل می‌شوند، بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه گذاری بزرگ برای دارندگان آن فراهم می‌شود.

شما شاید با یک میلیون تومان توانایی سرمایه گذاری در گزینه‌های متنوعی را نداشته باشید؛ اما با توجه به حجم بالای سرمایه در صندوق‌های سرمایه گذاری این امکان برای شما فراهم می‌شود.

در ضمن به دلیل حجم بالای سرمایه صندوق‌ها هزینه‌هایی مانند تحلیل، بررسی، ارزش‌گذاری، خرید و فروش و سایر هزینه‌ها در بین سرمایه گذاران سرشکن می‌شود و برای سرمایه‌گذار صرفه‌جویی زیادی را در پی خواهد داشت.

مزایای بهترین صندوق های سرمایه گذاری
مزایای بهترین صندوق های سرمایه گذاری

 

بهترین صندوق های سرمایه‌گذاری در بورس

یکی از سوالات پر تکرار در بین مشتریان بازار سرمایه این است که بهترین صندوق های سرمایه گذاری در بورس چیست؟ پاسخ به این سوال کار سختی است. بهترین کار این است که حتما زمانی را برای تحقیق در این زمینه صرف کنید.

معمولا یک سری راهکارها وجود دارد که شما بتوانید بهترین صندوق های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدیران و متولیان صندوق: تیم مدیریتی و موسسن صندوق را شناسایی و در خصوص سابقه فعالیت، میزان معروفیت و خوشنامی آن ها تحقیق کنید.
  • به سایت صندوق مراجعه و ببینید بیشتر در کدام حوزه‌ها و صنایع سرمایه‌گذاری کرده است. میزان سابقه و فعالیت آن را نیز نادیده نگیرید.
  • به سایت کدال یا سایت FIPIRAN.COM رفته و عملکرد مالی صندوق‌ها را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.
  • اساسنامه: معمولا با مطالعه اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ها و مقایسه آن ها با یکدیگر به اطلاعات مفیدی دست پیدا خواهید کرد.
  • عملکرد گذشته صندوق و میزان سوددهی آن را در گذشته مبنا قرار دهید.

بیشتر بخوانید: پول هوشمند در بورس چیست و راه تشخیص آن چگونه است؟

واحد یا یونیت سرمایه‌گذاری چیست؟

بسیاری از افراد مبلغی از دارایی خود را نزد این صندوق‌های سرمایه گذاری می‌گذارند. مجموعه همه این مبالغ دارایی صندوق را شکل می‌دهد. برای اینکه سهم هر فرد از این دارایی کلی و بزرگ مشخص شود و همچنین ورود و خروج به صندوق آسان باشد، مجموعه دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری به بخش‌هایی به نام «واحد» یا «یونیت» تقسیم می‌شود که قیمتی معادل صد هزار تومان یا بیشتر دارند.

بنابراین هر فرد در مراجعه به صندوق‌های سرمایه گذاری می‌تواند یک یا چند واحد را خریداری کند. هنگام خروج نیز می‌تواند یک یا چند یا همه واحدهای خود را به فروش برساند.

در نتیجه امکان سرمایه ‌گذاری با مبالغ اندک برای افراد وجود دارد. علاوه بر این در صورت نیاز به وجه نقد، نیازی به خروج همه سرمایه از صندوق وجود ندارد و می‌توان به میزان نیاز از آن برداشت کرد، بدون آنکه به میزان بازدهی آسیبی وارد شود.

 

 صدور و ابطال واحد یا یونیت صندوق‌های سرمایه گذاری به چه صورت است؟

قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های غیرقابل معامله بعد از ۲ الی ۳ روز کاری مشخص می‌شود. به همین دلیل هنگامی ‌که افراد برای سرمایه‌گذاری به یک صندوق مراجعه می‌کنند، از آن می‌خواهند تعداد واحد مشخصی را برایشان صادر کند.

پس از گذشت ۳ روز و مشخص شدن قیمت، صندوق، واحدها را صادر می‌کند. با توجه به تغییر همیشگی قیمت واحدها، میان مبلغ پرداخت ‌شده و مبلغ واحدهای خریداری ‌شده، مابه‌التفاوتی وجود خواهد داشت که صندوق آن را به‌ حساب فرد بازگشت می‌دهد. هنگام فروش نیز پس از ارائه درخواست فروش واحد، دو روز زمان نیاز است تا قیمت واحدها مشخص شود و واحدهای فرد فروخته یا ابطال شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x