مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب «سه دختر حوا» نوشته الیف شافاک

معرفی کتاب «سه دختر حوا» نوشته الیف شافاک

داستان الیف شافاک از زبان پری نگاشته شده است. هر یک از این سه زن در این کتاب بازتابی از جامعه خود هستند و از شک‌ها و تردیدهای خود در اعتقاداتشان می‌گویند.

معرفی کتاب «سه دختر حوا»

 

درباره نویسنده

الیف شافاک در بیست و پنج اکتبر ۱۹۷۱ در استراسبورگ فرانسه زاده شد. پدرش هنگام تولد او در مقطع دکترای روانشناسی اجتماعی تحصیل می کرد. پدر و مادر الیف شافاک خیلی زود یعنی یک سال بعد متارکه کردند و حضانت الیف به مادرش شفق آیتمان رسید. مادرش بعدها در مقام یک دیپلمات به کشورهای مختلف سفر می کرد و دخترش را به همراه می‌برد. مدرسه راهنمایی را در مادرید و عمان و دبیرستان را در آنکارا گذراند. از دانشگاه تکنیک اورتا دوغوی آنکارا لیسانس روابط بین الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان گرفت.(با پایان نامه ای در خصوص رویکرد زنانه و جهان دوار در اندیشه مولوی و بکتاشی) او دکترای علوم سیاسی اش را هم از همان جا گرفت.

 

درباره کتاب «سه دختر حوا»

کتاب «سه دختر حوا» در سال دو هزار و شانزده نوشته شده است.

این کتاب داستان سه زن با نام‌های پری، مونا و شیرین است که هر یک در شرایط متفاوت از هم زندگی می‌کنند.

شیرین ایرانی، پری ترک و مونا آمریکایی است. سه شخصیت زن از سه کشور مختلف به صورت اتفاقی در دانشگاه آکسفورد کنار هم قرار می‌گیرند و با یکدیگر آشنا می‌شوند.

داستان الیف شافاک از زبان پری نگاشته شده است. هر یک از این سه زن در این کتاب بازتابی از جامعه خود هستند و از شک‌ها و تردیدهای خود در اعتقاداتشان می‌گویند.

در کتاب «سه دختر حوا» الیف شافاک از زندگی در زمان حال می‌نویسد، درحالی‌ که او در کتاب قبلی‌اش برخلاف این عمل کرده بود و کتاب «ملت عشق» را با نگاهی فلسفی و تاریخی نوشته بود.

نویسنده در کتاب «سه دختر حوا» رویکردی اجتماعی و فرهنگی دارد. او در این کتاب از دغدغه‌ها و محدودیت‌های زنان امروزی در کشورهای درحال توسعه به خصوص ترکیه می گوید و مشکلات و تفاوت نسل آن‌ها را با خانواده‌هایشان به تصویر می‌کشد.

او زنان را در چالش‌های مختلف که در دنیای مدرن گریبانگیرشان شده‌ است از جمله عشق و شکست به بازی می‌گیرد و تصویری از زندگی زن امروز را به مخاطب نشان می دهد.

شافاک بازگوکننده مشکلات زنان است، زیرا در جامعه هر سیاستی ظالمانه و مستبدانه اجرا شود اولین گروه آسیب‌پذیر زنان هستند و به شدت زندگی شخصی‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

برشی از کتاب «سه دختر حوا»

فردا صبح زود پری پاکتی را پیدا کرد که از زیر در اتاقش به داخل فرستاده شده بود. کاملاً مشخص بود که شیرین برای او رزومه حاضر کرده است اما چه رزومه ای! خواندن همانا و به طرف اتاق دوستش رفتن همانا. وقتی که دید در باز است داخل شد.

«این چیست؟ من هیچ کدام از این کارها را انجام نداده‌ام» از شیرین که هنوز هم در رختخواب بود و سرش زیر بالشت صدایی خفه بیرون آمد « آه می‌دانستم هیچ خوبی بدون جزا نمی‌ماند!» پری گفت:«چیزه… برای کمکت خیلی ممنونم. اما نوشتی که من در رستورانی کوچک در استانبول گارسون بودم! بعد هم نوشته‌ای که روی دست‌خط های عثمانی کار کردم!… روی کاخ‌ها و خدم و رؤسای آن‌ها اشراف کامل دارم… آهان یکی دیگه در تابستان‌ها از اختاپوس داخل آکواریوم و خانواده‌ای ثروتمند محافظت کردم!!»

 

بیشتر بخوانید

زندگینامه الیف شافاک نویسنده کتاب ملت عشق

معرفی کتاب «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» نوشته الیف شافاک

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x