مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» نوشته الیف شافاک

این کتاب جدیدترین اثر الیف شافاک است که ساختاری متفاوت دارد؛ نگاه شافاک همچنان به سرزمین آبا و اجدادی خویش، ترکیه است و این بار به استانبول و زنان.

معرفی کتاب «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» نوشته الیف شافاک

درباره نویسنده

الیف شافاک در بیست و پنج اکتبر ۱۹۷۱ در استراسبورگ فرانسه زاده شد. پدرش هنگام تولد او در مقطع دکترای روانشناسی اجتماعی تحصیل می کرد. پدر و مادر الیف شافاک خیلی زود یعنی یک سال بعد متارکه کردند و حضانت الیف به مادرش شفق آیتمان رسید. مادرش بعدها در مقام یک دیپلمات به کشورهای مختلف سفر می کرد و دخترش را به همراه می‌برد.

elif shafak

مدرسه راهنمایی را در مادرید و عمان و دبیرستان را در آنکارا گذراند. از دانشگاه تکنیک اورتا دوغوی آنکارا لیسانس روابط بین الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان گرفت.(با پایان نامه ای در خصوص رویکرد زنانه و جهان دوار در اندیشه مولوی و بکتاشی) او دکترای علوم سیاسی اش را هم از همان جا گرفت.

 

درباره کتاب «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب»

کتاب «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» داستانی است نوشته الیف شافاک که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ به زبان انگلیسی منتشر شده است.

این کتاب جدیدترین اثر الیف شافاک است که ساختاری متفاوت دارد؛ نگاه شافاک همچنان به سرزمین آبا و اجدادی خویش ترکیه است و این بار به استانبول و زنان.

شروع داستان از نقطه‌ای‌ است که درواقع پایان داستان است. شب است، لی‌لا،‌ بدکاره‌ای بدفرجام، مرده است و جسدش در سطل زباله‌ای در گوشه‌ای از استانبول افتاده است. بر اساس یک نظریۀ علمی مغزِ آدمی تا ۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه بعد از مرگ همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اینک آن دقایقِ پایانی و مرور همه خاطرات زندگی برای لی‌لا شروع شده است…

الیف شافاک در این کتاب، ضمن پرداخت داستانی پر کشش، با نگاهی تیزبین و پرسش‌گر به دفاع از زن و حقوق زنان می‌پردازد و در خلال وقایعی که می‌تواند در هر جامعه‌ای تکرار شود، در واقع با هر نوع رویکرد جنسیتی تحقیرآمیز، ابزاری و عقب افتاده در قبال زنان مقابله می‌کند.

این کتاب که صرف‌نظر از پیام‌های قدرتمند اجتماعی،‌ مجموعه‌ای از وقایع پرکشش را در بر می‌گیرد، از اولین روزهای انتشار مورد توجه محافل ادبی قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید

معرفی کتاب «سه دختر حوا» نوشته الیف شافاک

مروری بر زندگینامه الیف شافاک نویسنده کتاب ملت عشق

 

امیدواریم از خواندن «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه» لذت ببرید و برای خواندن معرفی سایر کتاب‌ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x