مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ام اس

بیماری ام اس و تدابیر طب ایرانی برای کنترل و مقابله با آن

ام اس یا بیماری خودایمن یک بیماری التهابی دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است که عملکرد سیستم عصبی و ایمنی بدن را مختل کرده و بیماری خودایمن و پیش رونده محسوب می شود.

ام.اس یا بیماری خودایمن یک بیماری التهابی دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است که عملکرد سیستم عصبی و ایمنی بدن را مختل کرده و بیماری خودایمن و پیش رونده محسوب می شود. با ما همراه باشید تا با بیماری ام اس، نشانه های ابتلا و طب سنتی ایرانی برای کنترل آن آشنا شوید.

 

نشانه های ابتلا به بیماری ام اس (MS)

وجود مجموع هایی از علایم مثل: مور مور شدن، بی حسی و کرختی انگشتان دست و پا، احساس برق گرفتگی لحظه ای در بدن، داغ یا سرد شدن قسمتی از بدن، اختلالات حسی و حرکتی مانند: عدم هماهنگی اعضای بدن به خصوص پاها هنگام راه رفتن، تنبلی، بی حالی و خستگی مزمن، اختلال در تکلم، ضعف عمومی بدن، اختلالات مزمن گوارشی، حساس و زود رنج شدن، اختلالات بینایی (دوبینی و تاری دید) و … نشانگر ابتلای افراد به این بیماری است.

بیشتر بخوانید: توصیه های کرونایی برای افراد غیر بیمار و عادی

دیدگاه طب سنتی درباره ام اس (ms)

از منظر طب سنتی، این عارضه بیشتر در اثر غلبه سردی به ویژه سودا در بدن رخ می دهد. البته افراد گرم مزاجی که عصبی و زودرنج هستند و در برابر کمترین ناملایمات بیشترین واکنش را نشان داده و مدت زیادی فکرشان درگیر مسائل می شود نیز در معرض ابتلا به ام اس قرار دارند.

همچنین مصرف زیاد از حد سردیجات (ترشی، ماست و …)، غذاهای تند، تلخ یا شورمزه نیز می تواند تشدید کننده عوارض و علایم این بیماری باشد. لازم به ذکر است در طب ایرانی تعادل در تمام امور زندگی، بهترین روش پیشگیری و درمان ام اس است.

 

بیماری ام اس و تدابیر طب ایرانی برای کنترل و مقابله با آن
ام اس

 

تدابیر طب ایرانی برای کنترل و مقابله با علایم پیشرونده بیماری ام اس (MS)

تاکنون دارو یا روش درمان قطعی برای معالجه این بیماری کشف نشده لذا از منظر طب سنتی جهت کنترل علایم بیماری ام اس می توان راهکارهایی را پیشنهاد کرد. از جمله:

پرهیز از مصرف زیاد سردیجات، فست فودها، غذاهای کارخانه ای، قندهای مصنوعی، کافئین زیاد و …، اجتناب از تردد در اماکن شلوغ و پر سر و صدا، دور کردن افکار منفی و احساس ناامیدی، ورزش و تحرک روزانه متناسب با شرایط بیمار، داشتن رژیم غذایی مناسب، انجیر خیسانده در گلاب، زیتون و روغن آن، میوه های تازه با طبع گرم و معتدل مانند آناناس و موز.

همچنین مصرف گوشت گوسفند و پرندگان، انواع آجیل، عسل، شیره انگور و توت، سیاه دانه، زعفران و هل، نوشیدن دمنوش اسطوخودوس، بادرنجویه، سنبل الطیب و گزنه، ماساژ بدن با روغن های گرم مثل: بادام تلخ، زیتون، قسط، سیاه دانه، بابونه، روغن شترمرغ و …، استنشاق عطرهای گرم و تلخ مانند: کاج، گل محمدی و نرگس و عرقیات و نوشیدنی های مفرح (جلاب، گلاب، عرق نسترن)، فرنی بادام، شیر بادام، فالوده سیب، مربای سیب، به، شقاقل و هویج توصیه می شود.

 

نکته مهم

هدف از اطلاع رسانی افزایش سطح سواد سلامت در جامعه است. برای مصرف داروهای گیاهی چه برای پیشگیری، چه درمان حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

پیشگیری با درمان ام اس متفاوت است.

 

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x