مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

کیف پول سخت افزاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر کمی با ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید می دانید که تامین امنیت دارایی هایتان از وظایف اصلی شما به عنوان سرمایه گذار ارز دیجیتال است. یکی از مناسب ترین راه را برای ذخیره ارزهای دیجیتال کیف پول سخت افزاری است.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

اگر کمی با ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید می دانید که تامین امنیت دارایی هایتان از وظایف اصلی شما به عنوان سرمایه گذار ارز دیجیتال است. یکی از مناسب ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال کیف پول سخت افزاری است.

بسیاری از افراد هستند که از استراتژی های فراوانی برای سرقت موجودی کاربران استفاده می کنند و حتی ممکن است اشتباهات سهوی خودتان باعث شود میلیون ها دلار سرمایه را از دست بدهید.

پس بهتر است برای ذخیره دارایی خود دنبال بهترین راه باشید که یکی از آن ها کیف پول سخت افزاری است.

برای این کار کیف پول های نرم افزاری رایگان زیادی وجود دارند که حتی بسیاری از آن ها امنیت خوبی نیز دارند اما اگر سرمایه شما زیاد است و یا اگر امنیت بیشتری می خواهید باید کمی هزینه کنید و کیف پول سخت افزاری بخرید.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

 

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی در واقع گذرنامه شما در اکوسیستم ارزهای رمزنگاری است. از بسیاری از جهات این دقیقا مانند یک کلید در زندگی واقعی است.

با استفاده از آن می توانید قفل سرمایه خود را برای استفاده از آن باز کنید.

اگر این کلید در اختیار شخص دیگری قرار گیرد می تواند از آن برای دسترسی به سرمایه شما استفاده کند.

اگر کلید را گم کنید، دسترسی به ارزهای خود را از دست داده اید. در این فضای غیرمتمرکز دکمه ای به عنوان فراموشی رمز عبور یا کلید وجود ندارد. بانکی وجود ندارد که بتوانید با آن برای برگرداندن وجوه تماس بگیرید.

نکته مهم بعدی این است که کلیدهای خصوصی باید در جای مخفی و امن نگهداری شوند.

آنها برای کاربران ارزهای رمزنگاری فوق العاده با ارزش هستند. هکرها و کلاهبرداران دائما سعی در سرقت آنها دارند.

آنها از تکنیک هایی مثل فیشینگ یا بدافزارها برای سرقت این اطلاعات استفاده می کنند.

ذخیره کردن کلیدها کار ساده ای است. آنها فقط مجموعه ای از اعداد و حروف هستند. می توان آنها را روی کاغذ نوشت و در جایی امن نگهداری کرد.

با این حال باید روی دستگاهی نیز آنها را ذخیره داشته باشید تا در مواقع ضروری و برای جابجایی وجوه خود بتوانید سریعا از آنها استفاده کنید.

 

کیف پول سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری دستگاه های قابل حملی هستند که به ما امکان دسترسی ایمن به ارزهای دیجیتال را می دهند.

عملکرد کیف پول های سخت افزاری با استفاده از تولید کلیدهای خصوصی کاربر در یک محیط امن و آفلاین است.

کیف پول های سخت افزاری معمولا از طریق USB یا بلوتوث به دستگاه های متصل به اینترنت مانند رایانه شما متصل می شوند.

از یک صفحه جداگانه روی کیف پول برای تایید معاملات استفاده می شود تا از افشای اطلاعات حساس به دستگاه متصل به اینترنت جلوگیری کند.

کیف پول های سخت افزاری فیزیکی هستند و شما می توانید آن را با خود حمل کنید. آن ها سایز کوچکی دارند و در همه جا می توانید آن را بگذارید.

آن ها را می توان به شکل فلش و یا ریموت تشبیه کرد. بسیار ساده و راحت. شما می توانید انواع ارزهایتان را در این کیف پول وارد کنید و از آن ها استفاده کنید.

کلیدهای خصوصی شما در این دستگاه به صورت امن و آفلاین نگهداری می شوند و در دسترس هیچ فردی نیستند. می توانید شما به راحتی به کلیدهای خصوصی تان دسترسی داشته باشید و از آن در مواقع مورد نیاز استفاده کنید.

خوشبختانه امنیت در کیف پول های سخت افزاری بالا است و تقریبا می توان گفت که هکری نمی تواند به کیف پول سخت افزاری شما حمله کند.

 

کیف پول سخت افزاری چگونه کار می‌کند؟

اگرچه نحوه ساخت و ساختار فنی کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار پیچیده است، کار کردن با آن برای همه آسان است و هر کس که کمترین شناختی از دنیای فناوری داشته باشد می‌تواند از آن‌ها برای ذخیره و انتقال امن ارزهای دیجیتال استفاده کند.

از آنجا که کیف پول‌های سخت‌افزاری همواره آفلاین هستند، برای استفاده از آن‌ها به نرم‌افزار و دستگاه متصل به اینترنت نیاز است.

به دلیل وجود ساختارهای امنیتی روی کیف پول‌های سخت‌افزاری، می‌توانید آن‌ها را به کامپیوترهای شخصی یا تلفن همراه وصل کنید، بدون اینکه نگران درز کردن اطلاعات مربوط به کلید خصوصی باشید.

هر کیف پول سخت‌افزاری یک نرم‌افزار مخصوص دارد که می‌توانید از سایت رسمی آن، نرم‌افزار را دانلود و روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید.

همچنین نرم‌افزارهای معتبر موبایلی هم می‌توانند به کیف پول سخت‌افزاری متصل شوند. بعد از وصل دستگاه کیف پول به کامپیوتر و از طریق ارتباط با نرم‌افزار مخصوص، کاربر می‌تواند موجودی خود را کنترل کرده یا انتقال دهد.

هنگامی که کاربر درخواست تراکنش را ارسال می‌کند، این درخواست به سخت‌افزار فرستاده می‌شود. در این مرحله تراکنش هنوز ناتمام است.

برای ادامه، تراکنش باید به امضای کلید خصوصی برسد. کاربر میزان دارایی انتقالی و آدرس مقصد را به صورت فیزیکی تایید می‌کند. به این ترتیب تراکنش امضا شده و دوباره به نرم‌افزار فرستاده می‌شود.

سپس نرم‌افزار برای انجام نهایی تراکنش آن را به شبکه ارز دیجیتال (بلاک چین) می‌فرستد.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال

مزایا و معایب کیف پول سخت‌افزاری

استفاده از کیف پول سخت‌افزاری مزایای بسیار و معایب کمی نسبت به کیف پول‌های آنلاین و یا نرم‌افزاری دارد. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

 

مزایای کیف پول سخت افزاری

  • امنیت: کلیدهای شخصی مهم‌ترین جزو در کیف پول‌های رمزارزی هستند و با آن‌ها می‌توانید رمزارز انتقال دهید. در کیف پول سخت‌افزاری تنها جایی که به آن نیاز پیدا می‌کنید، وارد کردن آن در کیف پولی است که در اختیار خود شماست و آفلاین است. شما در کیف پول سخت‌افزاری تراکنش‌های خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهید؛ اما در یک فضای کاملا آفلاین و به دور از خطرات فضای وب از آن نگهداری خواهید کرد.
  • رمزنگاری: برای ورود به کیف پول سخت‌افزاری و کار با آن نیاز به یک رمزعبور دارید که توسط خود شما رمزنگاری می‌شود و فقط خود شما به آن دسترسی دارید. می‌توانید این رمز عبور را بر روی یک کاغذ نوشته و در جایی امن نگه داری کنید؛ زیرا این کد در هیچ کجا ذخیره نخواهد شد و همین موضوع امنیت کیف پول که مهم‌ترین ویژگی آن است را حفظ می‌کند. در اکثر مدل ها در صورتی که سه بار کد مورد نظر اشتباه وارد شود، کیف پول به صورت خودکار تمام آدرس‌های و کلید‌های شخصی ذخیره شده را حذف می‌کند تا دارایی‌ شما حفظ شود.
  • نگهداری از چند رمزارز: کریپتوکارنسی یک مفهوم فیزیکی نیست که بخواهد فضایی را اشغال کند و با استفاده از کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری می‌توانید رمزارزهای مختلف همچون بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و… را به طور همزمان نگه‌داری کنید.
  • ایمن در برابر ویروس‌های کامپیوتری: از آنجایی که اکثر ویروس‌ها طراحی شده‌اند تا به سیستم‌های نرم‌افزاری آسیب برسانند، کیف پول سخت‌افزاری شما در برابر آن‌ها ایمن است. تنها روشی که کسی می‌تواند از رمزارزهای ذخیره شده درون آن استفاده کند، این است که هم آن را از شما بدزدد و هم رمز عبور آن را به روشی از شما بگیرد.
  • تایید تراکنش‌ها به صورت سخت‌افزاری: در کیف پول‌های سخت‌افزاری برای تایید تراکنش‌ها حتما نیاز به حضور خود سخت‌افزار نیز است و تایید آن‌ها از طریق دکمه‌هایی که روی دستگاه تعبیه شده است، صورت می‌پذیرد.

معایب کیف پول سخت افزاری

  • هزینه‌بر بودن: کیف پول‌‌های نرم‌افزاری اغلب رایگان هستند ولی برای خرید این کیف پول‌های سخت‌افزاری باید هزینه‌ای در حدود چند صد دلار بپردازید که برای همه افراد به صرفه نیست.
  • زمان‌بر بودن کار: در برخی از کیف پول‌ها ارسال تراکنش نیاز به طی چندین مرحله دارد. سرعت کار با کیف پول‌های نرم‌افزاری بالاتر است.

 

اگر کیف پول سخت‌افزاری سرقت شد چه می‌شود؟

در زمان راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری به کاربر تعدادی (۱۲ یا ۲۴) کلمه بازیابی داده می‌شود که همان نسخه پشتیبان یا بک‌آپ کیف پول است و باید در جایی امن یادداشت و نگهداری شود.

در صورت به سرقت رفتن یا خرابی کیف پول سخت‌افزاری، برای دسترسی مجدد به دارایی‌ها، کاربر کافی است آن ۱۲ یا ۲۴ کلمه را در یک کیف پول نرم‌افزاری وارد کند.

حتماً کلمات بازیابی را در جایی امن یادداشت کنید.

 

معرفی چند کیف پول سخت افزاری مطرح

  • کیف پول TREZOR
  • کیف پول Ledger
  • کیف پول KeepKey
  • کیف پول Cool wallet

 

مزایای کیف پول سخت افزاری بسیار بیشتر از معایب آن است به همین علت می توان گفت کیف پول سخت افزاری امنیت بالایی دارد و با خیال راحت می توان ارزهای خود را در آن ذخیره کرد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x