مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گیاه میموزا / گل قهر و آشتی

روش نگهداری گل قهر و آشتی / گیاه میموزا

میموزا ( Mimosa pudica) گیاهی گل‌دار از خانواده باقلائیان است که به نام های گل حساس، گل قهر و آشتی، گل قهری نیز شناخته می شود. گل قهر و آشتی اصالتا متعلق به مناطق مرکزی و جنوبی آمریکاست.

گل قهر و آشتی / میموزا

میموزا ( Mimosa pudica) گیاهی گل‌دار از خانواده باقلائیان است که به نام های گل حساس، گل قهر و آشتی، گل قهری نیز شناخته می شود.

گل قهر و آشتی اصالتا متعلق به مناطق مرکزی و جنوبی آمریکاست.

میموزا گیاهی خاص و متفاوت با برگ‌هایی باریک و خوشه‌ای است.

نگهداری از گل قهر و آشتی آسان است. بنابراین اگر به‌تازگی پرورش گل و گیاه را شروع کرده‌اید، این گیاه می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

گل قهر و آشتی / میموزایکی از ویژگی های جذاب این گیاه واکنش نشان دادن به لمس برگ هایش است. همچنین میموزا نسبت به شکسته شدن، دما یا حتی حرکت واکنش نشان داده و به‌سرعت برگ‌هایش را به درون خود جمع می کند.

گل قهر و آشتی / میموزا

میموزا یا همان گیاه قهر و آشتی برگ‌هایی ظریف و سرخس مانند دارد و در فصل گلدهی گل‌هایی بنفش و زیبا می‌دهد. قهر و آشتی تا زمانی که جوان است به سمت بالا رشد می‌کند، اما بعد از مدتی افتاده شده و به‌صورت خزنده رشد می‌کند. زمان گلدهی میموزا از تابستان تا زمستان است.

بیشتر بخوانید: گل پاچیرا، روش نگهداری و بررسی مشکلات این گیاه

طبق تحقیقات گل قهر و آشتی می تواند کیفیت خاک را افزایش داده و آن را تصفیه کند. گیاه زیبای میموزا آنتی باکتریال بوده و خواص آنتی اکسیدانی دارد.

گفتنی است میموزا یکی از گیاهان مورد علاقه گیاه‌شناسانی است که بر روی رفتار گیاهان مطالعه می‌کنند و همواره توسط آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گل قهر و آشتی / میموزا

روش نگهداری گل قهر و آشتی

میموزا در اصل جزو گیاهان خانگی است، اما اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید می‌توانید در بیرون خانه نیز از آن نگهداری کنید. فقط نکته‌ای که در رابطه با نگهداری از گل قهر و آشتی باید به آن توجه کنید این است که میموزا گیاهی مهاجم بوده و به‌سرعت تکثیر و اطراف خود را اشغال می‌کند، در نتیجه اگر نمی‌خواهید همه فضای باغچه‌تان توسط این گیاه پوشش داده شود، باید مرتبا آن را هرس و مراقب رشد بی‌رویه آن باشید.

آبیاری گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی خاک مرطوب را می پسندد اما این رطوبت نباید بیش از حد باشد و خاک غرقاب نشود زیرا باعث پوسیده شدن ریشه خواهد شد.

در نگهداری از گل قهر و آشتی به‌طور کلی هر زمان که سطح بالایی خاک رو به خشک شدن رفت، وقت آن رسیده که گیاه را مجددا آبیاری کنید. یادتان باشد که موقع آبیاری گیاه اجازه دهید آب اضافه از زیر گلدان خارج شود. بعد از جمع شدن آب نیز توجه داشته باشید که آب اضافه نباید در زیر گلدان باقی بماند وگرنه باعث دیرتر خشک شدن خاک و در نتیجه آسیب به گیاه خواهد شد.

گل قهر و آشتی / میموزا

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل میموزا یا قهر و آشتی

میموزا حداقل به ۸ ساعت نور خورشید نیاز دارد و تحمل کمی سایه را نیز دارد.

برای فراهم کردن نور مناسب گیاه بهترین کار قرار دادن آن کنار یک پنجره نورگیر است.

در نگهداری از میموزا درنظر داشته باشید که اگر در طول روز و بدون هیچ گونه تماسی برگ‌های آن بسته بمانند، نشانه‌ای از نور ناکافی است و لازم است آن را به محیطی پرنور منتقل کنید.

خاک

خاک مناسب گیاه میموزا خاکی سبک، رسی با زهکشی مناسب است؛ چرا که ریشه‌های میموزا نمی‌تواند در خاکی متراکم و سنگین زنده بمانند و از بین می‌رود.

ترکیب کردن خاک با پیت ماس می‌تواند نگرانی شما را از بابت سنگین بودن خاک برطرف کند. گل قهر و آشتی در خانه اصلی خود و در خاکی با مواد مغذی و املاح کم زندگی می‌کند بنابراین در خانه شما نیز به خاکی غنی و با مواد مغذی فراوان نیاز ندارد و می‌تواند در خاک‌های معمولی به‌خوبی زندگی کند.

بیشتر بخوانید: گیاه مناسب اتاق خواب

روش نگهداری گیاه میموزا

کوددهی

معمولا در نگهداری از گل قهر و آشتی به کوددهی نیاز نخواهید داشت؛ چرا که این گیاه به صورت طبیعی در خاک‌هایی با مواد مغذی کم رشد می‌کند، اما در هر صورت اگر می‌خواهید سرعت رشد گیاه را در فصل رشد آن افزایش دهید می‌توانید از یک کود مایع که سطح پتاسیم بیشتری دارد استفاده کنید.

به‌ این‌ منظور این کود را ۲ برابر بیشتر از دستورالعمل ذکر شده روی بسته‌بندی آن رقیق کنید و هر چند هفته یک‌بار به گیاه بدهید. فراموش نکنید که همیشه پیش از کوددهی، به گیاه آب بدهید تا ریشه‌های گیاه به‌خاطر کوددهی آسیب نبینند.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه میموزا یا قهر و آشتی

میموزا محیطی با دمای ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و نمی‌تواند گرما یا سرمای بیش‌ از حد را تحمل کند. گل قهر و آشتی همچنین به محیطی با رطوبت تقریبا بالا نیاز دارد، بنابراین نباید آن‌ را در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار دهید؛ چون وسایل گرمایشی باعث خشک شدن هوای محیط شده و رطوبت اطراف گیاه را کاهش می‌دهند.

اگر آشپزخانه یا حمامی نورگیر دارید می‌توانید گل قهر و آشتی را در آن قرار دهید تا رطوبت کافی را دریافت کند؛ در غیر اینصورت می‌توانید با ابزارهایی مثل دستگاه بخور یا قرار دادن یک کاسه آب در اطراف گیاه این رطوبت را برای آن تامین کنید.

بیشتر بخوانید: روش ساخت جزیره برای گلدان در منزل جهت حفظ رطوبت گیاهان

گل قهر و آشتی / میموزا

روش نگهداری گل قهر و آشتی

گل‌دهی

اگر شرایط نگهداری از میموزا مناسب باشد، گل‌هایی پف‌دار و زیبا می‌دهد که بسیار شبیه به منگوله‌های پفی یا همان پوم‌پوم هستند. این گل‌ها معمولا به رنگ بنفش کم‌رنگ یا صورتی هستند و معمولا در تابستان شکوفا می‌شوند.

مدت زمان ماندگاری این گل‌ها نسبتا زیاد است و تا نزدیکی زمستان باقی می‌مانند. هرچقدر گیاه بالغ‌تر می‌شود تعداد این گل‌ها نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: گیاه پول چینی و شرایط نگهداری آن

تعویض گلدان در طول نگهداری از گیاه قهر و آشتی

میموزا سرعت رشد بالایی دارد و برای اینکه فضای کافی برای رشد خود داشته باشد هر ۱ الی ۲ سال یک‌بار به تعویض گلدان نیاز دارد.

معمولا وقتی قهر و آشتی نیاز به تعویض گلدان پیدا کند، ریشه‌های آن از سوراخ تخلیه آب کف گلدان خارج می‌شوند. برای تعویض گلدان گیاه، گلدانی را انتخاب کنید که یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد.

سپس کف گلدان را با خاکی مرطوب پر کنید. در ادادمه گیاه را از گلدان قدیمی خارج کرده و خاک اطراف ریشه آن را به آرامی تمیز کنید. در این مرحله باید به شدت مراقب ریشه‌های گیاه باشید تا به آن‌ها آسیب نزنید.

در نهایت میموزا را به گلدان جدید منتقل و گلدان آن را با خاکی جدید پر کنید. فقط موقع تعویض خاک یادتان باشد از خاک جدید استفاده کرده و خاک قدیمی را دور بریزید.

سمی بودن یا نبودن قهر و آشتی

میموزا ممکن است برای برخی حیوانات سمی محسوب شود، اما میزان خطر آن بسیار کم است. از آنجایی که برگ‌های این گیاه حرکت می‌کنند ممکن است باعث جلب توجه حیوانات یا کودکان کنجکاو شود بنابراین بهتر است این گیاه را از دسترس حیوانات خانگی یا کودکان خود دور نگه دارید.

گل قهر و آشتی / میموزا

تکثیر گیاه قهر و آشتی

برای تکثیر گل قهر و آشتی یکی از بهترین روش‌ها پرورش بذر‌های آن است، اما این بذرها برای جوانه زدن نیاز به تشویق و کمک دارند؛ به‌این‌منظور قبل از کاشت بذرهای گل قهر و آشتی با چاقویی تیز، یک برش کوچک روی بذر بزنید تا بتواند راحت‌تر جوانه بزند.

پس از این کار جوانه‌ها را درون گلدانی با زهکشی مناسب قرار دهید و روی بذرها را با کمی خاک بپوشانید و آن را مرطوب کنید. در نهایت گلدان را در محلی نورگیر و گرم قرار داده و یک هفته منتظر بمانید تا بذرها شروع به جوانه زدن کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با گل کروتون و نگهداری از آن

بیماری‌ها و آفات

خوشبختانه میموزا دچار بیماری خاصی نمی‌شود و تنها بیماری محتمل برای آن پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری بیش از حد است، اما در مورد آفات باید درنظر داشته باشید که برخی از آفت‌ها به آن حمله می‌کنند. این آفت‌ها شامل کنه عنکبوتی، شب‌پره میموزا، شپشک آردی یا ریشک‌بال‌ها هستند. دو آفت اول تارهایی روی برگ‌های این گیاه بسته و مانع از بسته شدن برگ‌های آن می‌شوند، سایر آفات نیز به سهم خودشان در آسیب رساندن به گیاه موثر خواهند بود.

سوالات متداول درباره روش نگهداری از گیاه میموزا یا گل قهر و آشتی

بعد از لمس چقدر طول می‌کشد تا برگ‌های میموزا یا همان قهر و آشتی دوباره باز شوند؟

بعد از اینکه برگ‌های گیاه لمس می‌شوند، برگ‌های گیاه از ابتدای ساقه شروع به جمع شدن کرده و برای باز شدن دوباره نیاز به حدود ۱۰ دقیقه زمان دارند.

چرا برگ‌های میموزا زرد/قهوه‌ای می‌شود؟

زرد شدن یا قهوه‌ای شدن برگ‌های گل قهر و آشتی نشانه‌ای از آبیاری نامناسب است؛ به‌ طوری‌ که زرد شدن برگ‌های میموزا نشانه‌ای از آبیاری زیاد و قهوه‌ای شدن برگ‌های آن که معمولا در لبه‌های برگ اتفاق می‌افتد و برگ‌ها حالتی فر خورده پیدا می‌کنند نیز نشانه‌ای از آبیاری کم است. البته که قهوه‌ای شدن برگ‌ها با مشخصاتی که گفته شد نشان از تابیدن نور بیش از حد خورشید به برگ‌های گیاه نیز دارد. بنابراین برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه برای آن نوری کامل ولی غیر مستقیم را فراهم کنید و اجازه ندهید که خاک گیاه بیش‌ از حد خشک شود.

چرا برگ‌های میموزا جمع می‌شود؟

برگ‌های این گیاه زمانی که لمس می‌شوند یا تکان می‌خورند، گیاه دچار تغییر در آماسیدگی و شروع به جمع کردن برگ‌های خود می‌کند. این واکنش یک رفتار دفاعی در گیاه است تا جلوی مهاجمان را بگیرد.

گاهی ممکن است برگ‌های گیاه بدون هیچ گونه تماس یا تکانی جمع شوند. این مساله به خاطر کمبود نور است و میموزایی که نور کافی به آن نرسد برگ‌های خود را جمع می‌کند.

گل قهر و آشتی / میموزا

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x