مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 20 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز بزرگداشت مولانا 1403

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳ به همراه مطالب زیبا و خواندنی

نام او به اتفاق تذکره نویسان محمد و لقب او جلال الدین است. در این مطلب تاریخ دقیق روز بزرگداشت مولانا 1403 را به همراه مطالب خواندنی و حکایتی زیبا از مولوی برای شما آورده ایم.

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳ به همراه مطالب زیبا و خواندنی

همراهان عزیز و همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳ را به همراه مطالب خواندنی و حکایتی زیبا از مولوی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

روز بزرگداشت مولانا 1403
روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳ مصادف با یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳، ۲۵ ربیع الاول ۱۴۴۶ و ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴ است.

نام او به اتفاق تذکره‏ نویسان‏ محمد و لقب او جلال الدین است و همه مورخان او را بدین نام و لقب شناخته‏ اند و او را جز جلال الدین به لقب خداوندگار نیز مى‏ خوانده‏ اند و خطاب لفظ خداوندگار گفته بهاء ولد است.

لقب مولوى که از دیرزمان میان صوفیه و دیگران بدین استاد حقیقت‏ بین، اختصاص دارد در زمان‏ خود وى و حتى در عرف تذکره‏ نویسان قرن نهم شهرت نداشته و جزو عناوین و لقب هاى خاص او نیست و ظاهرا این لقب از روى عنوان دیگر یعنى (مولاناى روم) گرفته شده باشد. لیکن شهرت مولوى (به مولانای روم) مسلّم است و به صراحت از گفته حمداللّه مستوفى‏ و در مناقب العارفین هر کجا لفظ (مولانا) ذکر مى‏ شود مراد همان جلال الدین محمد است.

بیشتر بخوانید: زندگینامه مولانا جلال الدین محمد مولوی / بخش اول

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

 

روز بزرگداشت مولانا 1403
روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

ملاقات مولانا با شیخ عطار

پس از آنکه بهاء ولد با خاندان خود بر اثر رنجش خوارزمشاه یا خوف سپاه خون خوار مغول شهر بلخ و خویشان را بدرود گفت قصد حج کرد و به جانب بغداد رهسپار گردید و چون به نیشابور رسید وى را با شیخ فریدالدین عطار اتفاق ملاقات افتاد و به گفته دولتشاه‏ شیخ عطار خود به دیدن مولانا بهاء الدین آمد و در آن وقت مولانا جلال الدین کوچک بود، شیخ عطار کتاب اسرارنامه را به هدیه به مولانا جلال الدین داد و مولانا بهاء الدین را گفت زود باشد که این پسر تو، آتش در سوختگان عالم زند.

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

 

روز بزرگداشت مولانا 1403
روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

 

آثار مولانا

آثار کتبى مولانا را به دو قسمت (منظوم- منثور) تقسیم توان کرد، اما آثار منظوم عبارتست از:

غزلیات‏

این بخش از آثار مولانا معروف به کلیات یا دیوان شمس است. چه مولانا در پایان و مقطع پیشتر آنها به جاى ذکر نام یا تخلص خود و برخلاف معمول شعرا به نام شمس تبریزى تخلص مى‏ کند، چنانکه هرگاه کسى از روابط مولانا و شمس مطلع نباشد گمان مى‏ کند که شمس یکى از غزل‏ سرایان فارسى بوده و این ابیات نغز نظم کرده اوست، در صورتى‏ که هیچ‏ کس او را به سمت شاعرى نمى‏ شناسد.

مثنوى‏

مثنوى در اصطلاح ادبا اطلاق مى‏ شود بر اشعارى که هر دو مصراع آن یک قافیه داشته و مجموع به حسب وزن متحد و از جهت روى مختلف باشد و این‏گونه شعر از قدیم‏ ترین عهد در زبان فارسى معمول بوده و از همان تاریخ که شعر فارسى رواج گرفته شعرا به مثنوى سرائى زبان گشوده‏ اند، مانند کلیله و دمنه رودکى‏ و آفرین ‏نامه ابو شکور. ولى امروز هرجا مثنوى گفته شود بى ‏اختیار مثنوى مولانا جلال الدین به خاطر مى‏ گذرد.

باعث ظهور این نغمه آسمانى و نواى یزدانى حسام الدین چلبى بود که از مولانا درخواست تا به وزن حدیقه سنائى یا منطق الطیر عطار کتابى که جامع اصول طریقت و حاوى اسرار عرفان باشد منظوم سازد و مولانا به خواهش وى همت به نظم مثنوى که ۱۸ بیت اول آن را سروده و نوشته بود برگماشت و ما بین سنه ۶۵۷ و ۶۶۰ دفتر اول را به هم پیوست و پس از آنکه جزء دوم را به سال ۶۶۲ آغاز نمود بى‏ هیچ فترتى تمام شش دفتر را به سلک نظم درکشید و تا آنگاه که فرصتى در وقت و نشاطى در دل بود خاطر بدین کار مصروف مى‏ داشت.

رباعیات‏

این قسمت از آثار مولانا در مطبعه اختر (اسلامبول) به سال ۱۳۱۲ هجرى قمرى به طبع رسیده و متضمن ۱۶۵۹ رباعى یا ۳۳۱۸ بیت است که بعضى از آنها به شهادت قرائن از آن مولاناست و درباره قسمتى هم تردید قوى حاصل است و معلوم نیست که انتساب آن به وى درست باشد.

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

 

روز بزرگداشت مولانا 1403
روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

روز بزرگداشت مولوی ۱۴۰۳

آثار منثور مولانا

فیه ما فیه‏

این کتاب مجموعه تقریرات مولاناست که در مجالس خود بیان فرموده و پسر او بهاء الدین معروف به سلطان ولد یا یکى دیگر از مریدان یادداشت کرده و بدین صورت درآورده است.

مکاتیب‏

این نسخه مجموعه مکتوبات مولاناست به معاصرین خود و دو نسخه آن در کتابخانه دارالفنون اسلامبول موجود است و یکى از معتقدان مولانا (بنام محمد فریدون نافذ) در صدد طبع آن است.

مجالس سبعه‏

و آن عبارتست از مجموعه مواعظ و مجالس مولانا یعنى سخنانى که به وجه اندرز و بطریق تذکیر بر سر منبر بیان فرموده است.

بیشتر بخوانید: زندگینامه مولانا جلال الدین محمد مولوی / بخش دوم

روز بزرگداشت مولانا ۱۴۰۳

حکایتی از فیه ما فیه

مُشک را گفتند:

تو را یک عیب هست با هرکه نشینی از بوی خوشت به او دهی.

گفت: زیرا ننگرم با که هستم

به آن بنگرم که من که هستم…

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x