مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
آدنیوم و همه آنچه که باید درباره آن بدانید

آدنیوم یا رز صحرایی و همه آنچه که باید درباره آن بدانید

گل آدنیوم گیاهی زیبا و دوست داشتنی است که گونه‌ های متفاوتی دارد و مدت طولانی دارای گل است. آدنیوم عاشق آب دهی در بهار و تابستان است اما از آب ‌دهی در پاییز و زمستان خوشش نمی‌آید.

آدنیوم (رز صحرایی) و همه آنچه که باید درباره آن بدانید

 

√ نحوه نگهداری و تکثیر گل آدنیوم (رز صحرایی)

گل آدنیوم گیاهی زیبا و دوست داشتنی است که گونه‌ های متفاوتی دارد و مدت طولانی دارای گل است. این گیاه جزو ساکولنت های برگ ریز است.

همه گونه های این گیاه بومی شرق و شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان هستند.

گیاه رز صحرایی با اسم های مختلفی شناخته می شود: رز صحرایی، ستاره صابی و بطری‌شور کوتوله از اسامی این گیاه است.

گل آدنیوم

نام علمی: Adenium obesum
بومی: صحرای بزرگ آفریقا، منطقه ساحل صحرا، شرق و شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان
نام‌های مرسوم: آدنیوم، رز صحرایی، ایمپالا، ستاره صابی

رز صحرایی را می‌توانید در اندازه‌های مختلفی پیدا کنید. این گیاه می‌تواند تا دو متر رشد کند اما می‌تواند به عنوان یگ گیاه خانگی در گلدان نیز زندگی کند.

روش نگهداری گیاه آدنیوم

پنج گونه مختلف از این گیاه وجود دارد که همه آن‌ها مناطق خشک و نیمه خشک را دوست دارند ولی می‌توانند در مناطق گرمسیر یا نیمه گرمسیر نیز به خوبی زندگی کنند.

آبیاری رز صحرایی

آدنیوم عاشق آب دهی در بهار و تابستان است اما از آب ‌دهی در پاییز و زمستان خوشش نمی‌آید.
در واقع شما در بهار و تابستان باید مانند یک گیاه گرمسیری با آن برخورد کنید و در پاییز و زمستان مانند یک کاکتوس.

ریشه‌ های این گیاه هیچ‌ گاه نباید غرق در آب شوند. در فصل رشد آب دهی را زمانی انجام دهید که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد. آب ‌دهی را به آرامی انجام دهید تا کمی خاک را مرطوب کنید و مواظب باشید که خاک بیش از حد خیس نشود.

نور گل رز صحرایی

گیاه آدنیوم برای سرزنده بودن و گل دادن به نور زیاد نیاز دارد.

اگر این گیاه فقط نور صبح یا بعدازظهر را دریافت کند کماکان رشد می کند اما ممکن است گل ندهد و اگر نور کافی را دریافت نکند ضعیف و کم‌ پشت می‌شود.

با وجود نور کافی، رز صحرایی یک دوره استراحت بین زمان گل‌دهی خواهد داشت. گل‌دهی این گیاه از اوایل بهار تا اواسط تابستان ادامه دارد و پس از حدود ۶ الی ۸ هفته استراحت، در اوایل پاییز مجددا گل می‌دهد.

در طول زمستان باید شرایط استراحت گیاه را فراهم کنید و بهتر است گیاه را به مکانی گرم، نورگیر و با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

 

لطفا برای خواندن ادامه مطلب بر روی عکس زیر کلیلک کنید.

آدنیوم

√ مشکلات، آفات و بیماری‌ های گل آدنیوم / علت زرد شدن برگ

زرد شدن برگ های رز صحرایی، لوله ای شدن آن ها و پوسیدگی ریشه از مهم ترین مشکلات گیاه آدنیوم است. توجه به این نکته ضروری است که این گیاه به آبیاری زیاد نیاز ندارد.

آدنیوم آب را در ریشه های ضخیمش نگه می دارد. آبیاری کم و زهکشی مناسب بهترین شرایط مطلوب نگهداری این گیاه است.

علت زرد شدن برگ رز صحرایی

از رایج ترین مشکلات این گیاه زرد شدن برگ ها است که این مشکل اغلب به دلیل آبیاری بیش از حد است.

۱- آبیاری بیش از حد علت زرد شدن برگ آدنیوم

زرد شدن در این مورد از نوک برگ آغاز می‌شود و به سمت داخل حرکت می‌کند. در روزهای اول برگ تیره تر می شود و حالت کبود پیدا می کند و پس از چند روز، زردی نمایان شده و برگ کم کم خشک می‌شود.

در این مورد باید آبیاری را سریعا کاهش داد. شاید لازم باشد با کمک یک دستمال کاغذی، گوش پاک کن یا حتی شن و ماسه میزان رطوبت اضافی خاک را جذب کنید.

اگر رز صحرایی شما از نظر اندازه بزرگ است، بهتر است خاک آن را تعویض کنید. دقت کنید که به گیاه آسیب و اضطرابی وارد نکنید.

هرگاه خواستید دست به اسپری آب بزنید و یا گیاه را آبیاری کنید، کمی درنگ کنید و ابتدا خاک را چک کنید. اگر خشک بود، آنگاه گیاه را آبیاری کنید.

۲- آبیاری کمتر از میزان لازم دلیل زرد شدن برگ رز صحرایی

اگر زرد شدن از مرکز برگ‌ها آغاز شده و در حال پیشروی به سمت نوک آن است، احتمالا مشکل آبیاری کم یا کافی نبودن نور است. برای اینکه دلیل اصلی را تشخیص دهید، ابتدا باید خاک را بررسی کنید.

اگر خاک خشک است و آدنیوم ظاهری پژمرده با برگ‌های مات دارد، گیاه تشنه است.

گاهی اوقات عده‌ای برای وادار کردن آدنیوم جهت ورود به دوران خفتگی، ناگهان آبیاری را کاملا متوقف کرده و آن را در خانه رها می‌کنند. این کمبود نور در زمستان برگ‌های زرد را ایجاد کرده و منجر به ریزش آنها خواهد شد.

نجات یک آدنیوم تشنه، بسیار راحت‌تر از نجات یک آدنیوم غرقاب شده است. کافی است گیاه را به خوبی آبیاری کنید و سپس آن را به مکانی با نور بیشتر ببرید. این کار را در طی زمان و به آرامی انجام دهید، طوری که بلافاصله تحت نور شدید قرار نگیرد. او بالاخره خود را بازیابی خواهد کرد.

۳- زرد شدن طبیعی دلیل دیگر زرد شدن برگ آدنیوم

اگر هنگامی که به برگ‌های زرد شده دست می‌زنید آنها راحت می‌افتند، یعنی این زرد شدن طبیعی است. برگ‌ها در چرخه طبیعی زندگی خود هستند؛ پس از گلدهی زرد می‌شوند و همه چیز تحت کنترل است و نیازی نیست نگران شوید.

راه دیگر برای اطمینان از این نوع ریزش، دست زدن به کاودکس (تنه خرمایی) است. اگر بدنه (کاودکس) سفت و محکم بود، یعنی همه چیز درست است. تنه نباید نرم و پژمرده باشد.

بعضی از افرادی که از رز صحرایی نگهداری می‌کنند، می‌گویند که این زرد شدن طبیعی اغلب اوقات در فصلی رخ می‌دهد که در آن بارش باران صورت گرفته است؛ حتی برای گیاهانی که تمام شرایط برای آنها ایده‌آل بوده است. در واقع باران می‌تواند این چرخه را تغییر دهد. بعضی از آدنیوم‌ها قبل از آغاز این روند، هاله‌ای قرمز رنگ بر روی برگ‌های خود ایجاد می‌کنند.

روند زرد شدن از برگ‌های پایینی آغاز شده و به مرور به برگ‌های شاخه‌های بالایی می‌رسد. اگر شاهد چنین الگویی در ریزش برگ‌های ادنیوم خود بودید، نباید نگران شوید. این اتفاق طبیعی است و به آن اعتماد کنید.

لطفا برای خواندن ادامه مطلب بر روی عکس زیر کلیک کنید.

آدنیوم

√ آموزش ساخت بونسای آدنیوم یا رز صحرایی

 

بونسای آدنیوم (adenium bonsai) از محبوب ترین و قشنگ ترین بونساها است و ساخت بونسای این گیاه نسبتا آسان است.

در این مطلب با ساخت بونسای آدنیوم به روش شرق آسیایی آشنا می شویم.

با هرس کردن رز صحرایی به آسانی می توان بونسای زیبایی درست کرد.

زمان مناسب برای هرس آدنیوم موقعی است که گیاه تازه می خواهد شروع به رشد نماید.

از متداول ترین کارهایی که روی رز صحرایی انجام می دهند هرس ریشه و چسباندن یک دکمه یا شیئی که زنگ نزند در قسمت ته آدنیوم بعد از هرس ریشه است که باعث می شود ریشه‌ها عمقی رشد نکنند و از بغل رشد کنند.

این کار باعث می شود تا ریشه ها زیباتر شده و همچنین عمر و دوام بیشتری داشته باشند. (ریشه های آدنیوم در برابر پوسیدگی حساس هستند.)

برای این کار آدنیوم را باید از خاک در بیاورید و قسمت ریشه ها را کاملا هرس کنید. سپس یک شیء گرد در ته آدنیوم مربوطه بچسبانید و بکارید.

برای شکل گرفتن ریشه می توانید با به وجود آوردن شیارهایی باعث شوید ریشه فقط از همان قسمت‌های دلخواه رشد کند.

بعد از ریشه زایی، ریشه‌ها را از زیر خاک بیرون آورید تا زیباتر شوند.

حتی آدنیوم های ضخیم را می توانید با نصف کردن به دو آدنیوم تبدیل کنید و بعد از انجام عملیات فوق چند روز برای پینه بستن ته آدنیوم، آن ها را بیرون و در فضای آزاد و سایه بگذارید و بعد از پینه بستن بکارید.

لطفا برای خواندن ادامه مطلب و دیدن آموزش تصویری ساخت بونسای آدنیوم روی عکس زیر کلیک کنید.

رز صحرایی
رز صحرایی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x