مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آموزش کاربردی سالیدورکس قسمت چهارم روش‌های انتخاب کردن ترسیم دو بعدی

آموزش نرم افزار سالیدورکس (قسمت چهارم)/ جابجا کردن ترسیم دو بعدی

جابجا کردن ترسیم دو بعدی به معنای انتقال یک ترسیم از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر یا از مکانی به مکان دیگر است. در این مقاله به طور کامل با روش‌های انتقال ترسیم دو بعدی آشنا خواهید شد.

جابجا کردن ترسیم دو بعدی به معنای انتقال یک ترسیم از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر یا از مکانی به مکان دیگر است. در این مقاله به طور کامل با روش‌های انتقال ترسیم دو بعدی آشنا خواهید شد.


در این مقاله می‌خوانیم:

    • روش‌های جابجا کردن ترسیم دو بعدی

       

     — روش اول: انتقال ترسیم دو بعدی به کمک Drag & Drop.

 

     — روش دوم: انتقال ترسیم به کمک ابزار Move Entities.

توضیحات مقدماتی آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت چهارم

نسخه نرم افزار: سالیدورکس ۲۰۱۹

سطح آموزش: مقدماتی

پیش‌نیاز: آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت اول – آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت دومآموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت سوم


روش‌های جابجا کردن ترسیم دو بعدی

 

روش اول: انتقال ترسیم به کمک Drag & Drop

 

در این روش جهت جابجا کردن ترسیم دو بعدی، کافی‌ است ابتدا ترسیم مورد نظر در حالت انتخاب قرار گیرد (به تغییر رنگ ترسیم پس از انتخاب توجه شود). کلید چپ ماوس روی یکی از اجزای ترسیم دو بعدی نگه‌داشته شده و ماوس به نقطه دلخواه حرکت می‌کند. در نهایت پس از جابجا کردن ترسیم دو بعدی کلید چپ ماوس رها می‌شود. در شکل۱ جزییات این روش نشان داده شده است.

شکل1 جابجایی ترسیم دو بعدی
شکل۱- روش اول جابجایی ترسیم دو بعدی

روش دوم: انتقال ترسیم به کمک ابزار Move Entities

ابتدا با یکی از روش‌های گفته شده در آموزش نرم افزار سالیدورکس (قسمت سوم)/ انتخاب ترسیم دو بعدی، موضوع مورد نظر انتخاب می‌شود. موضوعات انتخابی در بخش مدیریت خصوصیات (Properties manager) فعال می‌شوند. در شکل۲ با انتخاب مستطیل، ۴ خط تشکیل دهنده مستطیل فعال شده‌اند.

شکل2 سالیدورکس جابجا کردن ترسیم دو بعدی
شکل۲- تغییر پنجره Properties manager پس از انتخاب ترسیم دو بعدی

در قسمت مدیریت فرمان (Command Manager) مطابق شکل۳ بر روی آیکون Move Entities کلیک می‌شود. همان‌طور که در شکل۳ نشان داده شده است، پنجره Properties Manager تغییر کرده و پارامترهای مورد نیاز جهت جابجا کردن ترسیم دو بعدی ظاهر می‌گردد. در بخش Parameters دو حالت From/To و X/Y جهت انتقال ترسیم دو بعدی وجود دارد. با ارایه مثال به بررسی این دو حالت پرداخته می‌شود.

شکل3 سالیدورکس جابجا کردن ترسیم دو بعدی
شکل۳- جابجایی ترسیم دو بعدی به کمک Move Entities
    • جابجا کردن ترسیم دو بعدی به کمک گزینه From/To:

       

به کمک این گزینه می‌توان ترسیم دو بعدی را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال داد. برای مثال در شکل۴  هدف انتقال مستطیل از نقطه‌ی ۱ به نقطه‌ی ۲ است. در این‌صورت پس از انتخاب گزینه From/To ابتدا بر روی نقطه‌ی ۱ و سپس بر روی نقطه‌ی ۲ کلیک می‌شود.

ترسیم دو بعدی با توجه به مختصات این دو نقطه نسبت به یک‌دیگر جابجا می‌گردد. به طور مثال اگر نقطه‌ی ۲ با فاصله‌ی افقی ۲۰ میلی‌متر و فاصله‌ی عمودی ۱۰ میلی‌متر از نقطه‌ی ۱ واقع شده باشد، ترسیم دو بعدی به اندازه ۲۰ میلی‌متر در جهت افقی و ۱۰ میلی‌متر در جهت عمودی جابجا می‌شود.

شکل4 سالیدورکس جابجایی ترسیم دو بعدی
شکل۴- جابجایی ترسیم دو بعدی به کمک From/To

نقاط انتخابی در مثال بالا ابتدا و انتهای یک خط در نظر گرفته شده است. نقاط مورد نظر می‌توانند کاملا مستقل رسم شده و سپس از آن‌ها استفاده گردد و یا از روی یک ترسیم دو بعدی انتخاب شوند. این‌که نقاط از روی ترسیم انتخاب شوند و یا به صورت مستقل رسم شوند به هدف طراحی و نقشه مورد نظر بستگی دارد. جهت انتخاب مستقل نقطه در قسمت مدیریت فرمان (Command Manager) مطابق شکل۵ بر روی آیکون Point کلیک می‌شود.

شکل5 آموزش کاربردی سالیدورکس قسمت چهارم
شکل۵- رسم نقطه
    • جابجا کردن ترسیم دو بعدی به کمک X/Y:

       

در این حالت نیاز به انتخاب هیچ نقطه‌ای نیست و تنها کافی‌ است که مقدار جابجا کردن ترسیم دو بعدی در جهت افقی یا عمودی مشخص شود. برای مثال هدف انتقال مستطیل به اندازه ۱۰۰ میلی‌متر در جهت افقی و ۵۰ میلی‌متر در جهت عمودی است. جهت جابجا کردن ترسیم دو بعدی در جهت افقی در کادر مقابل ΔX عدد ۱۰۰ وارد می‌شود. به همین صورت در کادر مقابل ΔY عدد ۵۰ درج می‌گردد. شکل۶ به نمایش این حالت پرداخته است.

شکل1 آموزش کاربریدی سالیدورکس قسمت چهارم
شکل۶- جابجایی ترسیم دو بعدی به کمک X/Y

سوال

 

با هر بار انتخاب گزینه Repeat، ترسیم دو بعدی به چه اندازه جابجا می‌شود؟

 


نکته:

در صورت فعال بودن گزینه Keep relation، پس از جابجایی ترسیم دو بعدی قیود ترسیم نیز حفظ می‌شوند و در صورتی که این گزینه  غیرفعال گردد، قیود ترسیم دو بعدی پس از انتقال پاک می‌شوند. بحث در مورد قیود در آموزش‌های بعدی به طور مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


در این مقاله به روش‌های جابجا کردن ترسیم دو بعدی پرداخته شد. خوشحال می‌شویم نظرات خود را جهت بهبود کیفیت این سری آموزش‌ها با ما در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x