مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آموزش کاربردی سالیدورکز - محیط کاری Part

آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس (قسمت دوم) / محیط کاری Part

یک مجموعه مکانیکی را در نظر بگیرید. این مجموعه از قطعات مختلفی تشکیل شده است. برای طراحی و مدلسازی این مجموعه مکانیکی باید تمامی قطعات بصورت جداگانه در نرم افزار سالیدورکس مدلسازی شوند. جهت طراحی هر قطعه (Part) نیاز به رسم ترسیم دو بعدی (2D Sketch) آن است.

محیط کاری Part اولین محیطی است که در آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس مورد بررسی قرار گرفته است. تسلط کافی به محیط کاری Part سرعت طراحی شما را افزایش می‌دهد. در این مقاله سعی شده نکات کاربردی منطقه ترسیم دو بعدی در محیط کاری Part به صورت کامل به همراه مثال‌ها و تمرین های متنوع ارائه شود.

در این مقاله می‌خوانیم:

    • معرفی محیط کاری Part

 

    •  بخش ترسیم دو بعدی (۲D Sketch)
      الف) شروع طراحی
           – – –  ورود به منطقه ترسیم دو بعدی
      ب) شبکه بندی محیط ترسیم دو بعدی (snap – grid)
           – – – تنظیمات شبکه بندی منطقه ترسیم دو بعدی ( Grid)
           – – – تنظیمات شبکه بندی منطقه ترسیم دو بعدی ( Snap)

 


    • پروژه شماره ۱: ترسیم مستطیل

 

توضیحات مقدماتی آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت دوم

نسخه نرم افزار: سالیدورکز ۲۰۱۹

سطح آموزش: مقدماتی

پیش‌نیاز: آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت اول

معرفی محیط  کاری Part

 

محیط کاری Part شامل قسمت‌های مختلفی است که در شکل ۱ نشان داده شده است. همان‌گونه که مشخص است، محیط کاری قطعه (Part Model) از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

 

محیط کاری Part شامل:

نوار عنوان

(Title Bar)

نوار منو

(Menu Bar)

 نوارابزار دسترسی سریع

(Quick Access Toolbar)

کادر جستجو در محیط کاری Part

(Search)

نوار مدیریت فرمان‌ها

(Command Manager)

پنجره وظیفه

(Task Pan)

بخش راهنما در محیط کاری Part

(Help)

پنجره مدیریت طراحی

(Design Manager)

درخت طراحی

(Design Tree)

نوار وضعیت

(Status Bar)

بخش مدیریت نمایه

(Feature Manager)

صفحات ترسیم پیش‌فرض

(Default Planes)

نمای دید

(Views)

محورهای مختصات

(Coordinate System)

 

شکل1 سالیدورکز قسمت دوم - محیط کاری Part
شکل۱ – معرفی محیط کاری Part

 

بخش ترسیم دو بعدی (۲D Sketch):

یک مجموعه مکانیکی را در نظر بگیرید. این مجموعه از قطعات مختلفی تشکیل شده است. برای طراحی و مدلسازی این مجموعه مکانیکی باید تمامی قطعات بصورت جداگانه در نرم افزار سالیدورکز مدل‌سازی شوند. جهت طراحی هر قطعه (Part) نیاز به رسم ترسیم دو بعدی (۲D Sketch) در محیط کاری Part است. (نگران نباشید! با ارائه مثال‌های متنوعی که در سری آموزشی نرم افزار سالیدورکس ارائه می‌شود کاملا به روش طراحی پی خواهید برد.)

الف) شروع طراحی

جهت ترسیم دو بعدی (۲D Sketch) ابتدا باید صفحه مورد نظر از درخت طراحی انتخاب شود. این‌که کدام صفحه انتخاب شود، به روش طراحی و قطعه مورد نظر بستگی دارد. با تمرین و طراحی قطعات متنوعی که در سری آموزشی سالیدورکس آورده شده است، به راحتی بهترین صفحه کاری مورد نظر در منطقه ترسیم دو بعدی را انتخاب خواهید کرد. مطابق شکل ۲ صفحه Right را انتخاب کنید. (جهت انتخاب صفحه کافی‌ است تنها یک‌بار بر روی آن کلیلک کنید.)

    • ورود به منطقه ترسیم دو بعدی

       

پس از انتخاب صفحه، به دو روش می‌توان وارد منطقه ترسیم دو بعدی (۲D Sketch) در محیط کاری Part شد. در روش اول مطابق شکل ۲ بر روی صفحه مورد نظر که در این‌جا صفحه Right است کلیک راست می‌کنیم و آیکون Sketch از پنجره ظاهر شده را انتخاب می‌کنیم. در روش دوم پس از انتخاب صفحه، در نوار مدیریت فرمان بر روی پوشه Sketch کلیک می‌کنیم.

شکل2 سالیدورکز قسمت دوم - محیط کاری Part
شکل ۲ – ورود به منطقه ترسیم دو بعدی (۲D Sketch)

 

ب) شبکه بندی محیط ترسیم دو بعدی (snap – grid)

 

جهت سهولت در ترسیم دو بعدی می‌توان از شبکه‌بندی صفحه ترسیم (Grid) استفاده کرد. برای این‌کار ابتدا وارد منطقه ترسیم دو بعدی می‌شویم. سپس مطابق شکل ۳ بر روی آیکون چرخ‌ دنده کلیک می‌کنیم. در پنجره ظاهر شده به قسمت Document Properties رفته و شاخه Grid/Snap را انتخاب می‌کنیم. (در آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت اول روش‌های دیگر دست‌یابی به پنجره Document Property در محیط کاری Part شرح داده شده است.) در پنجره ظاهر شده تنظیمات مختلفی وجود دارد که در شکل ۴ تفاوت آن‌ها نشان داده شده است.

شکل3 سالیدورکز قسمت دوم - محیط کاری Part
شکل ۳ – تنظیمات Grid در منطقه ترسیم دو بعدی

 

    • تنظیمات شبکه بندی محیط ترسیم دو بعدی ( Grid)

       

در صورت فعال کردن گزینه Display grid در منطقه ترسیم دو بعدی صفحه ترسیم شبکه بندی‌ می‌شود. انتخاب حالت Dash موجب می‌شود خطوط شبکه بندی به صورت خط‌چین در بیایند.

فاصله بین خطوط ترسیم ضخیم‌تر در منطقه ترسیم دو بعدی محیط کاری Part در بخش Major spacing انجام می‌پذیرد. در شکل بالا این مقدار برابر ۱ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. تنظیم تعداد تقیسم‌بندی‌های کوچک در قسمت Minor-lines per major انجام می‌شود. در شکل بالا این مقدار بر روی مقدار ۱۰ تنظیم شده است. بنابراین فاصله بین هر دو خط باریک برابر با ۱/۱۰ میلی‌متر است.

( فاصله بین دو خط ضخیم در منطقه ترسیم دو بعدی ۱ میلی‌متر است که بین آن‌ها را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کرده‌ایم، بنابراین هر قسمت برابر ۱/۱۰ میلی‌متر است.)

با انتخاب Automatic scaling، در زمان بزرگنمایی (Zoom) سیستم شبکه‌بندی منطقه ترسیم دو بعدی خود را به صورت خودکار تطبیق می‌دهد.

    • تنظیمات شبکه بندی محیط ترسیم دو بعدی ( Snap)

       

علاوه بر موارد فوق در منطقه ترسیم دو بعدی گزینه دیگری به نام snap points per minor وجود دارد. این گزینه فقط در صورت فعال بودن snap عمل می‌کند. جهت فعال کردن snap مطابق شکل بر روی گزینه go to system snap کلیک می‌کنیم. سپس snap only when grid is displayed را مطابق شکل در حالت فعال قرار می‌دهیم. با این‌کار نشان‌گر موس دقیقا در نقاط grid منطقه ترسیم دو بعدی توقف می‌کند و پرش نشانگر به اندازه فاصله تقسیم‌بندی‌های کوچک می‌شود. در ادامه با مفهوم snap بیشتر آشنا خواهید شد.

شکل4 سالیدورکز قسمت دوم - محیط کاری Part
شکل ۴ – فعال کردن Snap در منطقه ترسیم دو بعدی

 

تمرین شماره ۱

صفحه ترسیم دو بعدی خود در منطقه ترسیم دو بعدی را به صورتی تنظیم کنید که فاصله بین خطوط ضخیم برابر ۱۰ میلی‌متر و فاصله بین خطوط باریک برابر ۱ میلی‌متر شود.


پروژه شماره یک: ترسیم مستطیل

 

در این پروژه قصد داریم یک مستطیل به طول ۲۰۰ میلی‌متر و عرض ۱۰۰ میلی‌متر در منطقه ترسیم دو بعدی (۲D Sketch) رسم کنیم.

    • مرحله اول: تنظیمات اولیه و معرفی ابتدایی ابزار رسم خط (Line) در منطقه ترسیم دو بعدی

       

پس از ورود به بخش ترسیم دو بعدی و تنظیم کردن شبکه بندی صفحه و سیستم یکا، بر روی آیکون ترسیم خط (Line) کلیک می‌کنیم. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، علامت نشانگر موس تغییر می‌کند. در نرم افزار سالیدورکس، با انتخاب ابزارهای متفاوت، شکل نشانگر موس نیز متناسب با آن ابزار در محیط کاری Part تغییر شکل می‌دهد.

    • مرحله دوم: رسم خط به کمک دو نقطه در منطقه ترسیم دو بعدی

       

برای رسم خط در منطقه ترسیم دو بعدی نیاز به دو نقطه است. با کلیک بر روی هر کجا از صفحه ترسیم، نقطه اول انتخاب می‌شود. نقطه دوم را با توجه به داده‌های مسئله، با فاصله ۲۰۰ میلی‌متر از نقطه اول انتخاب می‌کنیم. برای این‌کار می‌توان از عدد بالای نشانگر موس استفاده کرد. علاوه بر این می‌توان از بخش خصوصیات هندسی محیط کاری Part کمک گرفت (شکل ۵).

جهت افقی بودن خط در منطقه ترسیم دو بعدی به قید Horizontal که در شکل ۵ نشان داده شده است، توجه کنید. اگر در هنگام ترسیم خط در محیط کاری Part این آیکون نمایان شد، بدین معنا است که خط مورد نظر افقی خواهد بود. قید Vertical جهت عمودی رسم کردن خط کاربرد دارد.

شکل5 سالیدورکز قسمت دوم - محیط کاری Part
شکل ۵ – رسم خط در منطقه ترسیم دو بعدی

بعد از انتخاب نقطه دوم در منطقه ترسیم دو بعدی خط مورد نظر رسم می‌شود. جهت تغییر اندازه خط می‌توان بر روی آن کلیک کرد. سپس در بخش خصوصیات هندسی اندازه و زاویه خط را تغییر داد. سه خط دیگر را نیز مطابق شکل ۶ ترسیم می‌کنیم. مستطیل ما آماده است!

شکل6 سالیدورکز قسمت دوم
شکل ۶ – ترسیم نهایی مستطیل در منطقه ترسیم دو بعدی

 

نکته کاربردی ۱:

سعی کنید هیچ وقت در ترسیم دو بعدی و در محیط کاری Part نقطه مبنا (origin) را به عنوان نقطه ابتدایی یا انتهای خط انتخاب نکنید. (دلیلش را در آینده متوجه خواهید شد.)

نکته کاربردی ۲:

هر وقت خواستید از دستور مورد نظر در منطقه ترسیم دو بعدی خارج شوید کافیست دکمه Escape کیبورد خود را بفشارید.

نکته کاربردی ۳:

با انتخاب هر قسمت از منطقه ترسیم دو بعدی و زدن دکمه Delete بر روی کیبورد، موضوع انتخاب شده پاک می‌شود.

نکته کاربردی ۴:

 

در ترسیم اولیه در منطقه ترسیم دو بعدی نیاز نیست اندازه‌ها کاملا دقیق و برابر اندازه‌های ترسیم اصلی باشد. کافیست به اندازه‌های اصلی نزدیک باشد. برای مثال اگر طول مستطیل به جای ۲۰۰ برابر ۱۹۷ یا ۲۰۸ باشد مشکلی به وجود نمی‌آید. بعدا به کمک قیود اندازه‌گیری، دقیقا به اندازه ترسیم اصلی می‌رسیم.

 

تمرین شماره ۲

مطابق شکل ۷ ترسیمات دو بعدی خواسته شده را در منطقه ترسیم دو بعدی رسم کنید. (تمامی ابعاد به میلی‌متر هستند.)

شکل7 سالیدورکز قسمت دوم
شکل ۷ – تمرین شماره ۲

 

در مطلب آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس (قسمت دوم) به معرفی محیط کاری Part و منطقه ترسیم دو بعدی پرداختیم. خوشحال می‌شویم نظرات خود را جهت بهبود کیفیت این سری آموزش‌ها با ما در میان بگذارید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x