مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
انتخاب ترسیم دو بعدی

آموزش نرم افزار سالیدورکس (قسمت سوم)/ انتخاب ترسیم دو بعدی

انتخاب ترسیم دو بعدی در نرم افزار سالیدورکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از انتخاب ترسیم ترسیم می‌توان سایر عملیات از قبیل پاک کردن، کپی کردن و جابجایی را بر روی موضوع انتخابی انجام داد.

انتخاب ترسیم دو بعدی در نرم افزار سالیدورکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از انتخاب ترسیم می‌توان سایر عملیات از قبیل پاک کردن، کپی کردن و جابجایی را بر روی موضوع انتخابی انجام داد.


در این مقاله می‌خوانیم:

    • روش‌های انتخاب موضوعات و اجزاء یک ترسیم دو بعدی

       

     — روش اول: انتخاب یک جزء ترسیمی.

 

     — روش دوم: انتخاب ترسیم دو بعدی به صورت یکپارچه.

 

     — روش سوم: انتخاب اجزاء یا موضوعات ترسیمی دلخواه.

 

     — روش چهارم: انتخاب اجزاء یا موضوعات ترسیمی به کمک رسم کادر.

توضیحات مقدماتی آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت سوم

نسخه نرم افزار: سالیدورکس ۲۰۱۹

سطح آموزش: مقدماتی

پیش‌نیاز: آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت اولآموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکزس / قسمت دوم


روش‌های انتخاب موضوعات ترسیمی در نرم افزار سالیدورکس

 

 روش اول: انتخاب یک جزء ترسیمی

 

در نرم افزار سالیدورکس، موضوعات ترسیمی قبل از انتخاب ترسیم به رنگ آبی پر رنگ هستند. هنگامی که نشانگر موس به موضوع ترسیمی نزدیک می‌شود به رنگ نارنجی در آمده و در کنار نشانگر موس علامتی ظاهر می‌شود. علامت کنار نشانگر موس بیان کننده نوع موضوع ترسیمی است. برای مثال اگر قرار است یک خط انتخاب شود در کنار نشانگر موس علامت یک خط و اگر قرار است یک نقطه انتخاب شود در کنار نشانگر موس علامت یک نقطه ظاهر می‌شود. بعد از این‌که موس بر روی موضوع ترسیمی مورد نظر قرار گرفت بر روی آن کلیلک می‌شود. پس از انتخاب موضوع ترسیمی به رنگ آبی کم‌رنگ در می‌آید. در شکل ۱ روش اول انتخاب ترسیم در نرم افزار سالیدورکس نشان داده شده است.

شکل1 سالیدورکز قسمت سوم - انتخاب ترسیمشکل ۱ – انتخاب موضوع ترسیمی – روش اول

نکته:

 

در انتخاب ترسیم یا موضوعات ترسیمی، اطمینان حاصل کنید که در بخش ترسیم دو بعدی قرار دارید. اگر موضوع ترسیمی شما قبل از انتخاب به رنگ آبی بود یعنی شما در ناحیه ویرایش ترسیم قرار دارید. اگر موضوع ترسیمی به رنگ طوسی بود یعنی شما از ناحیه ویرایش ترسیم دو بعدی خارج شده‌اید. در این‌ صورت در ابتدا جهت ورود به منطقه ویرایش، مطابق شکل ۲ به جستجوی موضوع ترسیمی مورد نظر در درخت طراحی بپردازید.

در نرم افزار سالیدورکس جهت راحتی، در صورتی که موس روی هر موضوع در درخت طراحی قرار گیرد، آن موضوع به رنگ نارنجی در می‌آید. با این قابلیت کاربر می‌تواند به سرعت موضوع مورد نظر را از درخت طراحی انتخاب کند. در مرحله بعد بر روی موضوع ترسیمی مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Edit Sketch انتخاب شود. با این‌کار وارد ناحیه ویرایش شده و رنگ ترسیم آبی رنگ می‌شود.

نکته:

 

اگر در بخش تنظیمات، Grid فعال شده باشد، صفحه‌ای که در آن ترسیم دو بعدی رسم شده است به صورت شبکه‌بندی شده در می‌آید. این نشانه‌ای است که به کاربر اطمینان می‌دهد در منطقه ویرایش ترسیم قرار دارد. همواره کاربر باید اطمینان داشته باشد که در کدام محیط نرم افزار در حال طراحی و انتخاب ترسیم است.

شکل2 سالیدورکس قسمت سوم - انتخاب ترسیم
شکل ۲ – ورود به ناحیه ویرایش موضوع ترسیمی

در صورتی که کاربر بخواهد از محیط ترسیم دو بعدی خارج شود مطابق شکل ۲- بر روی آیکون Exit sketch کلیک می‌کند. علاوه بر آن می‌تواند در نوار عنوان بر روی Exit sketch کلیک کند.

شکل3 سالیدورکس قسمت سوم - انتخاب ترسیم
شکل ۳ – خروج از ناحیه ویرایش موضوع ترسیمی

روش دوم : انتخاب  ترسیم دو بعدی به صورت یکپارچه

ممکن است ترسیم دو بعدی مورد نظر از بیش از یک جزء تشکیل شده باشد. جهت انتخاب کل موضوع ترسیم دو بعدی بر روی یک جزء از ترسیم کلیک راست کرده سپس در پنجره باز شده بر روی گزینه Select Chain کلیک می‌گردد. در شکل ۴ روش کار نشان داده شده است.

شکل4 سالیدورکس قسمت اول - انتخاب ترسیم
شکل ۴ – انتخاب موضوع ترسیمی – روش دوم

روش سوم: انتخاب اجزاء یا موضوعات ترسیمی دلخواه

در صورتی که هدف انتخاب برخی از اجزای یک موضوع ترسیمی باشد و یا ترسیم از بیش از یک موضوع ترسیمی تشکیل شده باشد و کاربر نیاز به انتخاب تعدادی از آن‌ها را داشته باشد می‌توان از کلید <Ctrl> بر روی کیبورد استفاده کرد.

در این صورت پس از انتخاب ترسیم در حالی که دکمه <Ctrl> نگه داشته شده است، مابقی اجزاء یا ترسیمات انتخاب می‌شوند. برای مثال در شکل ۵ یک موضوع ترسیمی متشکل از ۴ جزء رسم شده است و هدف انتخاب جزء اول و چهارم از موضوع ترسیمی است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود ابتدا جزء اول و سپس با نگه‌داشتن <Ctrl> جزء چهارم انتخاب شده‌است.

شکل5 سالیدورکس قسمت سوم
شکل ۵ – انتخاب موضوع ترسیمی – روش سوم

 

تمرین:

مطابق شکل زیر ۴ موضوع ترسیمی مستطیل، دایره، بیضی و شش ضلعی رسم کنید. سپس مستطیل و شش ضلعی را در وضعیت انتخاب قرار دهید.
شکل6 سالیدورکس قسمت سوم
شکل ۶ – تمرین

روش چهارم: انتخاب اجزاء یا موضوعات ترسیمی به کمک رسم کادر

در این روش به کمک رسم یک کادر تمام موضوعات موجود در کادر انتخاب می‌شوند. برای این‌ کار بر روی یک نقطه از صفحه ترسیم کلیک کرده اما دست از روی کلید چپ موس برداشته نمی‌شود. با هدایت موس به هر نقطه دلخواهی، کادر مورد نظر نمایان شده و تمامی موضوعات ترسیمی موجود در کادر انتخاب می‌شوند.

نکته:

در انتخاب ترسیم دو بعدی، اگر حرکت موس از راست به چپ باشد کادر ظاهر شده به رنگ سبز خواهد بود. در این حالت هم موضوعات و اجزای ترسیم موجود در کادر و هم موضوعات و اجزای ترسیم قطع شده توسط کادر انتخاب می‌شوند. اما اگر حرکت موس از چپ به راست باشد، کادر ظاهر شده به رنگ آبی خواهد بود.

در این حالت تنها موضوعاتی که کاملا در کادر هستند انتخاب می‌شوند. در شکل ۷ تفاوت رسم کادر نشان داده شده است. در شکل واضح است که مستطیل بطور کامل در کادر سبز رنگ است ولی تنها بخشی از بیضی در کادر سبز رنگ قرار دارد. با این حال هم بیضی و هم مستطیل انتخاب شده‌اند. در حالت بعد مستطیل به طور کامل در کادر آبی رنگ است و تنها بخشی از بیضی در آن کادر قرار دارد بنابراین تنها مستطیل انتخاب شده است.

شکل7 سالیدورکس قسمت سوم
شکل ۷- انتخاب موضوعی ترسیمی – روش چهارم

 

در این مقاله به روش‌های انتخاب ترسیم دو بعدی پرداخته شد. خوشحال می‌شویم نظرات خود را جهت بهبود کیفیت این سری آموزش‌ها با ما در میان بگذارید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x