مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ارز دیجیتال ریپل چیست

ریپل چیست و هر آنچه باید در مورد ارز دیجیتال ریپل بدانید

ریپل هنوز فاصله زیادی با بیت کوین و اتریوم دارد ولی به خاطر قیمتی کمی که دارد اقبال به سمتش است. افزایش قیمت ریپل باعث شده این ارز جز 5 ارز برتر از لحاظ ارزش بازار شود. ریپل برای بانک‌ها و انتقال پول بین‌المللی ساخته شده است.

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

ارزهای بیت کوین، اتریوم و… تنها ارزهای دیجیتال نیستند، ارزهای دیگری نیز وجود دارد. یکی از این ها ریپل است که با نماد XRP شناخته می شود.

ریپل هنوز فاصله زیادی با بیت کوین و اتریوم دارد ولی به خاطر قیمت کمی که دارد اقبال به سمتش است. افزایش قیمت ریپل باعث شده این ارز جزو ۵ ارز برتر از لحاظ ارزش بازار شود.

ریپل برای بانک‌ها و انتقال پول بین‌المللی ساخته شده است.

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

ریپل با هدف آسان سازی و سرعت بخشیدن به نقل و انتقال پول در سراسر دنیا پا به جهان اقتصاد دیجیتال گذاشته است.

کلمه Ripple به معنای حرکت موج های روی آب است که عمدتا پس از سقوط یک قطره صورت می گیرد و برنامه های ریپل برای آینده نیز با این نام هم خوانی دارد.

ریپل چیست و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

 

ارز دیجیتال ریپل چیست و آینده آن چگونه پیش بینی می‌شود؟

Ripple رمز ارزی است که بیش از ۴ هزار درصد بازده داشته است و در سال ۲۰۱۳ با ارزش هر واحد ۰.۰۰۵ دلار به صرافی‌ها برای دادن خدمات به مردم عرضه شد، این مقدار در سال ۲۰۱۸ به بالاترین میزان ارزش خود یعنی ۳.۸ دلار رسید.

این میزان نشان می‌دهد که ریپل در آن سال بیشتر از ۷۰.۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. بعد از رسیدن به این قیمت به یکباره افت وحشتناکی پیدا کرد و از آن زمان تاکنون رشد بالایی نداشته است. اما با این وصف باز هم ۵.۰۰۰ درصد از قیمت ابتدایی خود افزایش پیدا کرده است.

افزایش واقعی پول ریپل در سال ۲۰۱۷ شروع و در سال ۲۰۱۸ نیز سقوط کرد، چنانچه در همان اوایل سال ۲۰۱۷ که ارزش قیمت پول ریپل ۰.۰۰۵ دلار بود، در این ارز به مقدار هزار دلار ریپل خریداری می‌کردید، در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ پول ریپل شما به چیزی بیشتر از ۷۰۰۰۰۰ دلار می‌رسید و می‌توان گفت ارزش پول شما به بیشتر از ۶۰۰۰۰ دلار می‌رسید.

اما شکست ارزش ناگهانی آن باعث شد سرمایه‌گذارانی که تمام پول خود را در این پلتفرم سرمایه‌گذاری کردند و منتظر بالا رفتن ارزش آن تا ۱۰۰ دلار بودند به خاک سیاه نشستند!

ریپل با XRP فرق دارد!

وقتی مردم نام ریپل را می‌شنوند، بلافاصله فکرشان به سمت ارز دیجیتال آن یعنی XRP می‌رود. اما اولین نکته اساسی که باید بدانید این است که ریپل با XRP کمی فرق دارد.

وقتی ارز دیجیتال اتریوم (ETH) می‌خرید، به این معنی است که روی شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید. وقتی ارز دیجیتال (BTC) می‌خرید یعنی روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید اما وقتی ارز دیجیتال XRP می‌خرید الزاما روی ریپل سرمایه‌گذاری نکرده‌اید.

البته در بین جامعه ارزهای دیجیتال وقتی نام ریپل به میان می‌آید، منظور همان ارز دیجیتال XRP است اما لازم است بدانیم که این دو مفهوم در حقیقت با یکدیگر متفاوت هستند.

ریپل چیست و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

 

تاریخچه پیدایش ارز دیجیتال ریپل

«رایان فوجر» در سال ۲۰۰۴ شرکتی را با نام ریپل ‌پی (RipplePay) با این ایده که پروتکلی برای نقل و انتقال پول بین کاربران اینترنت ایجاد کند، بنا کرد. این اتفاق دقیقا ۴ سال قبل از پیدایش بیت کوین رخ داد.

بر اساس نوشته وب سایت قدیمی ریپل پی: «ریپل‌ پی یک سرویس مالی است که به شما این امکان را می‌ دهد تا با دوستان، خانواده و همکاران خود، ارتباطات اعتباری و مالی خود را گسترش دهید و با ارزهای سنتی و آنلاین، از پرداخت‌ های امن بهره‌ مند شوید.»

از آن زمان تا کنون ایده اصلی شرکت ریپل تغییر چندانی نکرده است اما این شرکت تا سال ۲۰۱۱ نتوانسته بود موفقیت های قابل توجهی را کسب کند.

اتفاقی که در سال ۲۰۱۱ رخ داد این بود که یکی از فعالان مطرح حوزه رمز ارز، مدیریت تیم ریپل را به عهده گرفت و آن شخص کسی نبود جز «جد مک کالب». وی سابقه بسیار درخشانی در بیت کوین داشت.

او در سال ۲۰۱۰، صرافی مشهور «ام تی گاکس» را پایه‌گذاری کرده بود و در جامعه بیت کوین مشارکت زیادی داشت.

مک کالب در سال ۲۰۱۲، «کریس لارسن» را استخدام کرد و وی تا به امروز مدیریت اجرایی این شرکت را بر عهده دارد.

این اتفاقات با جذب سرمایه از صرافی ها و شرکت های مختلف همراه شد و در سال ۲۰۱۳ بود که توکن XRP به بازار عرضه شد.

با این حال نکته جالب این است که جد مک کالب در سال ۲۰۱۴ از تیم ریپل جدا شد و ادعا کرد که هدف ریپل تغییر کرده است.

حال ریپل به یک کمپانی بزرگ در آمریکا تبدیل شده که برای بانک ها و موسسات مالی، محصولات غیرمتمرکز تولید می کند.

تکنولوژی ریپل

ریپل نقش به خصوصی در دنیای فناوری‌های بلاک چین ایفا می‌کند. در حالی که سایر پروژه‌ها مسیری برخلاف سیستم بانکی کلاسیک را دنبال می‌کنند، ریپل در تلاش است تا با آن‌ها همکاری داشته باشد.

به این منظور، RippleLabs (سازمان در پس Ripple) چندین محصول با نام‌های xRapid، xCurrent و xVia را راه‌اندازی کرده است که این‌ها می‌توانند توسط بانک‌ها برای پردازش معاملات جهانی مورد استفاده قرار گیرند.

توکن XRP که برای پردازش این معاملات استفاده می‌شود، به‌عنوان ارزی واسط در شبکه ripple عمل می‌کند. به بیان ساده‌تر، ارز ورودی با XRP مبادله می‌شود، سپس برای انجام تراکنش به شبکه انتقال داده می‌شود و پس از رسیدن به گیرنده به ارز خروجی تبدیل می‌شود.

این بدان معناست که معاملات با دو ارز مختلف نیز امکان‌پذیر است. XRP در حال حاضر تنها کوین مورد استفاده در RippleNet است.

با این وجود، از نظر تئوری این امکان وجود دارد که بانک‌ها بتوانند کوین‌های خود را ایجاد و از آن‌ها در این شبکه استفاده کنند.

به‌ اصطلاح این gateway ها هستند که در این شبکه نقش واسطه را بر عهده دارند.

این‌ها مانند یک ایستگاه میانجی هستند که پرداخت ورودی را دریافت کرده و بر این اساس آن را منتقل می‌کند. یک تراکنش همچنین می‌تواند از چندین gateway عبور کند. علاوه بر این موارد، پلتفرم این ارز برخی از اشکالات مربوط به بانک‌های سنتی را نیز اصلاح کرده است.

تراکنش‌ها در شبکه ریپل در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند، با وجود اینکه این پلتفرم به‌طور مکرر میلیون‌ها تراکنش را مدیریت می‌کند، این سرعت برخلاف رویکرد بانک‌هایی است که روزها یا هفته‌ها زمان نیاز دارند تا این انتقال را انجام دهند.

هزینه انجام معاملات نیز در مقایسه با هزینه‌های بالایی که بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های برون‌مرزی دریافت می‌کنند، بسیار کم است. (حداقل هزینه تراکنش موردنیاز برای انجام یک معامله استاندارد در حدود ۰٫۰۰۰۰۱ XRP است)

ارز دیجیتال ریپل

 

تفاوت اساسی ارزهای دیجیتال بیت کوین و ریپل چیست؟

شبکه‌های اعتبارسنجی و سیستم اجماع ریپل موجب شده است که مردم فکر کنند که ارز ریپل نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین عمل می‌کند اما باید گفت برخلاف بیت کوین، ریپل با سیستم بلاکچین کار نمی‌کند.

در واقع ریپل برای موسسه‌ها بزرگ طراحی شده است اما در آن تراکنش‌های فرد به فرد نیز انجام می‌شود، اما هدف اصلی و تمرکز ریپل این موضوع نیست.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد هدف اصلی ریپل انتقال پول در سطح بالا و جهانی با کم‌ترین زمان ممکن است. تا به امروز ریپل با بیشتر از ۳۸ میلیون تراکنش نیز اجرا شده و هیچ مشکلی رخ نداده است، ریپل می‌تواند در ثانیه بیشتر از ۱۵۰۰ معامله انجام دهد و تصمیم دارد این میزان را به بیش از ۵۰۰۰۰ تراکنش افزایش دهد.

از دیگر تفاوت‌های ریپل و بیت کوین این است که بیت‌کوین این مقدار تراکنش را در کمتر از ۳ تا ۶ ثانیه نمی‌توان انجام داد و در اتریوم نیز طی ۱۵ ثانیه انجام می‌شود. ریپل همانند دیگر ارزهای دیجیتالی از کریپتوکارنسی تا به دست نمی‌آید بلکه از همان اول به مقدار ۱۰۰ میلیارد کوین انتشار داد.

هدف ریپل

ریپل می‌خواهد یک شبکه پرداخت و ارتباطی امن و غیرمتمرکز را برای موسسات مالی سراسر جهان فراهم کند. می‌توان گفت که هدف ریپل کاملا در تضاد با بیت کوین است.

در حالی که بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است، رپیل عقیده دارد که بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آن‌هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول می‌شود.

ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند. سالانه بیش از ۱۵۵ تریلیون دلار پول به صورت برون مرزی در سراسر جهان جا‌ به‌ جا می‌شود.

مشکلات انتقال پول توسط بانک‌ها و موسسات مالی سال‌هاست که حل‌ نشده باقی مانده است و با توجه به رشد فناوری، هنوز انتقال بین‌المللی پول‌های کلان بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد که نیازمند کارمزدهای بسیار بالا و انجام کاغذ بازی‌های زیادی است. رپیل می‌خواهد به این مشکلات برای همیشه پایان داده و بخش بزرگی از انتقالات پول را انجام دهد.

البته ریپل رقیبان بسیار سرسختی در سر راه خود دارد که مهمترین‌شان سوئیفت است. مزیت ریپل نسبت به سوئیفت، توزیع‌ شده بودن و سرعت بالای تراکنش‌هاست. استلار را هم می‌توانیم یکی دیگر از رقیبان ریپل بدانیم.

ریپل چیست و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

مزایا و معایب

مزایا:

  • تقریباً ضد جعل است
  • انجام سریع تراکنش‌ها در طی چند ثانیه
  • در مرحله نهایی خود می‌تواند به‌عنوان مترجم جهانی هر ارزی عمل کند
  • قابلیت وام دادن و وام گرفتن سریع مبالغ پول
  • اتصال ساده شبکه‌های پرداخت
  • تورم ندارد، چرا که تمامی توکن ها از ابتدا استخراج شده‌اند و از قبل وجود دارند

معایب:

ریپل با اینکه تحولات مثبتی را ایجاد کرده است، اما این شرکت به دلیل شیوه‌های مختلف تجاری‌اش اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

این شرکت بیان کرده بود که بخش عظیمی از ارز دیجیتال XRP را به کاربران شبکه منتقل خواهد کرد، اما تاکنون تنها مقادیر اندکی منتقل شده‌اند.

علاوه بر این، آزمایشگاه‌های ریپل تقریباً نیمی از کل XRP موجود در شبکه را برای خود نگه‌ داشته‌اند تا از ارزش آن بهره‌مند شوند. این ارز دارای ویژگی متن‌ باز است و با اینکه بسیار هوشمند است، زمانی که کد آن در دسترس قرار می‌گیرد، فرصتی به وجود می‌آید تا سود جویان تلاش کنند آن را هک کنند.

مشتریان عمده‌

از بزرگ‌ترین مشتریان RippleLabs می‌توان به بانک اسپانیایی Santander،American Express، UniCredit و Western Union اشاره کرد.

برخی از ارائه‌دهندگان خدمات مالی نیز از این فناوری برای تراکنش‌های داخلی خود استفاده می‌کنند. اکثر شرکت‌ها و بانک‌ها از محصولات xCurrent و xRapid که توسط RippleLabs تولید شده‌اند، استفاده می‌کنند که این محصولات مستقیماً نیازهای پیچیده مؤسسات مالی را برطرف می‌سازند.

همه‌ی بانک‌هایی که از پلتفرم ریپل برای پردازش معاملات جهانی خود بهره می‌گیرند، می‌توانند تا ۷۰٪ هزینه معمول معاملات خود را پس‌انداز و آن را مدیریت می‌کنند.

XRP؛ متمرکز یا غیر متمرکز

در خصوص غیر متمرکز بودن XRP بسیاری بر این باورند که متمرکز است ولی شرکت ریپل ادعا دارد که این ارز متمرکز نیست و ریپل تلاش کرده است تا تصدی خود را از آن بردارد.

ریپل چندین بار اعلام کرده است که به دنبال تمرکز زدایی از محصولات خود است و در این راستا نودهای اعتبارسنج را افزایش داده است و بر این اساس گفته می شود که اگر شرکت ریپل منحل هم شود، XRP به کار خود ادامه خواهد داد.

با این وجود از آن جایی که تاثیرپذیری XRP از اتفاقات در شرکت ریپل بسیار زیاد است نمی توان گفت که این رمز ارز کاملا غیرمتمرکز است. این در حالی است که اهداف ریپل با غیرمتمرکز بودن مغایرت ندارد و در سر راه آن مشکلی ایجاد نمی کند.

روش خرید ارز دیجیتال ریپل چگونه است؟

ریپل یکی از رمزارزهای معتبر است که می‌توان گفت اکثر صرافی‌های مهم و با نام از آن پشتیبانی می‌کنند، چنانچه قصد خرید ریپل دارید و می‌خواهد به شکل مستقیم و از کارت خود استفاده کنید، می‌بایست از طریق سایت‌های داخلی اینترنتی این کار را انجام دهید، اما توجه داشته باشید که در حال حاضر ارز ریپل در ایران کمتر از سایر ارزها عرضه می‌شود و به همین دلیل توجه داشته باشید که از صرافی ریپل معتبر خریداری کنید.

بیشترین روش خرید ریپل اینگونه است که ابتدا ارز بیت‌کوین یا اتریوم خریداری می‎شود و پس از آن با مراجعه به صرافی‌های بین‌المللی ارز خریداری شده را به ارز ریپل تبدیل می‌کنند.

بیشترین صرافی های ریپل خارجی هستند و می‌بایست توسط سایت‌های معتبر آن را جست‌جو کنید، اما نکته مهم بعدی تحریم نبودن آن‌هاست، پیش از انتخاب صرافی مورد نظر در رابطه با تحریم بودن یا نبودن آن نیز اطلاعاتی کسب کنید.

ارز دیجیتال ریپل

جایگاه ریپل در جهان بلاک چین

ریپل نقش مهمی را در دنیای فناوری‌ های بلاک چین به عهده دارد و در حالی که سایر پروژه‌ ها مسیری برخلاف سیستم بانکی کلاسیک را دنبال می‌ کنند، ریپل در تلاش است تا با آن‌ ها همکاری داشته باشد.

به این منظور، سازمان RippleLabs چندین محصول با نام‌های xRapid، xCurrent و xVia را راه‌ اندازی کرده است که این‌ ها می‌ توانند توسط بانک‌ ها برای پردازش معاملات جهانی مورد استفاده قرار گیرند.

توکن XRP  که برای پردازش این معاملات استفاده می‌ شود، به‌ عنوان ارزی واسط در شبکه ریپل عمل می‌کند. به بیان ساده‌ تر، ارز ورودی با XRP  مبادله می‌ شود، سپس برای انجام تراکنش به شبکه انتقال داده می‌ شود و پس از رسیدن به گیرنده به ارز خروجی تبدیل می‌ شود.

همکاری ریپل با بانک ها و موسسات مالی، آینده ای روشن را برای آن ایجاد کرده است. با این حال برخی باور دارند که ریپل از آنجایی که ممکن است درآمد بانک ها را کاهش دهد، نمی تواند به زودی رشد کند؛ چرا که بانک ها اجازه نخواهند داد یک شرکت، کارمزدهای کلان نقل و انتقالات آن ها را به دست گیرد و درآمدشان را دچار مشکل کند.

یکی از رقبای ریپل در فضای نقل و انتقالات پولی، سیستم «سوئیفت» است که برخی کارشناسان حوزه رمزارز باور دارند ریپل در آینده به سادگی می تواند جای آن را بگیرد؛ چرا که سوئیفت به شدت مدیریت می شود و ریپل تلاش دارد تراکنش ها را به صورت غیرمتمرکز هدایت کند.

از سوی دیگر، طرفداران بانکداری سنتی نیز از کارمزدهای بالا خسته شده اند و این مساله ای است که دنیای ارزهای دیجیتال بزودی آن را حل خواهد کرد و در این مسیر، ریپل می تواند نقش بسزایی بازی کند.

آینده ریپل چطور پیش‌بینی می‌شود؟

با توجه به گذشته ریپل و اوج و فرودی که داشته است افراد زیادی در رابطه با آینده ریپل و قیمت آن پرسیده‌اند که سرنوشت ریپل چیست؟ در نتیجه کارشناسان پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند که در این بخش به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

پیش‌بینی قیمت توسط گارلینگهاوس

اولین شخصی که در رابطه با آینده ریپل پیش‌بینی‌هایی کرد برد گارلینگهاوس بود. این شخص مدیر اجرایی ریپل است. او اینگونه پیش‌بینی کرد که ریپل در سال ۲۰۲۵ برابر با سایت آمازون در ارزهای دیجیتال خواهد شد، در مصاحبه‌ای گفت که هر شخصی که قصد سرمایه‌گذاری در ریپل دارد باید به ماه و سال بیاندیشد نه روز و ساعت.

پیش‌بینی قیمت توسط تریدینگ‌ بیستز

دومین پیش‌بینی در خصوص آینده ریپل توسط تحلیلگرهای قیمت انجام شد، آن‌ها معتقد هستند که در سال‌های آینده تغییرات زیر در قیمت ریپل رخ می‌دهد:

  • قیمت پول ریپل در سال ۲۰۲۰: نزدیک به ۰.۳۶ دلار
  • قیمت پول ریپل در سال ۲۰۲۱: رقمی ما بین ۰.۲۰ الی ۰.۳۱ دلار
  • قیمت پول ریپل در سال ۲۰۲۲: قیمت ریپل در این سال بین ۰.۴۱ الی ۰.۵ دلار
  • قیمت پول ریپل در سال ۲۰۲۳: تقریبا ۰.۳۰ دلار

پیش‌بینی توسط والت اینوستور

سومین پیش‌بینی توسط تحلیلگر والت اینوستور بود و بر این باور است که ارزش پول ریپل از ۵ دلار و یا حتی ۱ دلار نیز می‌گذرد و این تا سال ۲۰۲۵ امکان نخواد داشت.

چگونه کیف پول ریپل ایجاد کنیم؟

شما می‌توانید ریپل را در بسیاری از اکسچنج‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی همانند بایننس، کوبین‌هود و… نگهداری کنید. با این حال، نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها ریسک بیشتری دارد زیرا صرافی‌ها همواره یکی از اهداف هکرها بوده‌اند.

لیست کیف پول‌هایی که می‌توانید در آنها ریپل را نگهداری کنید:

۱ – کیف پول سخت‌افزار لجر نانو اس

۲ – کیف پول Toast

۳– کیف پول exarpy.com

۴ – کیف پول موبایلی edge.app

۵– کیف پول کوینومی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x