مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بازی درمانی اوتیسم

بازی درمانی اوتیسم/ بازی های مفید برای کودکان اوتیسم

یکی از روش های ارتقا دادن مهارت های فردی و اجتماعی و تکنیک های درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم بازی درمانی است. در بازی درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم مهارت های اجتماعی را می آموزند و یاد می گیرند چگونه با دیگران همکاری کرده و حقوق سایرین را رعایت کنند. به همین دلیل نیاز است تا اطرافیان و خانواده کودک اوتیسم برای بهبود کیفیت فرد مبتلا و خودشان این بازی ها را بیاموزند.

«بازی درمانی اوتیسم/ بازی های مفید برای کودکان اوتیسم»

برای درمان کودکان اوتیسم روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روش ها بازی درمانی اوتیسم است. وقتی والدین یا درمانگر از بازی برای آموزش بهره می برند کودک می تواند مهارت ها و پیشرفت هایی در بازی با همسالان، توجه مشترک، مهارت های فیزیکی و حرکتی، بیان نیازهای خود و …کسب کند.

بازی درمانی اوتیسم می تواند منجر به افزایش روابط اجتماعی کودکان اوتیسم شود. کودکان از طریق بازی و فراگیری روابط انسانی و همکاری در گروه های بازی می توانند رشد اجتماعی داشته باشند.

در بازی درمانی اوتیسم کودک شیوه همکاری و تبادل با دیگران و رعایت حقوق آن ها را می آموزد و طبیعی به نظر می رسد که کودک بتواند در مقابل کمک خواهی دیگران پاسخگو باشد و به هنگام بروز مشکلات در حین بازی، بردباری و صبوری نشان دهد و از این طریق، مهارت ارتباط را در خود ارتقا بخشد.

بنابراین بازی به عنوان یک روش آموزشی و درمانی مناسب برای ارتقای مهارت های ارتباطی کودکان با اختلال اوتیسم به شمار می رود.

با ما باشید؛ بازی درمانی اوتیسم/ بازی های مفید برای کودکان اوتیسم

بازی درمانی اوتیسم
«بازی درمانی اوتیسم»

بازی درمانی اوتیسم

بازی جزو مهم در آموزش و پایه و اساس اولین روابط اجتماعی کودکان است. محرومیت از بازی بر روی کودکان به شدت تاثیرگذار بوده و موجب تاخیر در رشد اجتماعی کودکان می شود. کودکان در طی بازی می آموزند که با دیگران به نحو مطلوب ارتباط برقرار کنند، تجارب مختلف کسب کنند و در افکار و تمایلات خود منعطف باشند.

یکی از مهمترین اهداف در آموزش و پرورش کودکان اوتیسم، ایجاد سازگاری اجتماعی، برقراری روابط مفید و موثر با دیگران و پذیرش مسئولیت های اجتماعی در مهارت های فردی است. از آنجایی که کودکان اوتیسم نسبت به دیگران از رشد اجتماعی کمتری بهره می برند بازی می تواند موجب تقویت فرایند سازگاری با اجتماع و جامعه و تغییر رفتارهای چالشی در کودکان اوتیسم گردد.

استفاده از بازی و روش‌ های مختلف اجرای بازی برای کودکان اوتیسم یکی از فعالیت‌های جذاب آموزشی است که به کاهش علائم آن ها کمک بسیاری می کند.

بیشتر بخوانید: درمان اوتیسم / آیا به راستی اوتیسم درمان دارد؟

بازی درمانی در اوتیسم شامل تعامل با دیگران به صورت مشارکتی و رقابتی، برقراری ارتباط، بیان نیازها و خواسته ها، استراتژی، تفسیر اهداف دیگران و نوبت گرفتن و… است.

بازی درمانی اوتیسم به طور مستقیم یا غیرمستقیم می تواند بر روی مسائل عاطفی یا جسمی، ارتباطی و بر اساس نوع اختلال موجود، برنامه ریزی و اجرا گردد و تاثیر مثبتی در بهبود شرایط کودکان مبتلا به اوتیسم داشته باشد.

مزیت بازی درمانی در اوتیسم این است که همیشه نیازی به هدایت یک درمانگر حرفه ای ندارد. والدین، ​​خواهران و برادران، دوستان و مراقبان با اندکی آشنایی و آموزش می توانند برای بهره‌مندی از مزایای درمانی بازی در خانه و در زمین بازی تلاش کنند.

بازی های مفید برای کودکان اوتیسم
«بازی های مفید برای کودکان اوتیسم»

بازی های مفید برای کودکان اوتیسم

افزایش حس لامسه با مخفی کردن اشیا

درون یک لگن یا یک ظرف پلاستیکی بزرگ را با مهره‌ های کوچک (لوبیا، نخود، یا هرچیز کوچک) پر کنید. اسباب‌ بازی‌ های کوچک را درون این ظرف پنهان کنید و از کودک بخواهید که دستانش را درون آن قرار دهد و اشیای مورد نظر را بیرون بیاورد. این بازی به کودک کمک می‌کند با اشیای حسی بافت محیطی آشنا شود و آنها را لمس کند.

بازی های مفید برای کودکان اوتیسم/ افزایش توجه مشترک با استفاده از حباب‌

استفاده از وسایل حباب‌ ساز و ایجاد حباب می‌تواند تجربه‌ی شادی را برای کودک فراهم کند و حتی می‌تواند مهارت‌های کلامی او را افزایش دهد. همچنین اشاره به حباب‌ ها و غلو کردن در عکس‌العمل شما، می‌تواند توجه مشترک کودک را ا فزایش دهد، که مسئله‌ی بسیار مهم اما چالش برانگیز برای کودکان دارای اوتیسم است.

بیشتر بخوانید: انواع رفتار درمانی اوتیسم

شناخت رنگ ها با بازی رنگ کردن با انگشت

بازی شاد رنگ کردن با انگشت می‌تواند به کودکان کمک کند درباره‌ی رنگ‌ ها یاد بگیرد و فرصتی را به او بدهد که از طریق حس کردن بافت‌ های جدیدی را کشف کند. این بازی همچنین کمک می‌کند حساسیت حسی از طریق در معرض بودن، کاهش یابد.

بازی درمانی اوتیسم / افزایش مهارت های فردی با آواز و شعر

کودکان غالباً آهنگ شعرها یا تکرار مصراع‌ های موجود در شعر را دوست دارند. شما می‌ توانید شعرهایی را تهیه کنید که به کودکان آموزش دهد چگونه لباس بپوشند یا غذا بخورند یا اینکه از شعر مورد علاقه‌ی او بعد از اینکه فعالیت‌ نه چندان مورد دلخواهش (اما لازم) را انجام داد به عنوان جایزه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید فعالیت‌های فیزیکی مانند بالا پریدن، لی لی کردن و جست و خیز کردن را به شعر اضافه کنید.

بازی درمانی اوتیسم
«بازی درمانی اوتیسم»

بازی های مفید برای کودکان اوتیسم/ افزایش قدرت پردازش با جستجو اشیاء

از کودک بخواهید چشمانش را ببندد و سپس یک شی را تا جایی که می‌توانید با جزئیاتش برای او توصیف کنید. این فعالیت به کودک کمک می‌کند بر توصیف چیزی تمرکز کند یا نکته‌ ای را دنبال کند تا شیء را پیدا کند. سپس از کودک بخواهید در اتاق به آن اشاره کند. برای کودکانی که دارای مشکلات پردازشی شدیدتری هستند، می‌توانید یکی از دو اشیاء را توصیف کنید و از او بخواهید شیء درست را انتخاب کند.

افزایش توانایی حسی با بازی حدس زدن

اگر کودک کلام دارد از او بخواهید چشمانش را ببندد و یک شیء ساده یا اسباب بازی ساده را در دستش قرار دهید. به او بگویید شیء را لمس کند و آن را برای شما توصیف کند. اگر کودک بدون کلام است‌، از او بخواهید عکس شیء را بعد از اینکه چشمانش را باز کرد به شما نشان دهد. این بازی به کودکان کمک می‌کند از حس هایشان بیشتر از بینایی‌شان برای یادگیری درباره‌ی جهان اطرافشان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری اوتیسم در کودکان

بازی درمانی اوتیسم درک حالات حسی مختلف با نقاشی چهره

از کودک بخواهید روی یک تکه کاغذ دایره‌ی بزرگی بکشد. سپس شما احساسات متنوعی را از طریق نمایش صورت خود به او نشان دهید. از او بخواهید حالتی که شما ایجاد کرده اید را نقاشی کند و به او در نشانه‌گذاری حس‌ها مثل خوشحال، ناراحت یا عصبانی کمک کنید.

افزایش هماهنگی فیزیکی با رقص

با پخش یک موسیقی شاد یک جشن رقص فی‌ البداهه داشته باشید. این راه فوق‌ العاده‌ای است برای اینکه کودکان درباره‌ی ریتم و شمارش یاد بگیرند و هماهنگی فیزیکی را افزایش دهند.

بازی های مفید برای کودکان اوتیسم/ آموزش مهارت‌ های اجتماعی با نمایش عروسکی

با استفاده از عروسک برای کودک یک نمایش عروسکی شاد اجرا کنید. با این نمایش عروسکی می‌توانید احساسات و مهارت‌ های اجتماعی را از طریق ایفای نقش به آنها آموزش دهید.

این بازی به کودکان کمک می‌ کند بفهمند چگونه موقعیت‌ها شکل می‌گیرند و می آموزند در موقعیت های مختلف باید چه انتظاری داشته باشند.

تقویت تکلم با بازی صحبت با تلفن

تلفن خاموشی (که نویز نداشته باشد) یا تلفن اسباب‌ بازی‌ را در نزدیکی کودک قرار دهید. گوشی را نزدیک گوش کودک بگیرید و شما نیز گوشی تلفن دیگری را روی گوش خود بگیرید. با کودک صحبت کنید و بعد از هر احوال‌ پرسی و سؤال کمی مکث کنید تا کودک فرصت داشته باشد جواب شما را بدهد. بعد از کمی مکث دوباره ادامه دهید.

در حین صحبت لبخند بزنید و از خودتان هیجان نشان دهید. بعد از مدتی خواهید دید که کودک تلاش می‌کند پاسخ دهد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x