مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
اهمیت خودشناسی در ازدواج

اهمیت خودشناسی در ازدواج/ ۳ روش افزایش خودشناسی

خودشناسی در ازدواج از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از جدایی ها و شکست هایی که امروزه در زندگی برخی افراد رخ می دهد به دلیل عدم خودشناسی است. خودشناسی باعث می شود که افراد اهداف و ملاک های خود را از ازدواج مشخص کنند و بر همین اساس همسر مورد نظر خود را انتخاب کنند.

«اهمیت خودشناسی در ازدواج»

یکی از مهم ترین مهارت های زندگی، “خودآگاهی“ و “خودشناسی” است. خودشناسی در واقع مجموعه‌ ای از شناخت‌ ها و تصورات واقعی است که افراد نسبت به خودشان دارند. در خودشناسی افراد به شناخت درباره ویژگی های مثبت و منفی شخصیتی خود می رسند و سعی دارند تا نقاط مثبت را تقویت و نقاط منفی را کاملا از بین ببرند.

خودشناسی مهارت مهمی است که در تمام ابعاد زندگی و به ویژه ازدواج به کمک انسان می‌ آید. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث موفقیت در زندگی مشترک و روابط زناشویی می‌شود این است که بتوانید به خوبی طرف مقابل را بشناسید و درک کنید. اما قبل از آن لازم است که برای شناخت همسر و شریک زندگی، ابتدا شناخت درستی از خودتان داشته باشید.

از همین رو اهمیت خودشناسی در ازدواج بسیار زیاد است و برای تجربه کردن یک زندگی زناشویی مطلوب هرگز نباید از آن غافل شد.

با ما باشید؛ اهمیت خودشناسی در ازدواج

اهمیت خودشناسی در ازدواج
«اهمیت خودشناسی در ازدواج»

خودشناسی در ازدواج

خودشناسی در ازدواج به معنای شناخت احساسات، اهداف و برنامه های زندگی، تفریحات و سرگرمی ها، توانایی ها، ضعف ها، ارزش ها، مسئولیت ها، فرهنگ و مذهب، علایق، آرزوها و استعدادهاست.

اگر فردی خودش را به میزان مورد نیاز نشناسد، در انتخاب شریک زندگی اش نمی تواند موفق عمل کند و ممکن است در زندگی مشترک دچار شکست شود.

در خودشناسی، افراد به شناخت ملاک های ازدواج و انتظارات خود از همسر آینده شان می رسند و می توانند فردی را انتخاب کنند که شباهت بیشتری به ملاک های آن ها داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ توصیه زناشویی از ۱۰ کتاب برتر دنیا

اهمیت خودشناسی در ازدواج

از مهم‌ترین ابعاد خودشناسی در زندگی هر فرد، خودشناسی در ازدواج است. زوج های بسیاری هستند که به دلیل عدم شناخت ابعاد مختلف شخصیت خود، علایق و خواسته‌ ها زندگی ناموفق و کوتاهی را تجربه می‌کنند.

همه افراد قبل از ازدواج باید به خوبی خود و تمام ویژگی های شخصیتی خود را بشناسند و بعد به دنبال شریک مناسبی برای زندگی خود باشند.

امروزه اغلب جدایی ها و شکست ها در زندگی مشترک به دلیل عدم خودشناسی است چرا که وقتی افراد خودشان، خواسته ها و اهدافشان را نمی شناسند با فردی وارد زندگی می شوند که هرگز برای آن ها مناسب نیست.

خودشناسی در ازدواج به این دلیل مهم است که هر دختر و پسری قبل از ازدواج باید بدانند چه هدفی دارند و بر همان اساس در زندگی برنامه ریزی کنند.

خودشناسی به شما کمک می‌کند تا علاوه بر شناخت خود، دیگران را نیز بهتر بشناسید و روابط با کیفیتی با آن‌ها برقرار کنید و به تبع آن همسری متناسب با خود انتخاب کنید.

اهمیت خودشناسی در ازدواج

اهمیت خودشناسی در ازدواج
اهمیت خودشناسی در ازدواج

روش هایی مناسب برای افزایش خودشناسی در ازدواج

تست ها و آزمون های معتبر شخصیت شناسی

اولین و ساده ترین راه خودشناسی استفاده از تست و آزمون های روانشناختی است که به همین منظور طراحی و اجرا می شوند. امروزه در بیشتر مراکز زوج درمانی و مشاوره های قبل از ازدواج این تست ها را برای شناخت بیشتر استفاده می کنند.

البته باید توجه داشته باشید که بیشتر این تست ها و آزمون ها باید توسط متخصص این حوزه انجام و تحلیل شود و تنها تعداد کمی از این تست ها برای افراد عادی قابل اجرا است که با استفاده از آن ها می توانید به برخی از صفات و ویژگی های شخصیتی خودتان دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: تست شخصیت شناسی تصویری

تهیه فهرستی از ویژگی های شخصیتی خودتان

برای خودشناسی لازم است تا بیشتر فکر کنید و افکار و اعمال خود را کاوش کنید. برای این کار کاغذی بردارید، نقاط قوت و ضعف خود را به یاد آورید و یادداشت کنید.

تمام ویژگی ها، ارزش ها، صفات، برنامه ها، علایق و… که از خودتان می دانید را صادقانه یادداشت کنید. سعی کنید در این بین مهم‌ ترین ایرادات خود را پیدا کنید و درصدد رفع و اصلاح آن باشید.

با خود فکر کنید که کدام ویژگی را مایل نیستید دیگران از شما ببینند و چرا؟ از خودتان چه انتظاراتی دارید. این سوال‌ ها به شما کمک می‌کنند تا خود را بهتر بشناسید.

یک روش دیگر برای کامل کردن فهرستتان این است که از اطرافیان نزدیک خود که نسبت به شما شناخت کافی دارند بخواهید که صادقانه ۱۰ ویژگی مثبت و منفی شما را ذکر کنند. آن صفت یا ویژگی که بیش از ۲ بار بیان شده بود را می توانید به فهرست ویژگی های شخصیتی تان اضافه کنید.

تهیه لیستی از انتظارات و خواسته های خود برای ازدواج

برای خودشناسی در ازدواج باید بدانید چه انتظاراتی از همسر آینده خود دارید؟ چه ویژگی‌ ها و ملاک‌ هایی در مورد انتخاب همسر برای‌ شما مهم است؟

لیستی از صفات و ویژگی‌ هایی که می‌ خواهید درهمسرتان موجود باشد را تهیه کنید. به چه دلیل می‌خواهید همسرتان آن ویژگی‌ها را داشته باشد و برای شما چه فایده‌ای دارد؟

به این فکر کنید که چه اتفاقات و یا تجربه‌ای باعث شده تا آن ویژگی را در لیست خود قرار دهید. ویژگی‌ های شخصیتی مطلوب همسر آینده‌تان را اولویت‌بندی کنید. با این کار می‌توانید دورنمایی از شخصیت مثبت دلخواهتان را تصور کنید و به واسطه‌ی خودشناسی دست به انتخاب درستی در امر ازدواج بزنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x