مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تاثیر اعتیاد بر خانواده

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده یکی از مهم ‌ترین آسیب‌ های آن است که می ‌تواند فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیرات مخرب به قدر زیاد و آسیب زا هستند که به راحتی می توانند باعث از هم گسیختگی خانواده شد و تمام اعضا را به بیماری های جسمانی و روانی مبتلا کند.

«تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان»

تاثیر اعتیاد بر خانواده موضوعی انکار ناپذیر است. اعتیاد معضلی است که علاوه‌ بر فرد معتاد، اطرافیان و به ویژه‌ خانواده‌ او را دچار بحران می‌ کند.

فرد معتاد گرایش خود به خانواده را از دست می‌ دهد و اهمیتی برای آن‌ها قائل نمی‌شود چرا که تنها به فکر رفع نیاز خود و مصرف مواد مخدر است.

در این زمان اکثرا اعضای خانواده تلاش می کنند شرایط را عادی جلوه داده و موضوع اصلی را نادیده بگیرند و همین امر باعث می شود با گذشت زمان، تغییرات و آشفتگی های زیادی در محیط خانه به وجود بیاید.

در خانواده‌ هایی که یکی از اعضا درگیر اعتیاد است بقیه اعضا به مرور زمان دچار اضطراب و افسردگی شده و روابط در آن خانواده کمرنگ‌ تر از گذشته خواهد شد. کودکانی که در خانواده‌های معتاد زندگی می‌کنند اغلب وحشت زده هستند و آسیب‌ های فراوانی را متحمل می‌ شوند.

با ما باشید؛ تاثیر اعتیاد بر خانواده

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده
تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده

تاثیر اعتیاد بر خانواده یکی از مهم ‌ترین آسیب‌ های آن است که می ‌تواند فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیرات مخرب به قدر زیاد و آسیب زا هستند که به راحتی می توانند باعث از هم گسیختگی خانواده شده و تمام اعضا را به بیماری های جسمانی و روانی مبتلا کند.

با آگاه شدن از تاثیرات مخربی که اعتیاد در خانواده ها ایجاد می کند شاید بتوان از اعتیاد و آسیب های ناشی از آن جلوگیری کرد.

از همین رو تصمیم گرفتیم تا تاثیر اعتیاد بر خانواده را با هم بررسی کنیم.

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان
تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده/ از بین رفتن روابط در خانواده

اعتیاد پدیده‌ای است که به تدریج زندگی فرد معتاد را درگیر می‌کند و تک تک اعضای خانواده‌ را نیز با صدمات جبران ناپذیری مواجه می‌ کند.

اعتیاد روندی تدریجی دارد و با گذشت زمان درگیری فرد با مواد بیشتر و بیشتر خواهد شد. با شدت گیری اعتیاد، ارتباط فرد معتاد با اعضای دیگر خانواده کمتر خواهد شد و به همین میزان ارتباط و وقت بیشتری را با مواد خواهد گذراند.

در چنین وضعی روابط عاطفی میان اعضا به تدریج کم رنگ شده و از بین خواهد رفت و فضای خانواده را یاس و ناامنی فراخواهد گرفت و می توان به جرأت اعتیاد را یکی از دلایل اصلی طلاق و از هم گسیختگی خانواده ها دانست.

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان
تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده/ تغییر سبک زندگی در جهت منفی

اعتیاد باعث می ‌شود تا تغییراتی در سبک زندگی خانواده‌ فرد معتاد ایجاد شود و ممکن است تمام قوانین موجود در خانواده تغییر کنند.

رفتارهای یک فرد معتاد غیرقابل پیش بینی است و هر یک از اعضا روشی خاص در مقابله با تغییرات شخصیتی و رفتاری فرد معتاد در پیش می‌گیرند. این روش خاص به تدریج تبدیل به بخشی از خلق و خوی اعضای خانواده می‌ شود.

اعضای خانواده برای ادامه زندگی نقش‌ های جدیدی می‌ پذیرند از جمله این که در مورد مشکلات موجود حرف نمی‌ زنند، احساسات خودشان را سرکوب می‌کنند و احساسات واقعی خود را بروز نمی ‌دهند و بدتر از همه این که به دیگران و حتی خودشان دروغ می‌ گویند. در چنین خانواده‌ هایی اعضای دیگر مجبورند نقش فرد معتاد را نیز بپذیرند و در اکثر مواقع وظایف او را نبز بر عهده بگیرند.

در خانواده‌ فرد معتاد سبک زندگی به گونه‌ ای تغییر می ‌کند که تمام تمرکز و نگرانی‌ ها متوجه فرد معتاد است. ممکن است نیازهای روحی و جسمی اعضای دیگر خانواده تامین نشود.

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده
تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده/ تغییر احساسات اعضای خانواده

اعضای خانواده یک فرد معتاد تحت تاثیر رفتارها و عواقب اعتیاد وی قرار دارند و همین عامل ممکن است به مرور زمان بر روان و احساسات آن‌ ها تاثیر منفی بگذارد.

موارد زیر از مهم‌ ترین تاثیرهای احساسی و روانی بر اعضای خانواده است.

الف) احساس گناه

اعضای خانواده فرد معتاد بر این باورند که رفتارها و برخوردهایشان در گذشته باعث اعتیاد عضو خانواده شده و از این بابت همواره احساس گناه می‌ کنند.

اغلب والدین به این فکر می کنند که فرزند خود را خوب تربیت نکرده و یا محبت کافی به او نداشته که فرزندشان معتاد شده است.

در اکثر مواقع ممکن است فرد معتاد از این احساس گناه اعضای خانواده سوء استفاده کرده و در جهت توجیه و ادامه اعتیاد خود استفاده کند. این احساس گناه و عذاب وجدان باعث حمایت نابجا و بی مورد اعضای خانواده از فرد معتاد شده که در نهایت منجر به ادامه دار شدن اعتیاد فرد خواهد شد.

ب) احساس خشم

روبرو شدن اعضای خانواده با سختی ها و مشکلات بی پایان اعتیاد باعث می شود تا اغلب احساس درماندگی و خشم کنند.

خشم آن ها در واقع به این دلیل است که تلاش‌ هایشان در جهت بهبودی فرد و ترک اعتیاد وی جواب نداده و فرد معتاد متوجه وضعیت خود نیست.

تمامی این عوامل چیزی به جز احساس خشم، ناامیدی و ناراحتی مضاعف برای اعضای خانواده نخواهد داشت و فرد معتاد نیز بدون درک درست از موقعیت خود و خانواده‌ اش به رفتارهای ناهنجار خود ادامه می ‌دهد.

ج) احساس انکار و شرمندگی

در اکثر فرهنگ ها اعتیاد یکی از اعضای خانواده نتیجه‌ ای به جز شرم، سرافکندگی و از بین رفتن آبروی آن خانواده نخواهد داشت. اعضای خانواده معمولا شرم زده هستند و از اینکه کسی از وجود اعتیاد در خانواده‌ آن‌ ها مطلع شود خجالت می‌کشند. بنابراین سعی می‌ کنند روابط خود با اطرافیان و فامیل را قطع کنند.

د) احساس اضطراب و تشویش

پژوهشگران بر این باورند که اصلی‌ ترین و مهم‌ترین تاثیر اعتیاد بر خانواده ایجاد تشویش، استرس و اضطراب در میان اعضای خانواده است.

فرد معتاد رفتار مشخص و قابل پیش بینی ندارد و اعضای خانواده نمی‌ دانند که وی هر لحظه چه رفتاری از خود بروز می‌ دهد.

در حالت نئشگی خشن و خطرناک و لحظه‌ ای بعد آرام می ‌شود و این رفتار باعث ایجاد سردرگمی در میان اعضای خانواده و به تبع آن اضطراب و تشویش آ‌نها خواهد شد.

بیشتر معتادان ثبات اخلاقی و شخصیتی ندارند و در دنیای وهم آلود ذهن خود سیر می‌کنند. آنان متوجه رفتارهای خود نیستند و اعضای خانواده به ناچار مجبور به تحمل اضطراب و استرس زیاد و زندگی پر از رنج و دردسر هستند.

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان
تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

 تاثیر اعتیاد بر فرزندان

والدین معتاد اکثر وقت خود را به تهیه و مصرف مواد می‌ گذرانند و نقش خود به عنوان پدر و یا مادر را فراموش می‌کنند. فرزندان آن‌ ها به دلیل سردرگمی در ارتباط با والدین از محیط خانه فراری هستند و در معرض انواع مشکلات جسمانی و روانی و تحصیلی قرار دارند.

افسردگی، اضطراب و تمایل به خودکشی در میان فرزندان افراد معتاد دیده می‌ شود.

سوء استفاده‌ های جسمی و جنسی از کودکان در چنین خانواده‌ هایی اتفاقی دردناک و غیر قابل اجتناب است. کودکان در خانواده‌ هایی با والدین معتاد دچار عزت نفس پایین می‌ شوند و کنترل درونی ندارند؛ به همین دلیل به احتمال بیشتری در آینده نیز مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و قربانی می‌ شوند.

علاوه‌ بر این احتمال گرایش به مصرف مواد مخدر در فرزندان خانواده‌ های معتاد بسیار بیشتر است.

الف) تاثیر بر سلامت جسمانی فرزندان

کودکانی که در خانواده‌ های معتاد زندگی می‌ کنند به احتمال بیشتری به انواع بیماری‌ ها از جمله انتریت، کولیت و آسم دچار می‌شوند که همگی ناشی از استرس و استشمام دودهای ناشی از استعمال دخانیات است. همچنین مسمومیت‌ ها، مشکلات گوارشی و تنفسی در این کودکان دیده می‌شود.

در صورت مصرف مواد مخدر در دوران بارداری ممکن است فرزند به دنیا آمده دچار نقایص مادرزادی و عقب ماندگی ذهنی شود.

همچنین مادران بارداری که الکل مصرف می‌کنند منجر به سندروم جنین الکلی می‌شود و کودک را دچار مشکلات و نقایص بسیار زیادی می‌ کند.

ب) تاثیر بر سلامت روانی و احساسی فرزندان

کودکان افراد معتاد اکثرا درگیر اختلالات اضطرابی و افسردگی می‌شوند. همچنین بعضی از کودکان با تقلید از والدین دچار اختلال ضد اجتماعی می‌ شوند و تعدادی نیز از پرخوری عصبی رنج می‌ برند.

بسیاری از فرزندان افراد معتاد به دلیل خشونت والدین و دمدمی مزاج بودن آن‌ها، حس اعتماد خود را نسبت به والدین و محیط خانواده از دست می‌‌ دهند. برخی احساس گناه و عذاب وجدان داشته و خود را مقصر اعتیاد آن‌ ها می‌دانند و گروهی نیز احساس شرم دارند و از ارتباط با دوستان و هم سالان خود پرهیز می‌ کنند.

ج) تاثیر بر امور تحصیلی فرزندان

کودکانی که والدین معتاد دارند به احتمال بیشتری دچار اختلالات یادگیری می‌شوند.

به دلیل اوضاع نابسمان خانواده تمرکز کافی برای انجام تکالیف و رسیدگی به درس‌ هایشان را ندارند. ممکن است مقاطع تحصیلی را چندبار تکرار کنند و یا از مدرسه فرار کنند‌.

برخی والدین معتاد فرزندان خود را نیز با مواد مخدر درگیر می‌کنند. ممکن است برای تهیه مواد مخدر از آن‌ها استفاده ابزاری کنند و یا فرزندان خود را معتاد کنند.

به دنبال همین موضوع اغلب فرزندان خانواده‌های معتاد از تحصیل باز می‌ مانند.

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x