مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی فیلم قلمرو طلوع ماه 2012 ( Moonrise Kingdom )

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه ۲۰۱۲ (Moonrise Kingdom)

فیلم قلمرو طلوع ماه؛ فیلمی درام کمدی به کارگردانی وس اندرسون و با بازی بروس ویلیس، ادوارد نورتون، بیل موری، فرانسیس مک‌دورمند و تیلدا سوئینتن است. وس اندرسون بینندگان را کاملاً در دنیای جدیدی غرق کرد که در آن رنگ ها راوی فیلم هستند. در این مقاله به تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه می پردازیم.

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

فیلم قلمرو طلوع ماه؛ فیلمی درام کمدی به کارگردانی وس اندرسون و با بازی بروس ویلیس، ادوارد نورتون، بیل موری، فرانسیس مک‌ دورمند و تیلدا سوئینتن است. داستان در سال ۱۹۶۰ در نیو انگلند اتفاق می افتد. در پی ناپدید شدن دو نوجوان؛ اهالی منطقه همه جا را باید به دنبال آنها بگردند و در حین این جستجو اتفاقات مختلفی را پشت سر می‌گذارند.

وس اندرسون بینندگان را کاملاً در دنیای جدیدی غرق کرد که در آن رنگ ها راوی فیلم هستند. آنها حرفی نمی زنند و در بیان اینکه بینندگان از حال و هوای هر صحنه و ماهیت شخصیت های فیلم مطلع هستند سخن می گوید.

در این مقاله به تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه می پردازیم.

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (زرد و آبی)

قالب فیلم زرد تیره رنگ است، با این وجود با صدای بلند صحبت می کند تا نشان دهنده گرما و امنیت باشد. این رنگ نشان‌گر عشق جوانی بین سام و سوزی است و حتی رنگ چادری است که آنها واقعاً دوستش دارند و بیانگر علاقه و عشق است. هر دوی آنها دارای مشکلات خانوادگی هستند بنابراین به دنبال “خانه واقعی” می گردند و این خانه را در کنار یکدیگر پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل رنگ فیلم شهر گناه (sin city)

از رنگ های بسیار تیره به ندرت در فیلم استفاده می شود و می توان گفت فقط یک بار از کنتراست آبی زیاد برای نشان دادن خطر استفاده شده است، به ویژه در صحنه برج ناقوس که سام و سوزی تقریباً در وسط یک رعد و برق شدید اقدام به خودکشی کردند.

Moonrise kingdom palette7

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

همچنین جالب است که چگونه اندرسون در تلاش برای بیان ماهیت شخصیت های فیلم دو رنگ اصلی را انتخاب می کند. زرد و آبی نشان دهنده خوب و بد است. طلایه دارها باند زرد به دور گردن خود می بندند در حالی که مخالف اصلی خدمات اجتماعی کت آبی رنگی می‌پوشد. تصمیم خلاقانه برای اختصاص دادن شخصیت های زرد به شخصیت های خوش اخلاق و آبی به شخصیت های بد است زیرا با چگونگی درک از رنگ ها می توان فهمید که با بعضی افراد سازگار است.

بیشتر بخوانید: تحلیل رنگ فیلم ماتریکس (THE MATRIX)

به طور گسترده شناخته شده است که رنگ آبی با آرامش و راحتی همراه است، اما  هممچنان می تواند پیام کمبود احساسات یا سردی را نیز ارسال کند. اندرسون از این ایده استفاده می کند که آبی زیاد می تواند باعث عدم دوستی شود.

Moonrise kingdom palette2
تحلیل رنگ فیلم Moonrise Kingdom

از طرف دیگر، رنگ زرد با انرژی مثبت همراه است زیرا محققان ادعا می کنند باعث ترشح سروتونین در مغز می شود که بر روحیه ما تأثیر مثبت می گذارد. زرد زیاد می تواند باعث خستگی چشم شود بنابراین تصمیم اندرسون برای استفاده از زرد یا خردلی به نفع فیلم است. او کارگردانی است که می داند چگونه از رنگ‌ها به نفع خود استفاده کند و چگونه چشم بینندگان را هدایت کند و بر روحیه آنها تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: تحلیل رنگ فیلم هتل بزرگ بوداپست

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

رگه های زرد فیلم کمک کرد تا روزهایی را یادآوری کنیم که می خواستیم از خانه فرار کنیم. شاید برخی عادت داشتیم کوله پشتی کوچک زرد رنگی تهیه کنیم که در آن بیسکویت، بطری آب، چراغ قوه و تلفن تقلبی باربی را در آن نگه می داشتیم، در صورتی که می خواستیم فرار کنیم، اما هرگز این کار را نکردیم، زیرا خیلی ترسیده بودیم که راه بازگشت به خانه را پیدا نکنیم.

از طرف دیگر، رنگ آبی یاد شب هایی است که کابوس می دیدیم و شب هایی که کانال های کارتونی هیچ چیز سرگرم کننده‌ای برای ارائه ندارند. رنگ آبی همچنین یادآور فضای بیمارستان و دکتر است.

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

غیرقابل انکار است که رنگ‌ها قدرت بسیار مؤثری بر روحیه ما دارند و اندرسون این را می‌داند. رنگ زرد اصولا با خاطرات خوش و رنگ آبی را با خاطرات ترسناک کودکی همگام می دانند و این فیلم را در برانگیختن نوستالژی قدرتمندتر می کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل رنگ فیلم فهرست شیندلر

در اصل Moonrise Kingdom درباره چگونگی دید کودکان جهان است، ساده و پیچیده، امیدوار و درمانده، زرد و آبی بدون وجود خاکستری در بیان احساسات همه چیز قابل درک است اما با استفاده از کلمات دقیق توصیف واقعی آن دشوار است.

Moonrise kingdom palette3
تحلیل رنگ فیلم Moonrise Kingdom

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (پالت رنگ نوستالژیک)

خانه های فیلم قلمرو طلوع ماه دهه ۶۰ را نمایش می دهد و از استفاده از رنگ های گرم مانند زرد، قرمز یا نارنجی پرهیز نمی کنند. گویی کارگردان از دیوارهای سفید یا خاکستری متنفر است.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی فیلم زنی از پاریس ۱۹۲۳ (a woman of paris)

مهم این است که یک رنگ قالب برای اتاق خود انتخاب کنید و سپس برخی قطعات قدیمی مانند دوربین شکاری، دستگاه ضبط و دوربین فیلم را برای یک پالت رنگ نوستالژیک، شبیه به حالت فیلم Moonrise Kingdom اضافه کنید.

Moonrise kingdom palette6

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

انتخاب رنگی که برای دیوارها در نظر گرفته شده خوب است، اما این مورد اصلی نیست، بلکه باید احساسات یا خاطرات مربوط به رنگ های خاص را نیز در نظر بگیرید. من رنگ زرد را دوست دارم اما ممکن است هرکسی خاطره کودکی خوشی با آن نداشته باشد. همه چیز در مورد انتخاب رنگ‌ها به اولویت شخصی بر می‌گردد.

وقتی وس اندرسون از یک فیلم انیمیشن به یک فیلم لایو اکشن رفت، حساسیت های کاریکاتوری خود را با خود برد. از این مرحله به بعد در فیلم های او، اشباع و روشنایی در رنگ بسیار برجسته تر می شود.

تحلیل رنگ فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)
تحلیل رنگ فیلم Moonrise Kingdom

بیشتر فیلم اشباع زرد تیره یا خردلی است و رنگ های روشن به احساس نوستالژیک فیلم کمک می کند. در لباس و معماری مدرن، رنگ های خاکستری بر همه چیز پیشی گرفته اند. سرزنده تر ساختن خانه ها و لباس احساس نوستالژیک فیلم را تقویت می کند، تقریباً کیفیت بی انتهایی به آن می بخشد.

پس زرد رنگ مناسبی برای نقاشی این فیلم است. زیرا ماهیت بازیگوشی بیشتری دارد و اغلب با کودکی همراه است. با توجه به چگونگی فیلم در مورد عشق اول، رنگ زرد به اندازه کافی بر ساده لوحی شخصیت ها، چه کودکان و چه بزرگسالان تأکید می کند.

Moonrise kingdom palette5

 

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم قلمرو طلوع ماه ۲۰۱۲ ( Moonrise Kingdom )

امیدواریم از این مقاله بهره کافی برده باشید و با نگاهی متفاوت فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom) را ببینید و از دیدن آن لذت ببرید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x