مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تصویر شاخص

تجزیه و تحلیل رنگ فیلم فهرست شیندلر

در فیلم هایی که در دوران مدرن نمایش داده شده است، انتخاب یک کارگردان برای استفاده از فیلم سیاه و سفید ممکن است به نظر برسد که کاملاً جنبه زیبایی و نمایشی دارد. با این حال، اسپیلبرگ در فیلم فهرست شیندلر، با نمایش سیاه و سفید به طور موثر دوران جنگ جهانی دوم را برانگیخته و تأثیر داستان را عمیق تر می کند. سیاه و سفید همچنین به فیلمساز این فرصت را می دهد که از رنگهای کم مصرف برای برجسته کردن صحنه های کلیدی و تغییر زمان سیگنال استفاده کند.

در فیلم هایی که در دوران مدرن نمایش داده شده است، انتخاب یک کارگردان برای استفاده از فیلم سیاه و سفید ممکن است به نظر برسد که کاملاً جنبه زیبایی و نمایشی دارد. با این حال، اسپیلبرگ در فیلم فهرست شیندلر، با نمایش سیاه و سفید به طور موثر دوران جنگ جهانی دوم را برانگیخته و تأثیر داستان را عمیق تر می کند. سیاه و سفید همچنین به فیلمساز این فرصت را می دهد که از رنگهای کم مصرف برای برجسته کردن صحنه های کلیدی و تغییر زمان سیگنال استفاده کند. این کنوانسیون هنری و روانشناختی به موقع برای تاثیر روی مخاطب، تا حدودی خوب کار می کند، زیرا باعث می شود که بسیاری از مردم جنگ جهانی دوم را از طریق تصاویر سیاه و سفید و فیلم های دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ تصور کنند. اگرچه بینندگان معاصر عادت دارند تصاویر کاملاً رنگی داشته باشند و تمایل دارند که چنین تصاویر را واقع بینانه تر از تصاویر سیاه و سفید بدانند، اما سیاه و سفید موجود در فهرست شیندلر یک نسخه جایگزین اما نه کمتر از واقع بینانه را منتقل می کند. این فیلم ترکیبی از سبک ها، مانند فیلم نوآر را نشان می دهد، که با داستان های کارآگاه عالی دهه ۱۹۴۰ همراه است. این سیاه و سفید سبک فیلم را به آن دوره پیوند می دهد و در جهت تعمیق غوطه وری بینندگان در یک مکان تاریخی است.

7 1

بیشتر فیلم به رنگ سیاه و سفید است و سمبل گرانش و سفید بودن هولوکاست است. اتفاقاتی که رخ می دهد بسیار واضح است؛ مانند رنگ هایی که در فیلم ارائه می شوند. بدون شک رنگ ها فیلم را فرا گرفته اند. همه چیز واقعی است و هیچ کس نمی تواند ظلم هایی را که نازی ها مرتکب می شوند را رد کند. رنگ های سیاه و سفید احساسات بسیار سرد و خشن را برمی انگیزد، که این نشانگر نازی هایی است که بر یهودیان کنترل دارند. در فیلم این احساس پوچی رواج دارد. یهودیان می میرند و مجبور به کار می شوند و تقریباً همه خوبی ها و خوشبختی ها با شر و بدخواهی، جایگزین می شوند. اسکار شیندلر آخرین درخشش خیر در این فیلم است که می تواند با شر مبارزه کند. در ابتدا، او با حرص و طمع همراه است، اما رفته رفته او نگران انسانیت و عزت یهودیان می شود.

5 12 3 11 1

رنگ های سیاه و سفید نماینده خود مردم است. خلوص و پاکی معمولاً با رنگ سفید نشان داده می شود، که نمادی از یهودیان است. فساد و شر معمولاً با رنگ سیاه نشان داده می شود که نمادی از نازی ها است. نور و یهودیان، توسط نازی های تاریک بیرون و از بین می روند. با این حال، شیندلر کمی از نور بیرون می ماند. شیندلر پیراهن سفیدی بر تن دارد، در حالی که نازی ها کت های ضخیم و تیره پوشیده اند. یهودیان بسیار کم رنگ و کم رنگ هستند، زیرا یخ زده و گرسنه اند. نازی ها تاریک و نیرومند هستند زیرا شرور، حریص و از نظر جسمی سالم هستند. نازی ها یهودیان را می کشند و به آن ها گرسنگی می دهند.

3 21 1

فهرستی که شیندلر و استرن از کارگران “لازم” تهیه می کنند، روی کاغذ سفید با جوهر سیاه تایپ شده است، که نشان دهنده ماندگاری آن است. فهرست سفید است. اما اسامی به رنگ سیاه است زیرا یهودیان مدتی است مورد ظلم نازی ها هستند، تا زمانی که شیندلر آنها را نجات دهد. استرن به شیندلر می گوید، “فهرست مطلوب است.” فهرست زنده است؛ در اطراف آن، کاف (و فهرست شیندلر) قرار دارند. این فهرست برای افرادی است که به هر دلیل زنده مانده اند و زندگی می کنند. ماندگاری جوهر سیاه بر روی کاغذ سفید بسیار اطمینان بخش است. رنگ سفید کاغذ از جوهر سیاه بیشتر است. نمایشی از خیر و شر.

12 1

دود خاکستری نمایانگر جنبه های بسیاری از فیلم است. دود به طور پیوسته از دودکش های اردوگاه بیرون می آید، اردوگاه های مرگ که از بدن سوزانده شده یهودیان است. خاکستر دود بیرون آمده نشانگر نور و یهودیان و تضاد آن با تاریکی و شر (نازیها) را نشان می دهد. نازی های شیطان صفت، یهودیان بی گناه را می کشند. دود هوا را آلوده می کند. خاکستر مانند برف فرو می ریزد. تاریکی نور را خراب کرده است، خاکستر مانند برف سفید است. خاکستر در همه جا می ریزد و میزان ظلم و کشتن را توسط نازی ها نشان می دهد. سیگار کشیدن نازی ها نشان دهنده قتل یهودیان است. شیندلر بیشتر در ابتدای فیلم سیگار می کشد، اما در پایان نه، این نشان می دهد که او در واقع از تاریکی بیرون می آید و آنها را نجات می دهد. از این طریق تغییر قدرت و آرمان ها قابل مشاهده است.

دو صحنه که هنوز به رنگ سیاه و سفید است اما دارای رنگ های نماینده هستند، بسیار مهم و نمادین اند. رنگ ها با وجود و از طریق سپر سیاه و سفید که آنها را پوشانده است، متمایز هستند. یک نمونه، خون یکی از کارگران شیندلر که کشته شده است. قرمز نشان دهنده خون بسیاری از یهودیانی است که کشته می شوند. خون این مرد برف سفید را تیره می کند. نمونه دیگر، حلقه طلایی است که یهودیان آن را به شیندلر می دهند. آنها می خواهند از او به خاطر نجات جانشان تشکر کنند. این نشان می دهد که زندگی مانند طلا است. ثروت واقعی زمین زندگی کردن و مردم است نه پول. شیندلر می خواهد این موضوع را در کل فیلم نشان دهد. درباره این حلقه نوشته شده است: “هرکسی که یک زندگی را نجات دهد، کل دنیا را نجات می دهد”. دندان های طلای یهودیان مرده برای سود پولی نازی ها بیرون آورده می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. نازی ها جان آن ها را می گیرند تا به طلای خود برسند. طلا بیانگر زندگی خوب و خالص است که باید گرامی داشته شود و از آن محافظت شود.

9 1

قسمت هایی از فیلم که رنگی هستند بسیار نادر و پر اهمیت هستند. رنگ در ابتدای فیلم نشان دهنده زندگی و خوشبختی است. یک خانواده یهودی را در طول روز سبت نشان می دهد، که شمع ها را روشن می کنند. همه چیز رنگی است و مردم خوشحال هستند. سایه ای روی صحنه می آید و فقط شمع ها در حال سوختن باقی می مانند. با بیرون آمدن شمع ها، تمام رنگ ها بیرون می روند و صحنه ای سیاه و سفید به جا می گذارند. سرانجام، شمع ها به هیچ وجه نمی سوزند. این پیشگویی است که بسیاری از یهودیان می میرند. تغییر از نور به تاریکی، نشان دهنده مرگ و رنج های آینده است. رنگ و نشاط به سرعت فیلم را ترک می کند.

نمونه دیگر رنگ در فیلم، دخترکی با کت قرمز است. او نماینده شیندلر است. این نگاه نادر رنگ شبیه به تقابل نادر نازی ها از درون آنها است. دخترک تنها است و به نظر می رسد مخالف جریان مردم است. شیندلر تنها غیر یهودی است که به نجات ۱۲۰۰ نفر کمک می کند، و او علیه نازی ها “جریان” آلمان را پیش می برد. کت قرمزی که روی آن کثیف است و کاملا به رنگ قرمز نیست. نقایص شیندلر یا لکه های گِل، در تمام فیلم نشان داده می شود، اگرچه خوبی یا رنگ او، از بدی فراتر رفته است. دختر به آهستگی قدم می زند، دقیقاً همانطور که شیندلر به آرامی افراد بیشتری را که زنده می مانند وارد فهرست خود می کند. گذشته از آن که بسیاری از مردم یهودی کشته شده اند، شیندلر نیز نمی تواند همه را نجات دهد. منحصر به فرد بودن این نگاه در رنگ، بیننده را نیز در درک بهتر شیندلر و خوب بودنش قرار داده است. شیندلر دختر را تماشا می کند و بعداً جسد مرده او را در آتش سوزی تشخیص می دهد و نشان می دهد که چگونه او در پایان به فرار نیاز دارد.

6 110 1 4 1

رنگ شمع در هنگام سبت بسیار نمادین است. شیندلر به یکی از کارگران خود که یک خاخام است اجازه می دهد سبت را انجام دهد. شمع های روشن دارای شعله های رنگی هستند که نشان دهنده امید است. شیندلر امید و آسایش را برای کارگران فراهم می کند. آنها نیازی به زندگی با ترس مداوم ندارند و اجازه دارند یهودی باشند و دین خود را بدون کشته شدن انجام دهند. این صحنه همچنین نشانگر خاطرات زندگی قدیمی یهودیان است، قبل از کنترل نازی ها. شمع ها از ابتدای فیلم دوباره مورد بازبینی قرار می گیرند و رنگ آنها در شعله شمع ها همچنان که می سوزند می ماند، اما از بین نمی روند. زندگی این یهودیان نیز از بین نمی رود.

بسیاری از فرزندان در انتهای فیلم با رنگ به نمایش درمی آیند که نشان می دهد شیندلر سرزندگی و زندگی را بازیابی کرده است. شیندلر انسانیت، عزت و زندگی خود را برگرداند. او به آنها رنگ داد. در پایان فیلم، او عذرخواهی می کند که می توانست افراد بیشتری را نجات دهد. استرن به او می گوید، “به دلیل آنچه انجام دادید نسل هایی به وجود خواهند آمد.” شیندلر پاسخ می دهد، “من به اندازه کافی کاری انجام ندادم.” استرن پاسخ می دهد، “تو خیلی کارها کردی”

13 1

همه چیز در نظر گرفته شده، استفاده از رنگ در فهرست شیندلر پیام های کلیدی و مضامین موجود در فیلم را منتقل می کند. بسیاری از رنگ ها و سطوح مختلف یا درجه بندی های مختلف هر رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگ، یا فقدان آن، بیانگر زندگی، امید، ناامیدی و شر است. این فیلم تأثیر یک فرد را نشان می دهد. بسیاری از یهودیان کشته شدند، اما شیندلر خیلی از آنها را نجات داد و رنگ و لعاب بیشتری را در جهان حفظ کرد.

بیشتر بخوانید

معرفی فیلم جوکر ( Joker )

معرفی فیلم فهرست شیندلر ( Schindler’s List )

تجزیه و تحلیل رنگ فیلم امیلی

تجزیه و تحلیل رنگ فیلم جوکر ۲۰۱۹

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و توانسته باشید با استفاده از این مقاله فیلم فهرست شیندلر را بهتر و متفاوت تر درک کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x