مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بحثی پیرامون ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم

بحثی پیرامون ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم و نکات مربوطه

برای آشنایی هر چه بیشتر با قوانین مالیاتی در این مطلب قصد داریم تا با ارائه مبحث مختصری درباره ماده 2 قانون مالیات های مستقیم، شما عزیزان را با این ماده قانونی بیشتر آشنا کنیم.

اطلاع از قوانین مالیات های مستقیم به اشخاص کمک می کند تا از یک سو با تکالیف و از سویی دیگر با حقوق قانونی خود آشنا گردند. به همین منظور و برای آشنایی هر چه بیشتر با قوانین مالیاتی در این مطلب قصد داریم تا با ارائه مبحث مختصری درباره ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم، شما عزیزان را با این ماده قانونی بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

درباره کلیات ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم

فصل اول قانون مالیات های مستقیم با عنوان اشخاص مشمول مالیات شامل دو ماده قانونی است که ماده ۱ آن به صورت کلی، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات (مشمول قانون مالیاتهای مستقیم) را مشخص کرده است. اما در ماده ۲ این فصل از قانون، قانونگذار اشخاصی را که به صورت کلی از مالیات و تکالیف مالیاتی معاف هستند را تعیین کرده است.

نکته بسیار مهم در مورد این ماده ۲ و احیاناً سایر قوانینی که به بیان معافیت های مالیاتی و درآمد و اشخاص مشمول و عدم مشمولی پرداخت مالیات می پردازد صرفاً در خصوص قانون مالیات های مستقیم است و بعضاً در مورد بخشی از آنهاست و ممکن است درآمدها و اشخاص معاف از درآمد موضوع قانون مالیات های مستقیم مشمول پرداخت سایر مالیات ها از جمله مالیات بر ارزش افزوده باشند.

درباره کلیات ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
درباره کلیات ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم

بندهای ۱، ۲ و ۳

بر اساس بندهای ۱ و ۲ و ۳ ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی، دستگاه هایی که بودجه آنها توسط دولت تأمین می گردد و شهرداری ها مشمول پرداخت مالیات های موضوع این قانون نخواهند بود.

عدم مشمولیت در قبال انجام تکالیف و پرداخت مالیات های درآمدی خواهد بود اما در مواردی همچون مالیات های حقوق و مالیات های تکلیفی که مربوط به اشخاص دیگر بوده و این سازمان ها و ارگان ها وظیفه کسر و پرداخت آنها را دارند، همچنان ملزم به رعایت آنها هستند. همچنین قوانین دیگری از جمله مواردی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده و … خواهد بود که زیر مجموعه قانون مالیات های مستقیم نباشند، بر اساس مواد قانونی مربوط به آنها اقدام خواهد شد و عدم مشمولیت در این قانون به آنها تسری نخواهد یافت.

 

بیشتر بخوانید: ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم

بند ۴

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در قانون مالیات های مستقیم در مصوبات ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ این بند که تا پیش از آن در قالب تبصره ۳ بوده با کمی تغییرات به این ماده قانونی افزوده شد. بر اساس این بند بنیادها و نهادهایی که دارای مجوز فعالیت از مقام معظم رهبری و پیش از آن از حضرت امام خمینی (ره) باشند، همانند موارد ذکر شده در بندهای ۱ و ۲ و ۳ مشمول پرداخت مالیات های موضوع این قانون نخواهند بود که اسامی آنها بر اساس آخری تغییرات به شرح زیر است:

  • بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی
  • کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • سازمان تبلیغات اسلامی
  • دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
  • ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)
  • مرکز خدمات حوزه‌های علمیه
  • موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
  • جامعه المصطفی (ص) العالمیه

 

تبصره ۱

این تبصره، اشاره به شرکت هایی دارد که تمام یا بخشی از سرمایه آنها متعلق به اشخاص مذکور در ۴ بند این ماده قانونی بوده و بیان می دارد که درآمد یا سود آنها مشمول حکم این ماده قانونی نخواهد بود و مشمول کلیه قوانین مالیاتهای مستقیم است که بر همین اساس امکان استفاده از سایر معافیت های این قانون را دارا خواهند بود. معافیت هایی همچون شرکت های دانش بنیان، معافیت های آموزشی، ورزشی و … از این قبیل هستند.

بیشتر بخوانید: بحثی پیرامون ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم و نکات مربوطه

تبصره ۲

درآمدهایی که به هر نحو به غیر از فعالیت شرکت در حوزه های مختلف اقتصادی شامل فعالیت های صنعتی، تجاری، معدنی، خدماتی و سایر فعالیت های تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده قانونی تحصیل می شود به صورت جداگانه و بر اساس نرخ ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول مالیات خواهند شد که مسئولان اداره امور آنها مکلف به انجام تکالیف مربوط هستند که در غیر اینصورت مسئولیت تضامنی پرداخت مالیات را خواهند داشت.

 

 

امیدواریم مطلب آموزشی بحثی پیرامون بررسی ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم و نکات مربوطه برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x