مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
انواع مالیات در آمریکا

آشنایی با انواع مالیات در آمریکا

بررسی و الگوبرداری از نظام های مالیاتی کشورهای توسعه یافته امکان ایجاد کارایی بهتر و تعیین مسیر و قوانین صحیح را ایجاد می کند. البته الگوبرداری به معنی کپی برداری نباید باشد بلکه ساختار مالیاتی سایر کشورها برای اجرا نیازمند بومی سازی و ایجاد سازگاری با شرایط داخلی کشور را دارد.

آشنایی با انواع مالیات در آمریکا

بررسی و الگوبرداری از نظام های مالیاتی کشورهای توسعه یافته امکان ایجاد کارایی بهتر و تعیین مسیر و قوانین صحیح را ایجاد می کند. البته الگوبرداری به معنی کپی برداری نباید باشد بلکه ساختار مالیاتی سایر کشورها برای اجرا نیازمند بومی سازی و ایجاد سازگاری با شرایط داخلی کشور را دارد.

به همین منظور در این مطلب قصد داریم تا نظام مالیاتی ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرار داده و با انواع مالیات در آمریکا و تجربیات موفق و مناسب این کشور در پیاده سازی یک نظام مالیاتی قدرتمند آشنا شویم.

در ابتدا باید بدانیم که مردم کشور آمریکا مالیات هایی همچون مالیات بر درآمد، ارزش افزوده، مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد، مالیات بر درآمد املاک و مستغلات، مالیات بر سفر، سود سرمایه گذاری، مالیات فروش، مصرف کالاهای لوکس و مالیات بر مصرف کالاهای مضر (شامل کالاهای آلاینده و تهدید کننده سلامت انسان و محیط زیست) را در ساختار مالیاتی کشور خود پرداخت می کنند.

انواع مالیات در آمریکا
آشنایی با انواع مالیات در آمریکا

از دیگر نکات مهم در نظام مالیاتی ایالات متحده آمریکا محل پرداخت مالیات که بر اساس محلی بودن و یا مرکزی بودن فعالیت شغلی تعیین می گردد و به فدرال یا ایالت ها پرداخت می گردد.

انواع مالیات در آمریکا

مالیات فروش در آمریکا

اولین نوع مالیات که در دیگر کشورهای توسعه یافته نیز رواج دارد، مالیات فروش است. نکته مهم درباره این مالیات در ایالات متحده آمریکا، مسئولیت پرداخت آن بوده که هرچند در نهایت توسط فروشنده پرداخت می گردد اما به عهده خریدار کالا (مصرف کننده نهایی) است. نحوه محاسبه و پرداخت آن بدین صورت است که فروشنده بر اساس نرخ مشخص شده، مالیات بر فروش را از خریدار دریافت و به دولت پرداخت می کند.

این نوع از مالیات در ایالت های مختلف، نرخ متفاوتی دارد و بر اساس سیاست های آن ایالت تعیین می گردد. در میان این ایالت ها، ۵ ایالت آلاسکا، دلاور، مونتانا، نیوهمپشایر و اورگان مالیات های حاصل شده از این بخش را در امور شهر و شهرداری مصرف می کنند.

مالیات بر کالاهای لوکس و مضر

قانونی که به تازگی در ایران نیز به تصویب رسیده و استفاده از کالاهای لوکس که نشان از سطح عمومی رفاه بالاتری نسبت به جامعه است را مدنظر قرار می دهد، همچنین کالاهایی که برای سلامت افراد مضر است (همانند سیگار و …) مشمول مالیات غیرمستقیمی شده که هرچند توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می گردد اما توسط فروشنده محاسبه شده و با لحاظ شدن بر روی قیمت خرید و فروش و افزایش قیمت نهایی کالا توسط مصرف کننده پرداخت شده و توسط فروشنده به حساب دولت انتقال می یابد.

عواملی همچون میزان آلایندگی و یا ضرر ناشی از مصرف کالاهای مضر و یا سایر شرایط می تواند تعیین کننده میزان این مالیات باشند. به عبارت دیگر نرخ این مالیات ثابت نبوده و می تواند بر اساس عوامل مختلف به صورت تصاعدی افزایش یابد.

مصرف مشروبات الکلی، تنباکو، بازی قمار و … نیز مشمول این نوع مالیات هستند. در واقع مالیات بر کالاهای لوکس و مضر علاوه بر منبع درآمد برای ایالت های مختلف، ابزاری جهت کاهش مصرف این نوع از کالاها (خصوصا کالاهای مضر) هستند که دولت بر اساس سیاست های خود، آن را تعیین می کند.

مالیات سفر در ایالت های آمریکا

یکی از مالیات های جالب در ایالات متحده آمریکا، اخذ مالیات سفر توسط ایالت های مقصد سفر است. به عبارت دیگر اشخاصی که قصد سفر به دیگر شهرها و ایالت ها را دارند باید بدانند که در کنار سایر هزینه های موجود، مالیات بر سفر را نیز بایستی در لیست هزینه های خود در نظر بگیرند. این نوع مالیات در آمریکا می تواند میزان ثابتی داشته باشد و یا بر اساس نوع سفر و متناسب با محل اقامت (هتل ها و …) تعیین شده و از مسافر اخذ گردد. نحوه محاسبه این مالیات در آمریکا در برخی از ایالات ها مطابق اقامتگاه ها و برخی دیگر بر روی وسایل نقلیه سفری است.

مالیات سرمایه گذاری

یکی از مهم ترین منابع مالیاتی ایالات متحده آمریکا از طریق سود حاصل از سرمایه گذاری (مالیات بر عایدی سرمایه) اخذ می گردد. این نوع از مالیات که مالیات بر درآمد نیز تلقی می گردد از منافع انباشته شده در حساب های بانکی و سود سهام نیز اخذ می گردد. مدت (سرمایه گذاری کوتاه مدت و یا بلند مدت)، نوع و سایر مقررات مرتبط با سرمایه گذاری تعیین کننده نرخ این مالیات به شمار می روند.

مالیات بر ارث و دارایی در آمریکا

همانند قوانین سایر کشورها (از جمله ایران)، انتقال هر نوع دارایی و ماترک از شخص فوت شده به وراث مشمول مالیات بر ارث خواهد شد. ورثه مرحوم مسئول پرداخت مالیات بر ارث خواهند بود که این مالیات به دولت مرکزی پرداخت اما همانند سایر مالیات های بخشی از آن توسط ایالت ها دریافت خواهد شد.

محل مصرف مالیات بر ارث و دارایی جهت افراد بی خانمان بوده که به همین منظور در قوانین ایالات متحده آمریکا، معافیت هایی برای اقشار خاص در نظر گرفته است. هرچند مالکان پیش از فوت و جهت فرار از این مالیات در آمریکا، انتقال دارایی خود به وراث را بر اساس انتقال به صورت هدیه انجام می دهند، اما از سوی دیگر مشمول مالیات انتقال به صورت هدیه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: نکاتی پیرامون مالیات بر ارث و جدول نرخ پرداخت مالیات

مالیات بر ارث و جدل نرخ پرداخت مالیات

انواع مالیات در آمریکا

مالیات بر درآمد

کلیه صاحبان درآمد، بدون در نظر گرفتن وضعیت اشتغال، مشمول مالیات بر درآمد کسب و کار خود هستند. نرخ مالیات بر درآمد که به وضعیت درآمد بستگی دارد در کلیه ایالت ها دارای مقررات مربوط به خود و مستقل از سایر ایالت هاست. این نوع از مالیات که یکی از متداول ترین آنها به شمار می رود در اغلب کشورهایی که نظام مالیاتی قانونمندی دارند برقرار بوده و بخش مهمی از منابع مالیاتی دولت را به خود اختصاص می دهد.

مالیات بر ارزش افزوده در آمریکا

دیگر مالیات در آمریکا، مالیات بر ارزش افزوده است. هر محصولی که توسط مصرف کننده نهایی خریداری و مصرف می گردد، از ابتدای چرخه تولید و در ادامه این زنجیره مشمول افزایش ارزشی (نسبت به مواد اولیه در هر مرحله و …) شده که تحت عنوان ارزش افزوده شناخته می شود.

مالیات بر ارزش افزوده که به نوعی مالیات بر مصرف نیز محسوب می شود، یکی از عادلانه ترین مالیات ها به شمار می رود، به نحوی که هر شخص بر اساس میزان مصرف خود (هر نوع کالا و خدمات) مالیات پرداخت خواهد کرد.

مالیات بر ارزش افزوده هرچند در کلیه مراحل زنجیره تولید توسط تولید کنندگان به دولت پرداخت می گردد اما به عهده مصرف کننده بوده و تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصول صرفاً مسئولیت دریافت از مصرف کننده (به صورت پله ای) و واریز به حساب دولت را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: مالیات بر ارزش افزوده (Value Added Tax) چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده (Value Added Tax)

انواع مالیات در آمریکا

مالیات حقوق

یکی دیگر از انواع درآمدهای اشخاص حقوق و دستمزد است. این نوع درآمد نیز مشمول مالیات بر حقوق خواهد شد. مالیات حقوق در آمریکا بر عهده دریافت کننده بوده و کارفرما یا همان پرداخت کننده مسئولیت واریز آن به حساب دولت را به عهده دارد. محل مصرف این مالیات در آمریکا، مواردی همچون رسیدگی به معلولین، بازماندگان ناشی از مرگ در حین کار و مزایای بیکاری می گردد. اهمیت پرداخت این مالیات برای دولت مرکزی آمریکا به گونه ای بوده که جرائم تأخیر مخصوص به آن در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: مالیات حقوق چیست و نحوه محاسبه آن

مالیات حقوق

انواع مالیات در آمریکا

مالیات املاک و مستغلات

همانند مالیات بر سرمایه گذاری، مالکان مکلف به پرداخت مالیات املاک و مستغلات شخصی خود هستند. نحوه تعیین این مالیات محاسبه ارزش عادلانه ملک بر اساس معاملات بازار توسط دولت است که البته می تواند توسط مالک مورد مذاکره و اعتراض قرار گیرد. عدم پرداخت این مالیات شانس مالکان برای فروش خانه یا زمین را کاهش می دهد.

 

امیدواریم مطلب آشنایی با انواع مالیات در آمریکا برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x