مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دنیای شیرها قسمت سوم - تولد توله شیرها - آمیزش شیرها

آمیزش شیرها و توله شیرها

شیرها زمان جفت­‌گیری خاصی ندارند. به بیان روشن‌­تر یعنی اینکه ماده شیرها توانایی جفت­‌گیری چندین باره در سال را دارند. یک ماده‌ شیر در طی دوره‌­ی فحلی (پذیرش جنسی) خود می­‌تواند با بیش از یک نر آمیزش کند.

دنیای شیرها قسمت سوم

 

آمیزش شیرها و آبستن و زایش

شیرها زمان جفت­‌گیری خاصی ندارند. به بیان روشن‌­تر یعنی اینکه ماده شیرها توانایی جفت­‌گیری چندین باره در سال را دارند. یک ماده‌ شیر در طی دوره‌­ی فحلی (پذیرش جنسی) خود می­‌تواند با بیش از یک نر آمیزش کند.

در طی زمان فحلی، زوجین به صورت میانگین هر ۱۵ دقیقه یک­‌بار جفت­‌گیری می­‌کنند. برای آبستن شدن ماده‌ شیرها، زوجین به طور میانگین ۳۰۰ بار نزدیکی می­‌کنند.

 

آمیزش شیرها

 

با وجود این میزان شگفت­‌انگیز جفت­‌گیری، نرخ زایش این حیوان پایین است. به ازای هر ۳۰۰ بار آمیزش فقط یک فرزند به مرحله­‌ی بلوغ می­‌رسد.‌ دلیل این عدم موفقیت، ارتباطی به شیرهای نر و عدم انزال آن­‌ها ندارد. بلکه علت موفق نشدن ماده­‌ها در تخمک‌­گذاری یا سقط جنین بالا در ماده‌شیرها است.

میانگین دوره­‌ی آبستنی بین ۱۰۵ تا ۱۱۲ روز است.

 

lion pregnant2

 

توله شیرها

پس از گذشت زمان آبستن، ۲ تا ۵ توله ­‌شیر متولد می­‌شود. توله­‌ها تا یک هفته پس از تولد نابینا هستند و بعد از آن چشم­‌های خود را باز می­‌کنند. تلاش برای راه رفتن را از روز اول یا دوم آغاز می­‌کنند و تا هفته­‌ی سوم به خوبی راه می­‌روند.

 

lion born2

 

جالب اینکه نزدیک به ۸۰ درصد توله‌­ها قبل از رسیدن به سن دو سالگی می­‌میرند و می‌­توان شیرهای دیگر را عامل اصلی این پدیده به حساب آورد.

 

دنیای شیرها قسمت سوم

 

زمانی‌که یک یا تعداد بیشتری از نرها گله را ترک می­‌کنند، نرهای دیگری که ریاست گله را به دست می‌­آورند، توله‌­های باقی مانده از نرهای قبلی را می‌کشند. دلیل این کار آن‌­ها این است که ماده شیرها تا زمانی که بچه دارند و از آن مراقبت می­‌کنند، علاقه­‌ای به آمیزش ندارند.

از طرفی ماده‌­هایی که خودشان توله ندارند گاهی توله­‌های به دنیا آمده را از بین می‌­برند. به همین دلیل بیشتر مواقع مادرها تا زمانی‌ که توله­‌هایش به ۶ تا ۸ هفتگی برسند، به گله بر نمی­‌گردند.

دلایل دیگری هم برای از بین رفتن توله شیرها وجود دارد؛ مانند گرسنه ماندن و حمله­‌ی جانوران وحشی همچون شغال، کفتار، پلنگ، عقاب، مار و حتی گاو­میش‌­ها که با استشمام بوی بچه شیرها به سوی آن­‌ها حرکت کرده و توله‌­ها را زیر پایشان له می­‌کنند.

از شیر گرفتن توله­‌ها از ماه ۶ تا ۷ آغاز می­‌شود. بچه شیرها تا ۶ ماه از شیر مادر تغذیه می‌­کنند، ولی از سه ماهگی گوشت خوردن را آغاز می‌­کنند.

 

توله شیرها

 

توله­‌ها از ۸ تا ۱۰ ماهگی می‌­توانند هنگام شکار همراه مادر خود بروند. ولی تجربه­‌ی اصلی شکار آن­ها از ۱۸ ماهگی شروع می­‌شود.

 

lion cub mother1

 

توله­‌های نر و ماده در ۳-۲ سالگی به بلوغ می­‌رسند.

 

توله شیرها - دنیای شیرها قسمت سوم

 

بیشتر بخوانید

دنیای شیرها (قسمت اول)

فیزیولوژی شیرها

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب که به قسمت سوم دنیای شیرها و آمیزش شیرها و توله شیرها پرداختیم، لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x