مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
دنیای شیرها قسمت دوم - فیزیولوژی شیر

فیزیولوژی شیرها

وزن شیرهای نر بالغ ۲۵۰-۱۵۰ کیلوگرم و طول بدن ۲۵۰-۱۷۰ سانتی‌­متر است. این مقدار وزن برای ماده شیرهای بالغ ۱۸۰-۱۲۰ کیلوگرم و اندازه­‌ی طول بدن ۱۷۵-۱۴۰ سانتی­‌متر است.

دنیای شیرها قسمت دوم

همه چیز درباره فیزیولوژی شیرها

جانوری که همه­‌ی ما به طور سنتی او را به‌ ­عنوان سلطان جنگل می­‌شناسیم. شاید جالب باشد بدانید که با وجود لقب سلطان جنگل، اغلب شیرها در گله­‌های ۱۵-۱۰تایی و در چمن­‌زارها و دشت­‌ها زندگی می­‌کنند.

 

lion group2

 

گونه‌­ای پستاندار، گوشت­‌خوار و از خانواده­‌ی گربه­‌سانان که خویشاوندان نزدیکش ببر، پلنگ و جگوار هستند و روزگاری در آفریقا، آسیا و اروپا با جمعیت زیادی زیست می­‌کردند. اما امروزه زیستگاه و همچنین جمعیت آن­‌ها به شدت کاهش یافته‌ ­است.

 

وزن شیرها - یال شیرها - فیزیولوژی شیرها - رنگ بدن شیرها

 

اگر بخواهیم از نظر ظاهری در مورد این حیوان شگفت­‌انگیز صحبت کنیم، می­‌توانیم بیان کنیم که شیر، بلند قامت­‌ترین گربه­‌سان است و بعد از ببر سیبری، بزرگ­ترین گربه­‌ی جهان شناخته می­‌شود. همچنین شیرها به خاطر داشتن تارهای صوتی قدرت‌مند، بلندترین غرش در بین تمامی گربه­‌سانان را دارند.

 

وزن شیرها - یال شیرها - فیزیولوژی شیرها - رنگ بدن شیرها

 

رنگ بدن شیرها

رنگ بدن آن­ها از سبز ملایم تا متمایل به زرد، قرمز و قهوه­‌ای‌ تیره متغیر است. توله‌­ها با خال­‌هایی بر پوستشان به دنیا می­‌آیند، که با گذر زمان این خال­‌ها محو می­‌شود. ولی بعد از بلوغ هم، این خال­‌های کم­‌رنگ در بخش­‌های پایینی بدن و پاها به‌ ویژه در ماده شیرها، دیده می­‌شوند.‌‌

 

وزن شیرها - یال شیرها - فیزیولوژی شیرها - رنگ بدن شیرها

 

یک دم بلند با منگوله­‌ای در انتهای آن دارند.

 

ion dom

 

این شکارچی قدرت‌مند، پنجه­‌های بزرگ با کف نرم دارد و چنگال­‌های تیزش در انتهای انگشت­‌هایش قابلیت جمع شدن به داخل دارند که به شیر در دویدن، بالا رفتن و شکار کردن کمک کرده و ساختار دفاعی قدرت‌‌مندی، برایش فراهم کرده‌ است.

 

lion hand

 

همان‌­طور که تقریبا همه‌­ی ما می‌­دانیم و به وضوح با چشم دیده می‌­شود، تفاوت‌های ظاهری کاملا آشکار، بین جنس نر و ماده در این حیوان است که این ویژگی (دودیسی جنسی) در بین گربه‌سانان، فقط در شیرها دیده می­‌شود. ماده­‌ها یال ندارند. این یال در نرها و از زرد تا سیاه متغیر است که معمولا رنگ یال­‌ها با پیر شدن شیرها تیره­‌تر می­‌شود.

 

lion 001

 

فلسفه‌­ وجودی یال چیست؟

یال شیرهای نر در میان گربه­‌سانان منحصر­ به­‌ فرد است. در واقع این یال کمک می­‌کند که شیر، خود را بزرگ‌­تر از آن­چه هست نشان دهد و به شیرهای نر کمک می­‌کند در مبارزه با رقیبانی همچون کفتارها، بر سر قلمرو و شکار و همچنین رقابت و مبارزه با شیرهای دیگر برای حق جفت­‌گیری، آن­ها را قدرت‌مندتر جلوه دهد و از گردن شیر هم محافظت کند. همچنین این یا‌ل‌­ها هر چقدر ضخیم‌­تر و تیره‌­تر باشد، ماده‌ها تمایل بیشتری برای جفت­‌گیری با آن­‌ها دارند.

 

وزن شیرها - یال شیرها - فیزیولوژی شیرها

 

نکته­‌ی جالب در مورد شیرها این است که اغلب ماده­‌ها شکار انجام می­‌دهند.

 

وزن شیرها - یال شیرها - فیزیولوژی شیرها

 

وزن شیرها

وزن شیرهای نر بالغ ۲۵۰-۱۵۰ کیلوگرم و طول بدن ۲۵۰-۱۷۰ سانتی‌­متر است. این مقدار وزن برای ماده شیرهای بالغ ۱۸۰-۱۲۰ کیلوگرم و اندازه­‌ی طول بدن ۱۷۵-۱۴۰ سانتی­‌متر است. این بزرگ‌تر بودن اندازه و وزن نرها نسبت به ماده‌­ها، در بیشتر جانوران وجود دارد. در طبیعت، شیرهای نر بین ۱۲ تا ۱۶ سال و بیشتر ماده‌­ها ۱۵ تا ۱۸ سال عمر می­‌کنند. شیرهای نر اگر تحت حفاظت باشند تا ۲۲ سال هم عمر می­‌کنند.

 

وزن شیرها - یال شیرها - فیزیولوژی شیرها

 

بر خلاف باور عموم، شیرها قدرت بدنی خیلی زیادی ندارند و دویدن زیاد آن­‌ها را خسته می­‌کند. شیرها می‌­توانند فقط در بازه­‌های زمانی کوتاه با سرعت بدوند، زیرا قلب شیرها (بسته به نر و ماده بودن) بین ۰/۴۵ تا ۰/۵۷ درصد از کل وزن بدن آن‌­ها را تشکیل می­‌دهد. میانگین سرعت آن­‌ها هنگام دویدن ۶۰-۴۸  کیلومتر بر ساعت است. حداکثر سرعت دویدن آن­‌ها ۸۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده ‌است.

 

وزن شیرها - یال شیرها - فیزیولوژی شیرها - رنگ بدن شیرها

 

بیشتر بخوانید

دنیای شیرها (قسمت اول)

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب که به قسمت دوم دنیای شیرها و فیزیولوژی شیرها پرداختیم، لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x