مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دنیای شیرها

دنیای شیرها (قسمت اول)

شیر را سلطان جنگل می دانند در حالی ­‌که نه بدن ورزیده چون گوریل، نه قدرت بازوی خرس، نه سرعت پلنگ، نه خیز آهو، نه درندگی گرگ، نه شکمبارگی کفتار و نه حیله­‌گری روباه و نه ... را دارد.

دنیای شیرها قسمت اول

مقدمه‌ای درباره شیرها

چرا شیر را سلطان جنگل می­‌گویند؟

شیر را سلطان جنگل می دانند در حالی ­‌که نه بدن ورزیده چون گوریل، نه قدرت بازوی خرس، نه سرعت پلنگ، نه خیز آهو، نه درندگی گرگ، نه شکمبارگی کفتار و نه حیله­‌گری روباه و نه … را دارد.

پس چه چیز سبب این نام­‌گذاری برای شیر شده است؟

شیر را به­‌ دلیل خصوصیات رفتاری که دارد سطان جنگل می­‌گویند زیرا:
شیر تا گرسنه نباشد شکار نمی­‌کند (درنده­‌خو نیست)
در وقت گرسنگی، شکاری به اندازه‌­ی نیازش را انتخاب می­‌کند و نه بیشتراز نیازش (طماع نیست)‌
در بین حیوانات، قوی‌­ترین را برای صید انتخاب می­‌کند (ضعیف­‌کش نیست)
در بین حیوانات، ماده­‌های باردار را انتخاب نمی­‌کند (رحم و شفقت دارد)
بعد از شکار، اول اجازه می­‌دهد خانواده تغذیه کنند (از خود­گذشتگی دارد)
هیچ گاه مانده غذای خود را دفن و یا دور از دسترس سایر حیوانات نمی­‌گذارد (بلند نظر و سفره گذار است)
و در زمان کهولت و بیماری از گله جدا می­‌شود تا مزاحم آن­‌ها نباشد.

جملات جالبی که در بالا، درباره این حیوان فوق­‌العاده خواندید و احتمالا بیشتر شما، در متن­‌های مختلف آن را خوانده­‌ بودید، خیلی جنبه­‌ی علمی ندارد، ولی توصیف ادبی زیبا و کم و بیش واقعی برای توصیف این حیوان شگفت­‌انگیز و قدرت­‌مند محسوب می­‌شود.

اگر بخواهیم در مورد حیات وحش و دنیای حیوانات صحبت کنیم. فکر می­‌کنم منصفانه باشد که بنا بر احترام از سلطان جنگل شروع کنیم.

زیرگونه‌­های شناسایی شده شیرها در عصر معاصر

شیرها به هشت زیرگونه طبقه بندی می­‌شوند که شامل:
-شیر آسیایی، -شیر بربری، -شیر غرب آفریقا، -شیر شرق آفریقا، -شیر جنوب‌غربی آفریقا یا شیر کاتانگا، -شیر جنوب‌شرقی آفریقا، -شیر شمال‌شرقی کنگو، -شیر دماغه است.
اما امروزه فقط شیرهای آسیایی (در پارک ملی جنگل جیر در هند که یک پناهگاه وحشی شامل یک جنگل برگ‌ریز، چمن‌زار، بوته‌­زار و تپه‌های صخره‌­ای است) و شیرهای آفریقایی (در آنگولا، بوتسوانا، موزامبیک، تانزانیا، جمهوری آفریقای‌مرکزی، جنوب سودان و دیگر بخش‌های صحرای آفریقا) وجود دارند و زیرگونه­‌های دیگر، به دلایل مختلفی، از جمله از بین رفتن زیستگاه­‌های آن­‌ها، از بین رفته و منقرض شده‌­اند.

 

asian african lion 2

 

شرایط امروزی زندگی شیرها

شیرها در دو قرن اخیر، با تهدیدات زیادی از جمله: شکار، از دست دادن زیستگاه، بیماری­‌های مختلفی که از طریق حیوانات‌اهلی، از مناطق مسکونی نزدیک، به زیستگاه شیرها سرایت کرده‌ است، مواجه هستند.
شیرهای آفریقایی در فهرست جانوران در معرض تهدید و آسیب­‌پذیر حیات‌وحش قرار گرفته­‌اند و تعداد آن­‌ها رو به کاهش است. جمعیت امروزی شیرهای آفریقایی بین ۱۰۰-۳۰ هزار قلاده تخمین زده شده‌ است. در دو دهه­‌ی اخیر جمعیت این شیرها نصف شده‌ است که مهم­‌ترین عامل آن، کشته شدن شیرها توسط دامپرورانی بوده که دام­‌های آن­‌ها توسط شیرها شکار می­‌شوند. از طرفی شکارچیان غیر‌قانونی که برای سرگرمی و تفریح خود شیرها را می­‌کشند و همچنین از دست دادن زیستگاه و کمبود شکار از دلایل مهم کاهش جمعیت این گربه­‌سانان بزرگ است.
شیرهای آسیایی در شرایط به‌­ مراتب سخت­‌تر و خطرناک­‌تری قرار دارند. این گربه‌­سانان در آسیا با شدت و وسعت بیشتری توسط انسان‌ها تهدید می­‌شوند. تعداد شیر­های آسیایی نسبت به گذشته تقلیل یافته­‌ ا‌ست.

 

hunt lion 3

 

در نوشته بعد به ادامه مطلب درباره دنیای شیرها می پردازیم.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرناز صمدی
3 سال قبل

مطالب جالب و خواندنی بود . ممنون خانم‌ حیدری عزیز❤❤❤

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x