مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
راهکارهای مقابله با افکار وسواسی

راهکارهای مقابله با وسواس فکری / ۵ تکنیک کاربردی

اعمال وسواسی اغلب به دنبال افکار و اندیشه های وسواسی رخ می دهند. این افکار وسواسی بی‌ وقفه و عود کننده می توانند آسیب های جدی را به فرد وسواسی وارد کنند و سلامتی جسمانی و روانی او را به خطر اندازند. از همین رو استفاده راهکارهای مقابله با وسواس فکری برای افرادی که به وسواس فکری دچار هستند، بسیار حیاتی و ضروری است.

«راهکارهای مقابله با وسواس فکری»

وسواس فکری احساس، هیجان، فکر و اندیشه یا تکانه‌ ای‌ است مزاحم و عود کننده که مدام برخلاف میل شخص وارد ذهن فرد مبتلا می شود. وسواس فکری افکاری ناخواسته و نگران کننده هستند که منجر به پریشانی، اضطراب و یا ترس می شوند و محتوای آن می تواند تقریبا هر چیزی باشد.

در اختلال وسواس فکری مغز درگیر یک فکر یا اصرار خاص می شود. فرد مبتلا از انجام این رفتارهای تکراری احساس لذت نمی کند، اما انجام آنها اضطراب ناشی از وسواس فکری را تسکین می دهند.

افراد وسواسی اغلب سعی می کنند از شرایطی که علائم آن ها را تحریک یا بدتر می کند، پیشگیری کنند. اما باید توجه داشت که کارهای زیادی وجود دارد که می توانند برای رهایی از افکار ناخواسته و اصرارهای غیر منطقی و بازیابی کنترل افکار و اعمال خود انجام دهند.

با ما باشید؛ راهکارهای مقابله با وسواس فکری

راهکارهای مقابله با افکار وسواسی
«راهکارهای مقابله با وسواس فکری»

راهکارهای مقابله با وسواس فکری

نشخوارهای ذهنی و افکار و اندیشه های وسواسی بی‌ وقفه و عود کننده می توانند آسیب های جدی را به فرد وسواسی وارد کنند. وسواس فکری به راحتی می‌توانند فرد را دچار ضعف و ناتوانی کنند تا جایی‌ که او دست به تصمیم‌گیری‌ های غلط بزند.

الگوی خواب و استراحت فردی که دچار این نوع افکار می‌شود، به هم می‌خورد و اغلب به‌ دلیل خستگی، بیش از پیش دچار اضطراب می‌شود. وسواس فکری گاهی باعث می‌شوند، فرد دست به کارهای نامعقول بزند و با تمام وجودش احساس ترس کند.

از همین رو یکی از مهم ترین اقدامات درمانی در این افراد استفاده از راهکارهایی مناسب برای مقابله با وسواس فکری است. استفاده از راهکارهای مقابله با وسواس فکری برای افرادی که به وسواس فکری دچار هستند، بسیار حیاتی و ضروری است.

بیشتر بخوانید: وسواس فکری و انواع آن

راهکارهای مقابله با افکار وسواسی
«راهکار مقابله با وسواس فکری»

راهکار مقابله با وسواس فکری

راهکارهای مقابله با وسواس فکری/ افکار اضطراب آور خود را بررسی کنید

اختلال وسواس فکری باعث می شود مغز در یک فکر خاص و اضطراب آور گیر کند و این افکار بارها و بارها در ذهن فرد مبتلا بازسازی شود. سرکوب افکار تقریباً غیرممکن است و تلاش برای آن معمولاً نتیجه معکوس دارد و باعث می شود فکر ناخوشایند به طور مکرر دوباره ظاهر شود و آزار دهنده باشد.

همیشه افکار غلط موجب اضطراب می‌شوند و در این‌گونه مواقع، فورا به موضوعی که درحال فکر کردن هستید، به‌خوبی توجه کنید و سعی کنید با پرسیدن پرسش های مناسب از خود افکار خود را به چالش بکشید. با این کار خود شما نیز بهتر می توانید درک کنید که افکارتان غلط و غیر واقعی هستند.

راهکارهای مقابله با وسواس فکری/ بر روی زمان حال تمرکز کنید

افرادی که درگیر وسواس فکری هستند اغلب در حال تحلیل گذشته و یا دارای نگرانی بیش از حد نسبت به آینده هستند. این وضعیت آن ها را در حالتی ناراحت کننده قرار می دهد.

در این مواقع تنها چیزی که می تواند به فرد وسواسی کمک کند تا از این ناراحتی رها شود، تمرکز روی زمان حال و انجام کاری در آن لحظه است. هر وقت وسواس فکری به سراغ‌ شما آمد حتی اگر کاری را در آن زمان انجام نمی دهید بلافاصله خود را مشغول انجام کاری کنید.

بیشتر بخوانید: اختلال وسواس جبری چیست؟

راهکارهای مقابله با وسواس فکری/ یک حامی دلسوز داشته باشید

هجوم وسواس فکری در زمان تنهایی و ناتوانی بیشتر است. بنابراین داشتن یک حامی قوی و دلسوز بسیار می تواند کمک کننده باشد.

از آنجایی که وسواس می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود تا جایی که می توانید ارتباط خود را با اعضای خانواده و دوستان خود حفظ کنید. چرا که هرچه ارتباط بیشتری با افراد دیگر داشته باشید، احساس آسیب پذیری کمتری خواهید کرد.

راهکارهای مقابله با وسواس فکری/ سبک زندگی خود را تغییر دهید

وسواس فکری نه تنها می تواند باعث بی خوابی شود بلکه بی خوابی نیز می تواند باعث افزایش اضطراب شود. با داشتن یک استراحت کافی در طول روز می توانید اضطراب را کاهش و آرامش درونی خود را بیشتر کنید.

یکی از بهترین روش ها برای کم کردن اضطراب ورزش کردن است. ورزش کردن، پیاده روی، ورزش های هوازی، مدیتیشن و… می تواند یک اثر ضد اضطرابی قوی برای همه افراد داشته باشد.

یکی از روش های کاذب برای کاهش اضطراب مصرف الکل یا سیگار است. این عادات غلط شاید بتوانند به طور موقت اضطراب و نگرانی را کاهش دهند اما بعد از بین رفتن اثر آن علائم اضطراب شدت پیدا می کند. پس از مصرف آن ها در هر حالتی پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: وسواس عملی و انواع آن

راهکارهای مقابله با وسواس فکری/ عوامل محرک زا را شناسایی کنید.

موقعیت ها و عوامل محرک زایی که باعث ایجاد یا شدت گرفتن وسواس فکری می شود را شناسایی کرده و سعی کنید که از قرار گرفتن در این موقعیت ها جلوگیری کنید.

برای این کار می توانید ابتدا یک جدول از تمامی موقعیت های اضطراب آور خود تهیه کرده و سپس آن ها را بر اساس میزان تاثیرگذاری و شدت درجه بندی کنید و به مرور بر اساس جدول تهیه شده سعی کنید از رویارویی با عوامل محرک زا یا قرار گرفتن در این موقعیت ها پرهیز کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x