مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی تئاتر

روز جهانی تئاتر / تاریخچه نامگذاری این روز

در سال 1962 میلادی برای نخستین بار انیستیتوی جهانی تئاتر در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه داد.

روز جهانی تئاتر و تاریخچه نامگذاری این روز

در سال ۱۹۶۲ میلادی برای نخستین بار انیستیتوی جهانی تئاتر در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه داد. این طرح در نهمین کنگره جهانی در شهر وین پایتخت اتریش با پیشنهاد ‘آروی کی وی ما’ (Arvi Kivimaa) رئیس آن زمان به صورت رسمی مورد پذیرش تمامی اعضای این انیستیتوی جهانی قرار گرفت و به عنوان یک طرح سالیانه و جهانی به تصویب رسید.

مبدأ تاریخچه نامگذاری روز جهانی تئاتر

از آن تاریخ تا به امروز، همه ساله در تاریخ بیست و هفتم مارس میلادی برابر با هفتم فروردین ماه هجری شمسی، مراکز ملی انیستیتوی جهانی تئاتر که متشکل از بیش از ۱۰۰ عضو هستند با برگزاری مراسم مختلفی، این روز را گرامی می دارند و متناسب با داشته های آیینی و نمایشی خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش های صحنه ای و میدانی برگزار می کنند.

انیستیتو جهانی تئاتر برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) و با حضور تنی چند از فعالان، صاحب نظران و کارشناسان هنر نمایش جهان تاسیس شد و به عنوان یک موسسه غیر دولتی فعال در زمینه هنرهای نمایشی به صورت مشورتی و انجام فعالیت های مشترک از طرف سازمان های مرتبط با ‘یونسکو’ با هدف بسط و توسعه تئاتر به عنوان زبانی جهانی برای انتقال مفاهیم مشترک انسانی در جهان فعالیت خود را آغاز کرد.

مهم ترین اهدافی که در حقیقت سنگ بنای شکل گیری این تشکل جهانی بود بر مواردی چون ‘اعتلای مبادلات بین ‏المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشی’، ‘برانگیختن نیروی خلاقیت و همکاری بین دست ‏اندرکاران تئاتر’، ‘آگاه ‏سازی افکار عمومی از لزوم به حساب‏ آوردن آفرینندگی هنری در قلمرو توسعه’، ‘تعمیق درک مشترک برای تحکیم صلح و دوستی در میان ملت ها’ و ‘پیوستن به دفاع از اهداف یونسکو به عنوان یک سازمان جهانی’ استوار بود.

روز جهانی تئاتر و تاریخچه نامگذاری این روز

روز جهانی تئاتر و تاریخچه نامگذاری این روز
روز جهانی تئاتر و تاریخچه نامگذاری این روز

روز جهانی تئاتر

برای تحقق این اهداف کلان و رسیدن جامعه جهانی به این خواسته های انسان دوستانه هر ساله انجمن های ملی (آی تی آی) در سراسر جهان ضمن اعلام برنامه های خود به (آی تی آی) جهانی، برنامه های خاصی را برای معرفی هنر نمایش به عموم مخاطبان به عنوان حامیان و سرمایه های اصلی تئاتر هر کشور برگزار می کنند.

در همین راستا، هر ساله یکی از شخصیت های بزرگ هنر تئاتر و یا افرادی که به واسطه نام بزرگشان در تمامی شاخه های فرهنگی و هنری تاثیرگذار هستند، متنی را به عنوان پیام روز جهانی تئاتر بر اساس بزرگداشت ها و پنداشت های هنری و انتظاراتی که آنها از هنر نمایش در سال پیش رو دارند را به رشته تحریر در می آورند و در اختیار (آی تی آی) قرار می دهند.

این مرکز نیز پیام سال تئاتری را به تمام مراکز عضو می فرستد و این پیام پیش از انجام هر برنامه ای برای حاضران قرائت می شود و در بیش از یکصد رسانه دیداری، شنیداری و مکتوب بین المللی منتشر می شود تا عموم علاقه مندان و فعالان این هنر، تلاش خود را برای تحقق آن شعار در نمایش های تولیدی خود به کار برند.

نخستین پیام روز جهانی تئاتر توسط ‘ژان کوکتو’ (Jaean Cocteau) نمایشنامه نویس و کارگردان شهیر فرانسوی در سال ۱۹۶۲ میلادی ایراد شد و طی آن هر ساله یکی از شخصیت های بزرگ هنر نمایش و بین المللی عرصه فرهنگ و هنر پیام روز جهانی را منتشر می کنند.

بیشتر بخوانید: نوشته بهرام بیضایی برای روز ملی سینما

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x