مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی - مجله اینترنتی تحلیلک

معرفی کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

نه مى شود این راه را نرفت و نه مى شود توقف کرد. باید این راه را برویم که انسان هرگز حق توقف ندارد یعنى انسان با وصف عنوان انسانى نمى تواند بایستد مگر این که خودش را انسان ننامد و این وصف و عنوان را از خود سلب کند.

معرفی کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی مجموعه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس و در محضر امام رضا علیه السلام در سال ۱۳۷۸ است. استاد صمدی آملی در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی در روستای خشواش از توابع آمل (در استان مازندران) در یک خانواده مؤمن و مقید قدم به این جهان گذاردند و دوران کودکی خود را در دامان پر مهر والدینی مذهبی پرورش یافتند.

حضرت استاد صمدی آملی در مورد زادگاه و ایام طفولیت خویش اینطور مرقوم فرموده اند: “روستای قشلاقی ما به نام میخران از توابع بالا خیابان لیتکوه و روستای ییلاقی به نام چندر محله از توابع خشواش است و این برادر کوچک شما از کودکی مقداری از ایام تابستان را در چندر محله خشواش به سر برده ام و تا حال ادامه دارد و در ایام جوانی هم سالیانی از بینجکری و چاپاداری (چار بیداری) هم برخوردار بودم و تا حدی از زجرهای پیران منطقه چشیده و باخبرم لذا ذوق جبلی ام مرا به این سوی سوق داده و می دهد”

معرفی کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

استاد صمدی آملی نویسنده کتاب حضور و مراقبت
معرفی کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

رابطه عاطفی عمیقی بین استاد صمدی آملی و والده مکرمه شان برقرار بود؛ استاد صمدی آملی در همین رابطه این چنین فرموده اند: “بعد از اتمام پنجم ابتدایی وارد حوزه علمیه شدم. برای مادرم تحمل دوری من به جهت رفتن به حوزه  بسیار سخت بود و روزی که می خواستم برای رفتن به حوزه خانواده را ترک کنم، ایشان به شدت متاثر گردیده بودند و به پهنای صورت می گریستند و من هم به همراه ایشان اشک می ریختم.”

نام پدر استاد صمدی آملی مشهدی غلامعلی غلامی بود؛ ۳ سال بعد از تولد استاد صمدی آملی یعنی در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی؛ مشهدی غلامعلی صاحب پسر دیگری شد که نام او را حجت الله گذاشتند؛ این پسر بعدها در سن هجده سالگی در عملیات والفجر ۶ در منطقه چیلات دهلران به کاروان شهیدان مفقود الاثر پیوست.

استاد صمدی آملی از کودکی عطش شدید و علاقه وافری نسبت به مسائل روحانی و معنوی داشتند و در همین رابطه این طور می نویسند: «این کمینه بی مقدار یعنی داود صمدی را از دوران کودکی علاقه وافر به اخلاق نیکوی حضرت حاج آقا افتاده بود و مجذوب برخوردهای پدرانه او بودم؛ و این نعمت را خداوند در تابستانهای هر سال در روستای ییلاقی مان بنام چندر محله خشواش نصیب فرمود. و خاطرات شیرین من در مورد ایشان به سالهای ۱۳۴۸ هجری شمسی به بعد برمی گردد. منبرهای جذاب ایشان در حسینیه باعث محله و نیز منبرهای سوزناک او در حسینیه و مسجد آملی محله و چندر محله و کپین ولویجان خشواش دلها را زیر و رو می کرد.»

معرفی کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

نه مى شود این راه را نرفت و نه مى شود توقف کرد. باید این راه را برویم که انسان هرگز حق توقف ندارد یعنى انسان با وصف عنوان انسانى نمى تواند بایستد مگر این که خودش را انسان ننامد و این وصف و عنوان را از خود سلب کند. فرمایش آیه “یا أیها الإنسان إنّک کادح إلى ربّک کدحاً فمُلاقیه” این است که انسان نمى تواند بایستد. او کادح است و تلاش مى کند و دلش مى خواهد به ربّش برسد.

این کتاب راه و روش انسان کامل شدن را در اختیار اهل دل قرار می دهد.

کتاب حضور و مراقبت در بیست مجلس تنظیم شده است.

برشی از کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

ارزش وجودی انسان

قوه وجودی و استعداد ذاتی و نفسانی تو، یک استعداد بی‌نهایت است. باید چیزی را طلب کنی که اگر فردا بازگشتی و دوباره به مطلوبت نگاه کردی، پشیمان نشوی. باید چیزی را طلب نمایی که شریف‌ترین و قیمتی‌ترین چیز باشد، چرا که تو عزیزترین و شریف‌ترین و صمیمی‌ترین موجوداتی.

در این دنیا هیچ چیزی نیست که قابل آن باشد تا مطلوب تو واقع گردد حتی عالم خیال و عالم عقل نیز کمتر از آنند که بخواهند مطلوب تو قرار گیرند. حتی عالم عقل چیست که بخواهد ارزش تو باشد؟ حتی جبرئیل علیه السلام هم، بیانگر ارزش واقعی تو نیست؛ و نمی‌تواند مطلوب غایی و هدف نهایی تو قرار گیرد، به‌ عبارت‌ دیگر نه‌ تنها دنیا بلکه عالم مثال و عالم عقل نیز نمی‌توانند ارزش واقعی تو را بیان کنند. بهای تو خیلی بالاتر از این‌هاست.

اگر بخواهی حقیقت وجودت را بفروشی، باید به چیزی بفروشی که ارزش و بهای تو باشد تا فردا پشیمان نشوی. حتماً دیده ای که یک بازاری چقدر سعی می‌کند تا کالای خود را به بهترین قیمت بفروشد و اگر کالایی را که یک میلیون تومان می‌ارزد، هشتصد هزار تومان بفروشد ناراحت است و می‌گوید دویست هزار تومان ضرر کردم. این را بدان که جناب‌عالی هم در دعا و در هنگام خواستن و در وقت طلب نمودن، در حقیقت می‌خواهی نفس ناطقه ات را به بهایی بفروشی پس خوب ببین که آن را به چه بهایی می‌فروشی که خدای‌ نکرده فردا پشیمان بشوی و ببینی که فوق مطلوب تو مطلوب‌ها بود تو از همه آن‌ها غافل بودی. ببین می‌خواهی چه چیزی را طلب کنی که آن بشود تو و تو بشوی آن در هر صورت هرچه را که طلب کنی فردا که سربلند کردی می‌بینی که تو خودت، همان مطلوب خودت هستی.

مطالعه مجلس اول کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

 

امیدواریم از مطالعه کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x