مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
عکاسی خیابانی/ تعریف عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم

عکاسی خیابانی (Street Photography) به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد. خیابان‌ها، پارک‌ها، مساجد، محل‌های خرید و مراکزی که مردم گرد هم می‌آیند، محل اصلی تهیه عکس‌های خیابانی است. در راحت ترین تعریف آن میتوان گفت، عکاسی بی پرده از موقعیت های عمومی است.

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی (Street Photography) به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد. خیابان‌ها، پارک‌ها، مساجد، محل‌های خرید و مراکزی که مردم گرد هم می‌آیند، محل اصلی تهیه عکس‌های خیابانی است.

خیابانی22
عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی چیست؟

تعریف عکاسی خیابانی

در راحت ترین تعریف آن می توان گفت، عکاسی بی پرده از موقعیت های عمومی است. عکاسی خیابانی شاخه ای از عکاسی مستند به شمار می رود اما در بعضی از لحاظ باهم تفاوت دارند، به عنوان مثال هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است ولی در عکاسی مستند بیشتر یک اتفاق یا رخداد را پوشش می دهند. در واقع این شاخه از عکاسی آیینه‌ای است در برابر مردم که گاهی نیز با شوخ‌طبعی یا لحنی طعنه‌آمیز پیام‌های سیاسی یا اجتماعی را منتقل می‌کنند که در چنین شرایطی به عکاسی مستند نزدیک می‌شود. سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ نقطه اوج و شکوفایی تاریخ عکاسی خیابانی است.

در اصطلاح عکاسی، بر عکس ظاهر کلمه، خیابانی به معابر محدود نمی‌شود. این کلمه و نوع برای هر مکان عمومی به کار می‌رود. عکاسان خیابانی ممکن است دنیای دیوانه کننده ای از این ژانر عکاسی را نشان دهند. بیشتر، عکاسان دنبال سوژه هایی می گردند که حس آنی و یا واکنش بصری را به صحنه بکشند که این کار جذابیت کار خودشان را به رخ می کشند.

شاید عکاسان به دنبال صحنه هایی مرموز یا مبهم و عجیب و غریب می گردند و یا صحنه هایی از روزمره ترین اتفاق هایی که می توان از خیابان به دست آورد.

عکاسی خیابانی

در عکاسی خیابانی هیچ وظیفه ای برای مستند کردن عکس ها وجود ندارد. بستگی به دید عکاس و خلاقیت آن ها دارد که در این ژانر عکاسی بیشتر به چه چیزهایی دقت می کنند. با گذشت زمان مردم توانستند ارتباط بیشتری با این ژانر از عکاسی برقرار کنند زیرا آگاهی بیشتری پیدا کردند.

عکاسی خیابانی تنها با این موضوعات هستند که معنا پیدا می کنند. هیچ تنظیم یا نوردهی، زمان آماده‌سازی کم و به صورت ایده‌آل هیچ پیش فرضی وجود ندارد. این فرایند مبتنی بر دیدن و واکنش نشان دادن و همچنین با استفاده از تفکر با یکدیگر عمل می‌کنند.

برای بسیاری از عکاسان خیابانی این یک تجربه مبهم است و برخی گزارش می‌دهند که هنگام مشاهده دقیق رفتار دیگران، کنترل خود را از دست می‌دهند که این درگیری عاطفی آن هاست.

 

بیشتر بخوانید: عکاسی حیات وحش چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم

تنظیمات دوربین برای ثبت کردن بهترین عکس های خیابانی

وسایل و تجهیزات

شما به عنوان یک عکاس خیابانی نیاز به این دارید که در همه مواقع آماده و چابک و فرز باشید. در مواقع رخدادها باید سریع عمل کنید پس با تمام این تعریفات تجهیزات شما بهتر است سبک و قابل حمل باشد. شما در جستجوی سوژه ها هستید پس باید کمتر خسته شوید!

عکاسی خیابانی/ تعریف عکاسی خیابانی
عکاسی خیابانی

در مورد انتخاب دوربین باید گفت که دوربین های بدون آینه گزینه مناسبی برای این مدل عکاسی است. البته استفاده از دوربین های DSLR هم مشکلی ندارد اما مطمئن هستیم دلتان نمی خواهد ساعت ها با این دوربین خیابان ها را متر کنید تا دنبال سوژه باشید! مزیت دیگری که دوربین های بدون آینه دارند منظره یاب الکترونیکی (EVF) آنهاست که نمایش صحیحی از تصویر را قبل از عکس گرفتن ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان خیابانی جهان

در مورد لنزهای دوربین باید گفت، اگر تازه وارد عکاسی خیابانی شده اید، به لنزهای زوم کننده نیاز خواهید داشت. لنز ۱۸-۵۵mm کیت (یا نمونه های مشابه) برای شروع خوب هستند. پس از اینکه تجربه کافی به دست آوردید از لنزهای پرایم استفاده کنید. دلیلش این است که آنها معمولا شفاف تر از لنزهای زوم هستند و در یک فاصله زمانی مشخص پشت سر هم عکس می گیرند و به شما کمک می کنند که سبک خودتان را ایجاد کنید.

اگر لنز ثابت بخرید، می توانید به تمام سوژه های عکاسی خیابانی با لنزهای زوم تان نگاه کنید و طول کانونی به کار رفته را بررسی نمایید. این فرآیند به شما در تصمیم گیری برای انتخاب طول کانونی مناسب در هنگام خرید لنزهای ثابت کمک خواهد کرد.

درباره تنظیمات خود دوربین باید گفت که بهتر است در حال اتوماتیک عکس بگیرید چون شما معمولا دنبال صحنه های آنی هستید و وقت تنظیم کردن دوربین را ندارید و ممکن سوژه مدنظر از دست برود و شما دست خالی بمانید. اما وقتی به تجربه کافی رسیدید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردید می توانید تنها دیافراگم را تغییر دهید.

خیابانی19

بیشتر بخوانید: عکاسی پرتره چیست؟ ۶ مدل از انواع آن را بهتر بشناسیم

عکاسی خیابانی

دیافراگم

در بهترین عکس های خیابانی از قاب سرتاسری استفاده می شود. این یعنی شما عمق خوبی از میدان دید را می خواهید و بنابراین عکس از نزدیکترین نقطه تا دورترین نقطه کانون دید را در برمی گیرد.

شاتر

برای عکاسی با دوربین دستی، قانون کلی استفاده از حداقل سرعت شاتر است به گونه ای که برابر با طول کانونی باشد. دلیلش هم جلوگیری از تار شدن عکس به دلیل لرزش دست است. با در نظر گرفتن نور محیط شاتر خود را تنظیم کنید.

خیابانی18

ISO

تا جای ممکن ISO را در مقدار کم تنظیم کنید تا به مقدارهای لازم دیافراگم و سرعت شاتر برسید. این کار از ایجاد نویز در عکس ها جلوگیری می کند.

خیابانی17

اندازه گیری

اگر در زمینه عکاسی خیابانی تازه کار هستید، از حالت اندازه گیری استفاده کنید که قاب کلی را اندازه می گیرد. بدین ترتیب نورپردازی زیاد یا کم مهار می شود.

ترکیب بندی

ترکیب بندی از ارکان مهم در عکاسی است اما در این ژانر شما وقت زیادی برای دیدن و ترکیب بندی ندارید و حتی مجبور نیستید خیلی از این قوانین پیروی کنید اما بدیهیست در هر ژانری اصول اولیه عکاسی باید حفظ و اجرا شود. دقت کنید شما باید بهترین ها را از قاب دوربینتان ببینید اما ممکن است گاهی شدنی نباشد پس پا پس نکشید دوباره تلاش کنید و به دنبال سوژه ها بروید.

بهتر است سریع عکس بگیرید و بعدا آن را ادیت کنید تا اینکه عکس نگیرید اما به کادر، بالا و پایین عکس و محیط اطراف خود دقت زیادی داشته باشید.

خیابانی16

پرسه زدن

پرسه زدن در محیط بسیار مهم است. اگر به مناطق توریستی می رورید که شما به عنوان یک گردشگر می توانید دوربین در دست بگیرید و لحظات را ثبت کنید و در این حالت می توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

عکاسی خیابانی/ تعریف عکاسی خیابانی

موقعیت دوربین

وقتی دوربین را در کنار خود قرار بدهید یا اینکه جلو بالا تنه تان بگیرید مانند کسی به نظر می رسید که تا به حال حتی یک عکس هم نگرفته است.

البته گاهی از این روش برای مخفی کردن لنزهای بزرگ استفاده می شود تا فرصت عکس گرفتن زیاد شود و این در صورتی است که دوربین تان نمایشگر مخصوص داشته باشد.

پوشش

نوع پوشش نیز مهم است بهتر است از رنگ های تیره و یا خنثی استفاده کنید تا کمتر در دید باشید.

برخورد با سوژه ها

یکی از مهم ترین بخش های عکاسی خیابانی رو در رو شدن با سوژه ها در محیط های اطرافتان است. ممکن است بارها این سوال پیش بیاید از کسی که بدون اجازه عکس گرفته اید، اگر ناراحت شود چه می توان کرد؟ لازم نیست در این مواقع بترسید و یا دستپاچه شوید اما خود را برای رویارویی با چنین موقعیت هایی آماده کنید. با توجه به رشد سواد رسانه در بین مردم و آگاهی آن ها از صفحات مختلف اجتماعی، اگر کسی به خاطر عکسی که بدون اجازه از او گرفتید عصبانی شد، تعجب نکنید. زیرا نمی دانند سرنوشت عکس آن ها چه خواهد بود!

اگر کسی با شما برخورد کرد و متوجه شد عکسی از آن گرفته اید، یا می توانید توجیه کنید که آن فرد در کادر شما نقش خاصی ندارد، آنها را مطلع سازید که کسی توجهی به آن ها ندارد و این عکس برای خودتان است. اگر احنمال خشونت دادید و حتی با احترام و صحبت کردن حل نشد عکس را پاک کنید. هیچ چیزی در این دنیا مهم تر از جان شما نیست!

تعریف عکاسی خیابانی
تعریف عکاسی خیابانی

بیشتر بخوانید: تصاویر جذاب مسابقه بین المللی عکاسی استانبول ۲۰۲۱

و در آخر از تجربه کردن نترسید. صرفا داشتن دوربین ها و تجهیزات گران قیمت شما را به عکاسی حرفه ای تبدیل نخواهد کرد، ژانر مورد علاقه خود را انتخاب کنید و با داشتن تجهیزات اولیه عکاسی و البته مطالعه و جستجو کار خود را شروع کنید و تجربه کسب کنید و خلاقیت خود را بالا ببرید.

عکاس ها دنیا طرز دید متفاوتی دارند و با دید گسترده شان همه چیز را دقیق تر و زیباتر بررسی می کنند. اگر می خواهید بخشی از این دنیای زیبا باشید هر چه زودتر دست به کار شوید، هیچ چیز یا هیچ کسی نمی تواند مانع شما شود!

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x