مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عکاسی حیات وحش/ عکس حیات وحش

عکاسی حیات وحش چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم

عکاسی حیات وحش در ساده ترین تعریف، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از حیوانات و جانوران زنده و در محیط طبیعی آن‌ها عکسبرداری می‌شود. گرفتن عکس حیات وحش بسیار سخت و البته هیجان انگیر است.

عکاسی حیات وحش و بهترین تنظیمات دوربین

عکاسی حیات وحش در ساده ترین تعریف، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از حیوانات و جانوران زنده و در محیط طبیعی آن‌ها عکس (عکس حیات وحش) گرفته می شود.

عکاسی حیات وحش چیست؟

نگاهی به تاریخچه عکاسی حیات وحش

بررسی دقیق تاریخچه عکاسی حیات وحش نشان می دهد که هنر و فن عکاسی، جزو اولین سرگرمی های شکارچی های حیات وحش در دهه ۱۲۸۰ بوده است. این شکارچیان، ابتدا از حیوانات وحش عکس می گرفتند اما بعدا شروع به عکاسی از حیواناتی نمودند که خودشان شکار کرده بودند.

سپس طرفداران محیط زیست و حیوانات نیز مصمم شدند تا از گونه های مختلف جانوری عکس گرفته و اطلاعاتی در مورد حیوانات و نحوه زندگیشان در اختیار عامه مردم بگذارند. علاوه بر این، متخصصان علوم جانوری نیز برای انجام تحقیقاتشان به حرفه عکاسی حیات وحش روی آورده و شروع به ثبت تصاویر طبیعی کردند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان حیات وحش جهان

تعریف کلی عکاسی حیات وحش

عکاسی در این سبک، نیاز به دانش بالا و تجربهٔ فراوان در زمینهٔ عکاسی و آشنایی با رفتار حیوانات گوناگون دارد. عکاسان باید توان اثبات طبیعی بودن تصاویر را داشته باشند؛ عکاسی از حیوانات اهلی جزو عکس‌های این ژانر محسوب نمی‌شود.

در عکاسی از حیات وحش، عکاس به دنبال به تصویر کشیدن حیوانات جالب به همراه حرکاتی مانند غذا خوردن یا جنگیدن آن‌ها است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان / از بهمن جلالی تا نیک اوت

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی حیات وحش

با وجود اینکه تجهیزات عکاسی روز به روز بهتر و پیشرفته تر می شوند اما همچنان بین عکس های یک فرد حرفه ای و آماتور تفاوت های چشمگیری وجود دارد. در صورتی که عکاس حیات وحش از اصول عکاسی پیروی کرده و آنها را عملا به کار گیرد، مطمئنا عکس های حیرت آوری خواهد گرفت.

این اصول عکاسی حیات وحش عبارتند از:

نور در عکاسی حیات وحش

گاهی اجزای کمتر تاثیر بیشتری دارند و فضای منفی بیشتر در عکس می تواند بهتر باشد. در دنیایی پر از شکارچی و شکار، تاریکی همیشه یک حس بلاتکلیفی و دلهره را ایجاد می کند. اگر شما بتوانید سوژه ها را در تاریکی نمایان کنید، مثلا از طریق نورپردازی نقطه ای به حیوان، می توانید برنده میدان باشید.

اما بهترین زمان نوردهی و عکاسی هنگامی است که خورشید در پایین ترین وضعیت خود در آسمان قرار دارد. در این زمان، زاویه تابش نور به گونه ای است که به عکس عمق و وزن می دهد و می توان از آن برای ایجاد سایه روشن های لطیف و جزئیات بافت عکس استفاه کرد.

 

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی حیات وحش

در عکاسی حیات وحش عوامل حواس پرتی را کم کنید

عوامل حواس پرتی که می تواند بر عکس شما تاثیر بگذارد، داشتن پس زمینه بد، درست نبودن زاویه دید، نویز دیجیتال بالا، نورپردازی اشتباه و در زمان نوری نامناسبی عکاسی کردن است. نور در عکاسی بسیار مهم است؛ باید توجه کنید آن احساسی که می خواهید با عکس بیان کنید به ترکیب بندی و فضای عکس شما ارتباط داشته باشد.

در عکاسی حیات وحش از اتفاقات غیر قابل انتظار عکاسی کنید

زمانی از یک چیز غیر منتظره عکاسی کرده اید که بتوانید تعامل دو گونه مختلف را ثبت کنید؛ شما یک چیز غیر قابل انتظار و نادر را ثبت کرده اید که باعث ایجاد عکسی کاملا متفاوت با عکس های دیگر شده است.

محل عکاسی را شناسایی کنید

پیش از شروع عکاسی حیات وحش، مکان مورد نظر عکاسی را از روی نقشه پیدا کرده و از محل های بکر موجو در جاده ها، جنگل ها و کوه ها مطلع شوید. از گونه های جانوری آن منطقه اطلاعات کسب کنید.

عکاسی حیات وحش

تیرگی و روشنی در عکاسی حیات وحش

سه پایه

استفاده از سه پایه باعث می شود شما کند عمل کنید زیرا ساعاتی را در کنار سه پایه خود هستید و تنها سوژه هایتان را برانداز می کنید اما استفاده از آن می تواند به شما در گرفتن بهترین عکس حیات وحش کمک کند!

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان خیابانی جهان

رنگ های مکمل

در محل عکاسی فرز باشید و از رنگ های مکمل در سوژه هایتان استفاده کنید. نه تنها ما به صورت خود به خودی به نور در تاریکی توجه می کنیم، بلکه رنگ های مکمل در کنار هم نیز توجه ما را به خود جلب می کنند.

 

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی حیات وحش

لنز واید

در عکاسی حیات وحش از لنز واید استفاده کنید. مزیتی که استفاده از لنز واید دارد این است که می توانید بخش بیشتری از یک صحنه را در آن جای داده و در صورت نیاز بهترین بخش عکس را جدا کنید.

پرسپکتیو در عکاسی حیات وحش

سعی کنید در پایین ترین جایی که می توانید بنشینید تا حیوان خیلی بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد. این کار باعث می شود که بیننده خودش را جای شما بگذارد و از خود بپرسد که چه اتفاقی بعد از این خواهد افتاد.

تعاملات بین حیوانات

سعی کنید لحظه هایی را ثبت کنید که دو یا چند حیوان در حال دعوا کردن یا بازی کردن با هم هستند. وقتی حیوانات در حال تعامل با هم هستند، راحت تر در دسترس شما هستند. این لحظه ها از این جهت که (روح) یک حیوان واقعا در آنها نشان داده می شود، واقعا جادویی هستند.

 

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی حیات وحش

چیدمان

قدرت تصور را زمانی که یک عکس دیده می شود، دست کم نگیرید. گاهی استفاده از چیدمان خلاقانه یعنی وقتی که بخشی از حیوان خارج از قاب باشد.

 

صحنه های تقریبا پوشیده شده

عنصری از پیش زمینه که دیدن یک حیوان را پوشانده است می تواند مثل جادو باشد، شما می توانید روی چشمان سوژه که در حال نگاه کردن به شما است، فوکوس کنید. یا زمانی که هوا مه آلود است یا عکاسی از پس قطره های آب و یا هر چیز دیگری که مقداری از ظاهر حیوان را پنهان می کند و به بیننده این امکان را می دهد که باقی آن را تصور کند. هرچه پنهان تر باشد، قوی تر است.

گرفتن عکس حیات وحش بسیار سخت و البته هیجان انگیر است. تجربه کردن آن حتی یک بار در زندگیتان خالی از لطف نیست اگر شما در ژانرهای دیگر عکاسی فعالیت دارید. در این بین باید توجه داشته باشید احساس خود را به درستی به بیننده منتقل کنید و این موضوع را در نظر داشته باشید که تنها احساسات شما که در آن شکل گرفته است، باقی می ماند. موفق باشید از خود در برابر حیوانات وحشی مواظبت کنید.

امیدواریم از این مطلب که به عکاسی حیات وحش چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم اختصاص داشت، لذت برده باشید..

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x