مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
با نق زدن کودک چه کنیم؟

نق زدن کودک و رفتار صحیح والدین

یکی از مشکلاتی که پدر و مادرها پیوسته با فرزندان خود دارند، موضوع نق زدن کودکان است. نق زدن کودکان نوعی رفتار آموخته شده است که ممکن است به دلیل بیان احساسات، توجه و یا بی توجهی از حد والدین شکل بگیرد. به همین خاطر این والدین هستند که با آموزش و تربیت مناسب می توانند از این رفتار پیشگیری کنند.

«رفتار والدین با نق زدن کودک چگونه باشد؟»

با نق زدن کودک چه کنیم

نق زدن کودک رفتاری است که اکثر والدین کم و بیش با آن درگیر هستند. دنیای پر از استرس محیط کاری و یا خانوادگی باعث شده که پدر و مادرها نسبت به نق زدن کودکان بی طاقت شده و صبر کمتری داشته باشند اما والدین باید توجه داشته باشند که این رفتارهای کودک از الگوهای رفتاری و تربیت غلط خود آن ها ناشی می شود.

نق زدن کودک یک رفتار آموخته شده است و توجه و مهربانی بیش از حد و یا ابراز خشونت والدین از عوامل مهمی هستند که می توانند اینگونه رفتارهای کودک را تشدید کنند. از همین رو نیاز است تا والدین در این زمینه آموزش های مناسبی ببینند تا بتوانند به اینگونه رفتارهای کودک خاتمه دهند.

با ما باشید؛ با نق زدن کودک چه کنیم؟

با نق زدن کودک چه کنیم؟
«با نق زدن کودک چه کنیم؟»

رفتار والدین با نق زدن کودک چگونه باشد؟

برای جلوگیری از نق زدن کودک در قدم اول پیشگیری کنید

کاری کنید تا کودک مدام مشغول باشد. زمان‌ هایی را برای با هم مطالعه کردن، غذا خوردن، بازی کردن، نقاشی کشیدن، یادگیری یا کارهای دیگری که کودک از آن لذت می‌برد، در نظر بگیرید. مشغول بودن کودک می تواند از نق زدن او جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با کودک خجالتی چگونه است؟

به نیاز و خواسته کودک خود سریع پاسخ دهید

اگر کودک قصد صحبت کردن داشته و یا درخواستی از شما دارد به صحبت هایش و یا درخواستش گوش دهید و تا جایی که ممکن است و آسیبی به او نمی رسد قبل از شروع به نق زدن درخواست او را برآورده کنید و اگر درخواست نامعقولی دارد سعی کنید با صحبت کردن با او آن را با چیز دیگری که کودک دوست دارد جایگزین کنید.

به پیامی که در پشت رفتار نق زدن کودک پنهان است توجه کنید

اگر کودکتان مدام به ناله کردن و نق زدن ادامه می‌دهد و شما مطمئن هستید که این ناشی از درد یا بیماری نیست، به رفتار بعد از ناله کردن توجه کنید تا پیام بزرگتری را که می‌رساند، تشخیص دهید. گاهی این نق زدن ناشی از پرمشغله بون والدین و بی توجهی به آن هاست. اغلب، ناله کردن علامتی است برای اینکه مجددا با کودکتان ارتباط برقرار کنید.

برای متوقف کردن نق زن کودک هرگز به او باج ندهید

اگر در زمان غر زدن خواسته ای از شما طلب کرد نباید آن را بپذیرید. چرا که کودک را ممکن است نق زدن و ناله کردن را ابزاری کند تا همیشه بتواند توسط آن ها به خواسته هایش برسد.

به کودک روش درست ابراز کردن احساساتش را آموزش دهید

گاهی نق زدن کودکان به این علت است که نمی توانند احساس خود را بروز دهند. پس به کودک در بیان احساسش کمک کنید و در زمان مناسب و بی تنش آموزش های لازم را در این زمینه به او بدهید.

بیشتر بخوانید: چه کنیم تا فرزندمان دروغگو نشود/ تکنیک مهم تربیت فرزند راستگو

به رفتار نق زدن کودک توجه نکنید

اغلب کودکان با نق زدن و یا ناله کردن سعی در جلب توجه والدین دارند. هرگونه توجه مثبت یا منفی از طرف والدین و یا سایر اعضای خانواده باعث ماندگاری این رفتار در کودک می شود. والدین باید با بی توجهی و نادیده گرفتن این رفتارها و صداها و اشک ها، راهکار «خاموشی» را به کار ببندند تا کودک به آن رفتار عادت نکند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x