مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
چرا فرزندم شاد نیست؟ 6 دلیل غمگینی کودک

چرا فرزندم شاد نیست؟/ ۶ دلیل غمگینی کودک

ناشادی و غمگینی کودکان یکی از دغدغه های اصلی امروزه پدر و مادرهاست و اغلب والدین به دنبال دلیل مشخصی برای این احساسات کودک خود هستند تا بتوانند آن را رفع و سلامت فرزندشان را حفظ کنند. اما به صراحت می توان گفت که برای پیدا کردن علت غمگینی کودک والدین نباید به جایی بیرون از خود مراجعه کنند چرا که تنها علت ناشاد بودن فرزندان رفتارهای غلطی است که خودشان در مواجهه با کودک انجام می دهند.

«چرا فرزندم شاد نیست؟/ ۶ دلیل غمگینی کودک»

غمگین و ناشاد بودن کودکان نه تنها می تواند تاثیر منفی بر حال و آینده آن ها داشته باشد بلکه روی والدین نیز اثرات منفی داشته و باعث اشتغال فکری آن ها می شود. از همین رو شاد بودن کودکان خواسته ای است که اغلب والدین در مورد آن اتفاق نظر دارند و سعی می کنند که در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

امروزه اغلب والدین به دلیل تجربه های ناگوار دوران کودکی خود سعی می کنند طوری رفتار کنند تا سلامت جسمی و روحی کودکشان حفظ شده و در زندگی خلعی احساس نکند و همین توجه و تمرکز بیش از حد بر روی کودک باعث می شود تا از برخی موضوعات مهم که باعث می شود فرزند شادی داشته باشند غافل شوند و به همین خاطر ممکن است مدام از خود سوال کنند با وجود تمام این امکانات چرا فرزندم شاد نیست؟

با ما باشید؛ چرا فرزندم شاد نیست؟/ ۶ دلیل غمگینی کودک

چرا فرزندم شاد نیست؟ 6 دلیل غمگینی کودک
چرا فرزندم شاد نیست؟ ۶ دلیل غمگینی کودک

چرا فرزندم شاد نیست؟ ۶ دلیل غمگینی کودک

۱_ دلیل غمگینی کودک/ قطع ارتباط کودک با دنیای کودکانه

برخی از والدین به محض اینکه کودک به سن رشد می رسد از او توقع دارند که او دنیای کودکانه اش را ترک کند و مانند بزرگسالان رفتار کند و وقتی کودکشان مطابق میل و خواسته آن ها رفتار می کند احساس شعف پیدا کرده و به این نوع سبک تربیتی خود ابراز خرسندی می کنند.

این نوع رفتار با کودک و قطع کردن ارتباط او با دنیای کودکانه اش یکی از دلایل اصلی غمگینی و ناشادی کودک است. چرا که وقتی ارتباط کودک با دنیای کودکانه اش قطع می شود و کودکی نمی کند تجربه رویدادهای زیبا و به یاد ماندنی را ندارد و نمی تواند شاد و خوشحال باشد و به مرور به انزوا و افسردگی کشیده می شود.

۲_ دلیل غمگینی کودک/ بد رفتاری کردن با فرزند

بد رفتاری، قهر، تنبیه، پرخاشگری و … از جمله رفتارهایی است که ممکن است برخی از والدین لازمه تربیت فرزند خود بدانند و مدام از آن ها استفاده کنند. اینگونه رفتارهای مخرب نه تنها روش تربیتی مناسب محسوب نمی شود بلکه از علل اصلی بروز پرخاشگری، اضطراب، افسردگی در کودکان محسوب می شود و باعث می شود نه تنها کودکی شادی را تجربه نکرده بلکه در آینده با مشکلات خلقی و رفتاری بسیاری نیز روبرو شوند.

۳_ دلیل غمگینی کودک/ طرد کردن فرزند

والدین برای کودک همواره یک منبع قدرت طلقی می شوند و طرد شدن آن ها به خاطر اعمال یا رفتارشان سبب ایجاد احساس ناکامی در آن ها شده و باعث می شود شکست بزرگی را در اوایل زندگی تجربه کنند. کودکانی که چندین بار این رفتار طرد شدن از جانب والدین را تجربه می کنند برای جلب توجه والدین اعمال و رفتار خود را کنترل کرده و از انجام برخی از رفتارهای مناسب سنشان پرهیز می کنند تا مبادا فاصله ای میان آن ها و والدینشان شکل بگیرد و همین موضوع باعث می شود نه تنها کودکی ناشادی داشته باشند بلکه در بزرگسالی نیز با مشکلات بسیاری روبرو شوند.

۴_ دلیل غمگینی کودک/ غفلت کردن از فرزند

خانواده اولین نهاد تربیتی فرزندان محسوب می شود و غفلت والدین از نیازهای اساسی کودکان نه تنها آسیب هایی جدی و بلند مدتی را به آن ها وارد می کند بلکه می تواند باعث متزلزل شدن کانون خانواده نیز شود.

امروزه درگیری ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی باعث شده تا والدین بیشتر وقت خود را بیرون از خانه گذرانده و وقت کمتری برای سپری کردن با فرزندشان داشته باشند. از همین رو نمی توانند نقش پدرانه یا مادرانه خود را به خوبی ایفا کنند و کودکانی که در دریافت محبت و توجه از والدین خود ناکام می مانند نمی توانند دنیای شادی را تجربه کنند و به مرور به غمگین و منزوی خواهند شد.

۵_ دلیل غمگینی کودک/ مجبور کردن کودک به انجام کارهایی که دوست ندارد

در دنیای امروز برخی از والدین با خوش نیتی کودک خود را مجبور به انجام کارهایی می کنند که هیچ علاقه ای به انجام دادن آن ندارد. به طور مثال کودک را برای داشتن یک آینده بهتر مجبور به گذراندن کلاس ها یا دوره هایی می کنند که کودک علاقه ای به آن ها ندارد و این تن دادن کودک به درخواست آن ها باعث می شود نه تنها از شادی و خوشحالی های کودکانه فاصله بگیرد بلکه کودک مهارت نه گفتن را نیاموزد و در آینده نیز دچار مشکلات فراوانی شود.

۶_ دلیل غمگینی کودک/ سخت گیری بیش از حد

برخی از والدین با سخت گیری های بی جا و بیش از حد اجازه شادی کردن و شاد زندگی کردن را از کودکشان سلب می کنند. آن ها با نظارت بیش از حد بر روی رفتار و اعمال فرزندشان اجازه نمی دهند تا فرزندشان با محیط اطراف ارتباط برقرار کند و این رفتار باعث می شود کودک با توجه به سن و سالی که دارد شادی، خوشی و خنده را تجربه نکرده و احساس خوشبختی نکند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x