مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاشت پیاز سنبل در آب

نحوه کاشت پیاز سنبل در آب برای سفره هفت سین

بهتر است ظرف مناسب برای کاشت پیاز سنبل در آب را از گل فروشی تهیه نمایید تا در مراحل رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند. پیازها را می توان در ظرف شیشه ای زیبایی کاشت و در آشپزخانه و یا هر جای دیگر منزل قرار داد.

نحوه کاشت پیاز سنبل در آب برای سفره هفت سین

برای داشتن یک سنبل زیبا در شب عید و دادن رنگ و لعاب بیشتر به سفره هفت سین، باید یک ماه قبل از عید برای این کار اقدام کنید.

پیاز گل سنبل را می توان به جای گلدان درون ظروف شیشه ای قرار داد.

با تحلیلک همراه باشید تا ادامه روند کاشت پیاز سنبل در آب را مرور کنیم.

کاشت سنبل در آب
کاشت سنبل در آب

کاشت پیاز سنبل در آب

برای کاشت سنبل در آب به مراحل زیر توجه کنید:

۱- بهتر است ظرف مناسب برای کاشت پیاز سنبل در آب را از گل فروشی تهیه نمایید تا در مراحل رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند. پیازها را می توان در ظرف شیشه ای زیبایی کاشت و در آشپزخانه و یا هر جای دیگر منزل قرار داد.

نکات مهم هنگام خرید پیاز

  • مراقب باشید پیازی معیوب و مریض خریداری نکنید.
  •  پیازی انتخاب کنید که رسیده، سفت و سنگین باشد و نیاز سرمایی آن نیز رفع شده باشد.
  •  ظرفی که انتخاب می کنید باید گلوی آن به نحوی باشد که پیاز داخل آب غرق نشود ولی تماس خوبی با آب نیز داشته باشد.

۲- برای کاشت پیاز سنبل در آب ابتدا ظرف را پر از آب کرده، از آب معدنی یا آب جوشیده سرد شده به همراه زغال استفاده شود. دلیل استفاده از زغال این است که آب فاسد نخواهد شد.

نکته: اگر نمی خواهید خاک زغال بریزید، می توانید از یک قطعه کامل زغال استفاده کنید. برای اینکه زغال در آب شناور نشود، قبل از استفاده، چند روز زغال را در آب خیس کنید. با این کار علاوه بر سنگینی آن، زغال تمیز شده و دیگر آب را نیز کثیف نمی کند.

۳- پیاز را در گلوی ظرف قرار دهید به نحوی که ته پیاز (محل خروج ریشه‌ها) بتواند به آب دسترسی داشته باشد.

کاشت پیاز سنبل در آب
کاشت پیاز سنبل در آب

۴- در ادامه کاشت پیاز سنبل در آب توجه کنید تا جایی که می توانید، این گیاه را در تاریکی قرار دهید. حرارت و نور خورشید در این زمان باعث خراب شدن پیاز سنبل می‌شود، دمای مطلوب در این بازه زمانی ۲ تا ۷ درجه سانتی گراد است. حتی اگر می توانید ریشه را به تنهایی نیز از نور دور نگه دارید. دور گلدان را با پارچه یا کاغذی به رنگ تیره بپوشانید و باید مراقب بود قبل از بیرون آمدن برگ های گیاه، پیازها کاملا ریشه های خود را در آب منتشر کرده باشند.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت سنبل در گلدان

۵- در طول مدت پیش از بیرون آمدن برگ های گیاه از پیاز، مدام آب گلدان را بازرسی کنید تا پیاز کاملاً ریشه های خود را در آب منتشر کرده و آب از پیاز پایین تر نرود. قرار گرفتن بخش زیادی از سنبل داخل آب باعث می‌شود تا پیاز آن دچار پوسیدگی شود، هر هفته دو بار آب گلدن شیشه‌ای را تغییر دهید تا زمانی که پیاز سنبل ریشه بزند.

کاشت سنبل در آب

۶- به تدریج با رشد بیشتر ریشه پیاز سنبل گلدان را به یک مکان روشن‌تر و گرم تر ببرید و پس از اینکه ساقه به ارتفاع ۲ اینچی رسید گلدان را عوض کنید و پیاز را به یک گلدان بزرگتر، اما به همان شکل قبلی منتقل کنید.

۷- گلدان را پس از یک هفته به مکانی گرم تر و در مجاورت نور خورشید منتقل کنید تا ساقه آن بلند‌تر شده و شاخه‌ها و شکوفه‌ها جوانه بزنند.

کاشت پیاز سنبل در آب
کاشت پیاز سنبل در آب

۸-  حداقل هفته ای یک مرتبه آب ظرف را عوض کنید و به جای آب سرد هم بهتر است که از آب نیمه ولرم استفاده شود. هر مقدار اتاق گرم تر باشد سرعت رشد ساقه گل بیشتر است. برای اینکه شکوفه ها کاملا باز شوند دما حدود ۱۸ درجه باشد.

۹- قرار گرفتن مستقیم گل سنبل در مجاورت نور خورشید باعث پژمرده شدن آن می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود این گلدان در نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد.

۱۰- اگر می‌خواهید گل سنبل شما به یک سمت خم نشود می‌توانید از یک پایه چوب نگهدارنده برای ساقه استفاده کنید، همچنین به طور روزانه گلدان را بچرخانید تا از یک سو به سمت خورشید خم نشود.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت سبزه برای سفره هفت سین

پیس از آموزش کاشت پیاز سنبل در آب به کاشت این گل زیبا در گلدان و باغچه نیز اشاره کوتاهی می کنیم.

نحوه کاشت گل سنبل در گلدان

پیاز گیاهان را به نسبت درشتی و ریزی در هر گلدان یک تا چهار دانه باید کاشت. مثلا برای هر گلدان ۱۰ سانتی متری یک عدد پیاز سنبل، سه تا چهار پیاز نرگس و یک تا چهار دانه پیاز لاله بسته نوع آن می کارند.

قبل از آنکه در گلدان ها خاک بریزند، باید سوراخ ته گلدان را با چند تکه تیله شکسته یا شن درشت پوشاند تا آب زائد به آسانی از ته گلدان خارج شود.

سپس با مخلوطی از پیت ماس یا خاک برگ پوسیده و کود دامی پوسیده و شن که قبلا حاضر کرده اید گلدان ها را تا نیمه خاک گیری کرده با دست خاک را فشرده صاف کنید و پیاز را روی خاک قرار داده روی آن و اطرافش را تا یک سانتی متر به لبه گلدان مانده خاک ریخته به آرامی بفشارید، آنگاه گلدان ها را آب بدهید.

کاشت گل سنبل در باغچه

انتخاب محل مناسب برای کاشت گل های پیازی یکی از انتخاب هایی است که آینده باغچه شما به آن بستگی خواهد داشت. پیش از توجه به زیبایی و چیدمان گل ها بهتر است میزان تابش نور را در نظر بگیرید.

بیشتر گل های پیازی به فضایی نیاز دارند که حداقل ۶ ساعت در طول روز تابش مستقیم آفتاب داشته باشد و البته کیفیت خاک هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای کاشتن سنبل در هوای آزاد در خاک باغچه، نکته قابل توجه سالم و سبک بودن خاک است. اگر خاک زمین مساعد نباشد باید قبلا آن را اصلاح کرده و در ماه‌های دی و بهمن پیازها را در عمق ۱۵ سانتی‌متری خاک بکارید. اگر سرمای زمستان مانند امسال شدید باشد، باید این عمق را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: بیش از ۵۰ پیام تبریک عید نوروز جدید

منبع: نازبو

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x