مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کاشت سنبل در گلدان / کاشت پیاز سنبل

آموزش کاشت سنبل در گلدان

سنبل گیاهی است که در عید نوروز و سفره هفت سین در ایران جایگاه ویژه ای دارد. کاشت سنبل در گلدان کار دشواری نیست و تنها با رعایت نکات مربوط به کاشت و نگهداری این گل زیبا می توانید از داشتن آن لذت ببرید.

نحوه کاشت سنبل در گلدان

کاشت سنبل در گلدان کار دشواری نیست و تنها با رعایت نکات مربوط به کاشت و نگهداری این گل زیبا می توانید از داشتن آن لذت ببرید.

سنبل گیاهی است که در عید نوروز و سفره هفت سین در ایران جایگاه ویژه ای دارد.

بهترین فصل برای کاشت پیاز سنبل در گلدان یا ظروف آب ماه آبان و آذر است.

پیازهای سنبل را با توجه به نحوه استفاده از آن به روش های مختلف می‌کارند. اگر برای گل شاخه بریده و زیاد کردن بخواهند آنها را در هوای آزاد و بر روی زمین کاشته و برای تزئین اتاق ها و سالن در گلدان یا ظروف آب می‌کارند.

کاشت پیاز سنبل در گلدان / کاشت سنبل
کاشت سنبل در گلدان

نگاه کلی به نگهداری و کاشت سنبل

نور گل سنبل: نور زیاد و مستقیم خورشید

آبیاری گل سنبل: متوسط – زمان خشک شدن خاک

زمان کاشت سنبل اواخر پاییز

خاک مناسب برای گل سنبل: ۷۰% ماسه و مابقی خاک برگ

کود گل سنبل: ۱۰ درصد کود دامی نسبت به خاک

مدت زمان جوانه زنی گل سنبل: یک تا یک ماه و نیم

زمان گلدهی گل سنبل: ۳ هفته بعد از جوانه زنی

بیشتر بخوانید: گل پامچال و روش نگهداری این گیاه

روش کاشت پیاز گل سنبل در گلدان

• پس از تهیه و خرید پیاز گل، گلدانی با دهانه ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر با ارتفاع حدود ۳۰ سانتی متر انتخاب کنید. در کف گلدان حتما سوراخ های مناسب ایجاد کنید و مطمئنا باشید گلدان دارای زهکشی مناسبی است.

• گلدان را با خاک سبک و زهکشی مناسب مخلوطی از خاک برگ پوسیده و ماسه (قسمت بیشتر خاک مورد نیاز این گل باید ماسه باشد. حدود ۷۰% ماسه و مابقی خاک برگ ،کوکوپیت و یا پیت ماس)

• بهترین خاک برای کاشت گل سنبل در گلدان خاک خیلی سبک و مملو از مواد پوسیده به این ترتیب: ۵ قسمت خاک رسی و شنی ۳ قسمت کود کاملا پوسیده و ۲ قسمت ماسه شسته است.

• در صورتی که پیاز دوره سرما را طی نکرده باشد، پیاز را طوری در گلدان می کاریم تا نوک پیاز در سطح گلدان باشد و اطراف آن را با خاک سبک می‌پوشانیم.

• گلدان را یکبار آبیاری می نماییم و سپس گلدان را در مکانی سرد و تاریک مانند انبار و گاراژ (زیر ۹ درجه سانتی گراد) به مدت ۱۰ هفته نگهداری می کنیم.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری از گل مینا یا استر

• برای در امان ماندن از نور می توان روی گلدان ها را با مالچ پوشاند تا در برابر تغییرات روشنایی و سرما مقاومت داشته باشد.

• سپس گلدان را آبیاری می نماییم و در دفعات بعد با خشک شدن سطح خاک اقدام به آبیاری به صورت کم (غرقاب کردن گلدان اشتباه است و باعث پوسیدگی پیاز گل می شود) تا حدی که خاک مرطوب شود آبیاری می کنیم.

• پس از یک تا یک ماه و نیم پیازها کاملا ریشه کرده و جوانه برگ ها نوک پیاز پدیدار می شود.

• هنگامی که گیاه شروع به سبز شدن کرد و ارتفاع آنها به ۳ الی ۵ سانتی متر رسید می توان آنها را به فضای داخل خانه در فضای روشن و به دور از تابش مستقیم برد و در دمایی حدود ۱۵ درجه می توان نگهداری کرد.

• زمانی که ارتفاع ساقه گل به ۱۰ سانتی متر رسید می توان گیاه را در معرض تابش نور خورشید قرار داد. گیاه معمولا بعد از ۳ هفته شروع به گل‌دهی می کند. در این مدت آبیاری منظم باید صورت گیرد.

نکته: دقت شود آب در پای گلدان ریخته شود و از پاشیدن آب بر روی برگ ها خودداری شود که این امر موجب پوسیدگی گل ها می شود.

• برای تنظیم دوره گل‌دهی می توان شرایط دمایی را تغییر داد تا گیاه دیرتر و یا زودتر به گل بنشیند. البته این امر پس از سبز شدن و سپری شدن دوره سرما دهی گیاه صورت می گیرد.

• در صورتی که می‌خواهید در ایام نوروز پیاز سنبل شما به گل بنشیند در اواخر ماه بهمن گلدان خود را به مکانی گرم تر انتقال دهید. به نسبت افزایش دما پیازهای شما زودتر به گل‌دهی می رسند.

کاشت پیاز سنبل در گلدان / کاشت سنبل
کاشت سنبل در گلدان

طرز نگهداری و کاشت سنبل

آبیاری

سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد. هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید. مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز می‌شود.

نور

سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری می کنید پر نور ترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی.

کود دهی

نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری (۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت سنبل اضافه گردد.

خاک

خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس است یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه.

نگهداری

سنبل یک گل دایمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند دوام گل نهایتا یک ماه است اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک بیرون بیاورید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید. سال آینده هم می‌توانید این پیاز را بکارید و سبز می‌شود.

کاشت پیاز سنبل در گلدان / کاشت سنبل
کاشت سنبل در باغچه

طرز کاشت پیاز سنبل در باغچه

• کاشت گل سنبل مانند اکثر گل های پیازدار اواخر پاییز صورت گرفته و حتما باید دوره سرمایی را طی کند. برای کاشت پیاز گل در باغچه یا محیط مکانی را در نظر بگیرید که روزانه حدود ۵ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت نماید.

• گل سنبل در سایه نیز امکان رشد دارد، ولی از کیفیت شکوفه های آن کاسته می شود.

• برای کاشت باید خاک باغچه را تا عمق ۳۰ الی ۳۵ سانتی متری گودبرداری کرد و سپس به عمق ۱۰ سانتی متر ته گودال را با خاک برگ و یا پیت ماس و یا کمپوست برای زهکشی بهتر خاک پر نمود. پیاز را در عمق ۱۵ الی ۲۵ سانتی متری زمین بکارید.

• برای اینکه بتوانید از پیاز گل ها در سال بعد نیز استفاده کنید و همچنین رشد گل ها مطلوب تر باشد فاصله آنها از یکدیگر را حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: گل شاه پسند و روش نگهداری این گیاه

• پس از کاشت سنبل ها را یک بار آبیاری کنید و برای آبیاری های بعدی، معمولا بارش های پاییزی و زمستانی، رطوبت کافی را در اختیار گیاه قرار می دهد. در صورت وقفه طولانی در بین بارش ها می توانید از آبیاری دستی بهره بگیرید.

نکته: در هنگام کاشت سنبل به خاطر اسیدی بودن پوسته آن دستکش بپوشید تا دستان شما آسیبی نبینند.

• زمان گل‌دهی پیاز گل در فضای باز نسبت به کاشت در گلدان کمی دیر تر است. با گرم شدن هوا سنبل به گل می‌نشیند.

منبع: نازبو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x