مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاری

معرفی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاری

کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون رمانی به سبک تاریخی است و اولین بار در سال 1945 به زبان فنلاندی منتشر شد. سال 1949 «نائومی والفورد» آن را به انگلیسی برگرداند و تا کنون به 41 زبان دنیا ترجمه شده است.

کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاری

 

درباره نویسنده

میکا تویمی والتاری نویسنده و روزنامه نگار اهل فنلاند بود.

او در ۱۹ سپتامبر ۱۹۰۸ در شهر هلسینکی به دنیا آمد. والتاری در دانشگاه هلسینکی آغاز به آموختن فلسفه کرد و پس از آن به فرانسه رفت و در مطبوعات فرانسه مشغول به کار شد. بعد از مدتی نیز تمرکز خود را روی داستان نویسی گذاشت.

میکا والتاری نویسنده پرکاری بود و رمان‌های جنایی، فیلمنامه، سفرنامه، داستان کوتاه و شعر نیز در میان آثارش یافت می‌شود. The Egyption اولین رمان و مشهورترین اثر این نویسنده است. دستمزدهایی که والتری بابت نوشتن کتاب سینوهه گرفت، به قدری بود که او را از نوشتن در ادامه‌ی زندگی‌اش بی‌نیاز کرد.

میکا تویمی والتاری

او ۵ بار برنده‌ی جایزه ملی ادبیات شد. همچنین نشان شیر فنلاند که مختص هنرمندان و نویسندگان است نیز در سال ۱۹۵۲ به او تعلق گرفت. وی نقش موثری در ادبیات فنلاند دارد و در صدمین سال تولدش با حک کردن عکس او روی سکه‌ی ۱۰ یورویی یاد‌بودش جشن گرفته‌ شد.

از جمله کتاب های او می توان به «میکائیل پزشک سلطان سلیم»، «فرشته‌‌ی سیاه»، «مارکوی رومی»، «سرنگونی قسطنطنیه»  و سینوهه پزشک مخصوص فرعون اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: کتاب به هنر فکر نکن انجامش بده نوشته اندی وارهول

درباره کتاب سینوهه

سینوهه پزشک مخصوص فرعون رمانی به سبک تاریخی است و اولین بار در سال ۱۹۴۵ به زبان فنلاندی منتشر شد. سال ۱۹۴۹ نائومی والفورد آن را به انگلیسی برگرداند و تا کنون به ۴۱ زبان دنیا ترجمه شده است.

این کتاب روایت زندگی پزشک مخصوص فرعون و دوران حکومت «آخناتون» از زبان خود اوست.

«آخناتون» اولین فرعون یکتاپرست مصری است که در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۳۶ قبل از میلاد مسیح حکومت می‌کرد.

سینوهه این روایت را زمانی که در تبعید به سر می‌برد نوشت. او شخصیتی است که هم با طبقه‌ی اشراف و هم طبقه‌ی فرودست جامعه‌ی مصر ارتباط تنگاتنگی دارد و مناسبات فرهنگی و اجتماعی و عقاید همه‌ی آن‌ها را روایت می‌کند.

او همه‌ی طول عمرش در مصر نبوده و به سرزمین‌های بسیاری سفر کرده است.

در سال ۱۹۵۴ بر اساس این کتاب فیلمی با کارگردانی «مایکل کورتیز» ساخته شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب گتسبی بزرگ نوشته اسکات فیتز جرالد

برشی از کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون

هورم‌هب به اورشلیم بازگشت، جایی ‌که مملو از پناهندگانی از سرزمین هم مرز بود. او غلات و دیگ‌های خوراک‌پزیشان را بار دیگر به خودشان فروخت. با انجام این‌کار آن‌ها جامه‌هایشان را از هم دریدند و فریاد زدند: «این دزدان از خبیری‌ها بدترند!»

با این وجود آن‌ها متحمل رنج و سختی نگشتند زیرا می‌توانستند از معابد، بازرگانان و مالیات‌‌چیانی که از سراسر سوریه به اورشلیم سرازیر شده بودند، وام گیرند. بدین سان هورم‌هب غنایم را به طلا و نقره تبدیل نمود و آن‌ها را در میان سربازانش تقسیم نمود.

در آن هنگام دریافتم چرا اغلب زخمیان، علی رغم مراقبت‌های من مردند، سربازان به آن‌ها آب و غذا نمی‌دادند تا بمیرند.

بدین‌ترتیب، سهم بیشتری از غنایم نصیبشان می‌گشت. از سوی دیگر جامه‌ها، سلاح‌ها و اشیا ارزشمندی را که مجروحان به همراه داشتند از آنان می‌ربودند. عجیب‌‌تر آنکه جراحان غیرمتخصص نیز مایل بودند سربازان را در جنگ همراهی نمایند، بدین‌ترتیب به رغم عدم صلاحیتشان با ثروت هنگفتی باز می‌گشتند.

 

امیدواریم از مطالعه کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاری لذت ببرید و برای مطالعه سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x