مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گل مینا / گل استر

روش نگهداری از گل مینا یا استر

نام استر از واژه star (در زبان یونانی) به معنی ستاره گرفته شده است. علت این نامگذاری، شباهت شکل ظاهری این گل به ستاره‌های آسمانی است؛ گفتنی است که در افسانه‌های یونانی، استر یکی از گل‌هایی است که عشق و حمایت را بیان می‌کند.

روش نگهداری از گل مینا یا استر

گل مینا (استر)

گل مینا بومی آمریکای شمالی بوده و انواع مختلفی شامل صدها نوع ترکیبی و پیوندی دارد.

این گیاه زیبا در اواخر فصل رشد، گل‌های بنفش و آبی‌رنگ خود را نمایان می‌کند.

گل استر گیاهی علفی بوده و نیاز به نور کامل خورشید دارد.

نام های رایج این گیاه زیبا، استر، استر انگلیسی و گل سرماست و زمان گلدهی آن تابستان و پاییز است. رنگ این گلها بین بنفش، صورتی، آبی و سفید است.

گل مینا / گل استرگل استر ظاهری وحشی و طبیعی دارد؛ به‌ همین‌ علت به‌عنوان گل شاخه بریده نیز در دسته گل‌ها از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

گرده افشان‌هایی چون زنبورها و پروانه‌ها نیز عاشق این گل هستند.

اگر گل استر را در فصل پاییز بکارید، منبع نایابی برای شهد خواهد بود و به گلی حیاتی برای گرده ‌افشان‌ها تبدیل خواهد شد.

استر را تقریبا می‌توانید در تمام طول سال بکارید، اما بهار زمان رایجی برای انجام این کار است.

مینا رشد سریعی دارد و در همان سال‌های ابتدایی کاشت به سرعت بزرگ شده و باغچه‌تان را به باغچه‌ای زیبا تبدیل خواهد کرد.

نام استر از واژه star (در زبان یونانی) به معنی ستاره گرفته شده است. علت این نامگذاری، شباهت شکل ظاهری این گل به ستاره‌های آسمانی است؛ گفتنی است که در افسانه‌های یونانی، استر یکی از گل‌هایی است که عشق و حمایت را بیان می‌کند.

گل مینا / گل استر

روش نگهداری گل مینا یا استر

نگهداری از گل مینا نسبتا آسان است و بهترین عملکرد و رشد را در خاکی با زهکشی مناسب و تقریبا شنی خواهد داشت. استر باید فاصله کافی با سایر گیاهان داشته باشد تا ریشه‌های آن بتوانند به‌ خوبی در خاک پیش‌ روی کنند.

آبیاری مناسب در طول نگهداری گل مینا

به‌ طور کلی گیاهانی که به‌ تازگی کاشته شده‌اند، باید به‌ طور مداوم آبیاری شوند و این آبیاری باید تا پایان گلدهی ادامه یابد.

خاک استر باید همواره مرطوب بوده، اما هرگز غرقاب و اشباع شده نباشد. در حین آبیاری همواره باید تلاش کنید که آب را مستقیما روی خاک ریخته و برگ‌های گیاه را مرطوب نکنید. در غیر این‌ صورت، شپشک آردی و انواع قارچ‌ها میهمان ناخوانده گیاه شما خواهند بود.

۳ سانتی‌متر از آب باران یا آبیاری هفتگی، برای اغلب گیاهان چندساله مناسب است. برای پیشگیری از بروز بیماری و همچنین حفظ بیشتر آب در خاک، حتما مالچ پاشی را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: معرفی گلهای باغچه ای مناسب برای زیباسازی حیاط منزل

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل استر

گل استر را در نقطه‌ای بکارید که بتواند نور کامل خورشید را در ساعات اصلی روز دریافت کند. قرارگیری بیش‌ از‌ حد در معرض سایه سبب تبدیل گل استر به گیاهی ضعیف و کاهش گلدهی آن خواهد شد. این موضوع برای اغلب گونه‌های این گل صادق است؛ چرا که اغلب گونه‌های استر که امروزه به‌ فروش می‌رسند، نمی‌توانند سایه را بیش‌ از حد تحمل کنند.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل استر

گل مینا در هوای خنک دوام آورده و در برابر سرمای زمستان نیز مقاوم است؛ به‌طوری‌ که می‌تواند برای مدتی کوتاه دمای نزدیک به یخ‌زدگی را تحمل کند.

در خصوص رطوبت نیز استر سخت‌گیر نیست و ترجیح خاصی ندارد. پس نیازی نیست برای افزایش رطوبت هوای اطراف آن اقدامی کنید.

گل مینا / گل استر

روش نگهداری گل مینا (استر)

خاک مناسب برای نگهداری از گل مینا

اگرچه گل استر در انواع خاک‌ها رشد کرده و به‌ زندگی خود ادامه می‌دهد، اما کاشت آن در خاک مورد علاقه‌اش نتیجه‌ای فوق‌العاده و رشدی عالی را برای آن رقم خواهد زد. در نتیجه سعی کنید خاک ایده‌آل این گل که خاک گلدان شنی و کمی اسیدی است (ph بین ۵.۸ الی ۶.۵) را برای آن فراهم کنید.

اگر نتوانستید خاک مناسب نگهداری از گل استر را برای آن فراهم کنید و خاک شما بازی است، می‌توانید با اضافه کردن مقداری مواد طبیعی مثل خاک برگ و کمپوست، بازی بودن آن را تعدیل کنید.

بیشتر بخوانید: گل آهار و روش نگهداری آن

کوددهی

گل استر از جمله گیاهانی است که به کوددهی قوی نیازی ندارد و از یک کود ملایم نیز نهایت بهره را می‌برد. برای کوددهی به گل استر از آغاز بهار تا هنگام باز شدن غنچه‌ها، ماهی دوبار به آن یک کود متعادل بدهید.

در مدت کوددهی این نکته را فراموش نکنید که تجمع بیش‌ از حد عناصر ضروری، بازه گلدهی را کوتاه می‌کند. در نتیجه بهتر است در دهه اول شهریور، کوددهی را متوقف کنید.

در مورد تامین عناصر ضروری خاک گل استر در نظر داشته باشید که گاهی اوقات یک لایه مالچ طبیعی نیز می‌تواند تمامی عناصر لازم برای رشد استر را فراهم کند. در نتیجه گاهی اوقات به‌خصوص وقتی استر را در خاکی تازه کاشته‌اید، یک لایه مالچ گل شما را از کود بی‌نیاز می‌کند. با این‌ حال بعد از مالچ پاشی می‌توانید تغییرات رشد گیاه را تحت نظر بگیرید. اگر گیاه با همان مالچ و بدون اضافه کردن کود به رشد طبیعی خود ادامه داد، پس احتمالا مالچ کافی است. در غیر این صورت باید به گل خود کود نیز اضافه کنید.

هرس کردن گل مینا

در طول نگهداری از گل مینا از اواسط تیر تا اواسط مرداد، چندین بار ساقه‌ها را کوتاه کنید تا ضمن کنترل وزن گیاه، تراکم و گلدهی آن نیز در فصل پیش‌ رویش یعنی پاییز تقویت شود.

گل مینا / گل استر

تکثیر کردن گل مینا

با اینکه می‌توان استر را از طریق کاشت دانه در فصل بهار هم رویاند، اما چندین سال طول خواهد کشید تا به اندازه گیاه بالغ گلدانی برسد. به‌ همین‌ علت در اغلب اوقات، استر را از طریق کاشت نوع گلدانی و از قبل کاشته شده آن در باغچه کاشته و پرورش می‌دهند.

علاوه‌ بر جمع‌آوری و کاشت استر از طریق دانه، می‌توانید آن را از طریق ریشه زدن قلمه‌ها نیز تکثیر کنید، اما ساده‌ترین راه برای بیشتر کردن این گل زیبا، تقسیم کردن ریشه آن است. کافی است به آسانی توپ ریشه را از خاک خارج کرده و آن را به قطعات مختلفی برای کاشت دوباره تقسیم کنید. خیلی فرق نمی‌کند که چه زمانی تقسیم را انجام دهید، اما بهتر است اواخر پاییز یا اوایل بهار را برای این کار انتخاب کنید. در این‌ صورت گیاه فرصت کافی خواهد داشت تا در نخستین پاییز پیش‌رو، گل‌های زیبای خود را نمایان کند. برای تکثیر استر از طریق تقسیم کردن ریشه هر ۲ الی ۴ سال یکبار می‌توانید تقسیم را انجام دهید.

در طول انجام فرایند تقسیم در نظر داشته باشید که ریشه‌های استر سفت و مقاوم‌اند به‌همین‌ دلیل برای تکه کردن آن‌ها به قیچی تیز نیاز خواهید داشت. پس از کاشت مجدد نیز باید گلدان را به‌خوبی آبیاری کنید. همچنین بهتر است مقداری پودر استخوان نیز به گیاه بدهید تا با فراهم کردن فسفر کافی، روند ریشه زنی را تسریع کند.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری گل گاردنیا زیبا و خوشبو

نگهداری از گل مینا یا استر در دراز مدت و زمستان

برای نگهداری از گل مینا یا استر در طولانی مدت لازم است هر سه سال یکبار، توپ ریشه از خاک خارج شده و تقسیم شود؛ به‌ این‌ شکل از رشد چوبی و مرگ میانه گیاه جلوگیری خواهد شد و استر تا سال‌های طولانی مهمان خانه شما خواهد ماند. در مورد نگهداری از گل استر در زمستان نیز باید بگوییم که هنگامی که زمستان آخرین برگ‌های گیاه را نیز از بین برد، باید ساقه‌ها را تا نزدیکی زمین کوتاه کنید. البته این کار را می‌توانید در بهار نیز انجام دهید، به‌ این‌ شکل شکل در فصل زمستان استر به منبع دانه برای پرندگان تبدیل خواهد شد. (سهره و کاکل سیاه، از طرفداران پروپاقرص دانه‌های استر هستند!)

گل مینا / گل استر

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری گل مینا

زنگار و سفیدک سطحی از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند به برگ‌های مینا همان استر سرایت کنند. برای پیشگیری از این بیماری‌ها بین استر و گیاهان مجاور فضای کافی ایجاد کنید تا هوا به‌ خوبی بین آن‌ها جریان پیدا کند. ضمن اینکه از خیس کردن برگ‌های گل حین آبیاری نیز پرهیز کنید.

در مورد آفاتی که می‌توانند سراغ گل مینا بیایند و به آن حمله‌ور شوند نیز باید بگوییم که خوشبختانه اغلب آفات و حشرات، تمایلی به استر ندارند و فقط سنک (Lace bug) است که می‌تواند برای آن مشکل‌ساز باشد.

سنک از جمله آفاتی است که شما عموما متوجه آسیب‌های ایجاد شده توسط آن می‌شوید، اما آن را به‌راحتی مشاهده نخواهید کرد؛ چرا که سنک بسیار ریز و به رنگ قهوه‌ای-خاکستری است. در نتیجه تنها راه اطلاع از حضور این آفت در برگ‌های گل مینا بررسی مداوم آن است.

به‌ این‌ منظور اگر در فصل تابستان شاهد زرد شدن و ریزش برگ‌ها بودید، احتمالا سنک به گیاه شما حمله کرده است، در چنین‌ شرایطی سریعا از صابون حشره‌کش استفاده کرده و تمامی سطوح برگ را با آن بپوشانید. این کار سبب می‌شود تا سنک و حشرات پنهان شده در نقاط مختلف برگ، توسط این صابون از بین بروند.

خوشبختانه، سنک قبل از زمان گلدهی استر پدیدار می‌شود؛ در نتیجه اسپری کردن صابون آسیبی به زنبورها و پروانه‌ها نخواهد رساند و با خیال راحت می‌توانید این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: گل شاه پسند و روش نگهداری این گیاه

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x