مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گل شاه پسند

گل شاه پسند و روش نگهداری این گیاه

گل شاه پسند گیاهی چندساله برگ ریز است و معمولا به عنوان گیاه سالیانه رشد می‌کند. گل شاهپسند بیش از 30 سانتی متر ارتفاع، 45 سانتی متر پهنا (بسته به گونه) دارد. شاهپسند نور را دوست دارد و باید آن را در محلی بکارید که نور مستقیم خورشید به آن بتابد.

گل شاه پسند

گل شاه پسند گیاهی چندساله برگ ریز است و معمولا به عنوان گیاه سالیانه رشد می‌کند. گل شاهپسند بیش از ۳۰ سانتی متر ارتفاع، ۴۵ سانتی متر پهنا (بسته به گونه) دارد.

شاه پسند بیش‌ از ۲۵۰ گونه می‌شود؛ از گیاهان یک ساله گرفته تا گیاهان چندساله خالص و ترکیبی که گونه‌های خالص آن به‌ندرت و تنها توسط باغبانان حرفه‌ای کاشته می‌شوند.

نام دیگر شاه پسند اشک‌های آیزیس الهه یونانی ازدواج و طبیعت است، در اصل این اسم جزو اسامی مستعار این گیاه زیباست.

انواع رنگی و معطر شاه پسند، منبع خوبی از گرده را برای زنبور، پرنده‌های آواز خوان و انواع مختلفی از پروانه‌ها فراهم می‌کنند.

رنگ گل های شاه پسند شامل سفید، قرمز، بنفش، صورتی و هلویی است.

این گیاه زیبا بومی مناطق اروپا، آسیا یا آمریکا است.

گل شاه پسند

روش نگهداری گل شاه پسند

آبیاری در طول نگهداری گل شاه پسند

گیاه جوان احتیاج به رطوبت بیشتری دارد اما پس از بلوغ نیازی به انجام این کار نیست، چرا که نیازهای آبی شاه پسند به حد متعادل رسیده و میزان آبیاری آن باید کمی کمتر شود.

بسیاری از انواع شاه پسند متعلق به مناطق مدیترانه‌ای یا خشک هستند و می‌توانند دوره‌های کوتاه خشکی و کم آبی را تحمل کنند، اما قطعا اگر این زمان طولانی شود منجر به مرگ و از بین رفتن گل شما خواهد شد.

در نتیجه موقع خرید گل شاهپسند به این نکته توجه داشته و مطلع شوید که گونه شاهپسندی که می‌خرید تا چه حد به کم‌آبی و خشکی مقاوم است؛ چرا که بعضی از انواع این گیاه چنین ویژگی را ندارند.

در طول نگهداری گل شاه پسند توجه کنید که به‌اندازه کافی نه بیشتر و نه کمتر به آن آب بدهید، چون در غیر اینصورت یا با آبیاری زیاد گل‌تان به بیماری بوتریتیس بلایت (پوسیدگی/ کپک خاکستری) مبتلا خواهد شد یا با کم آبی و خشکی کنه تار عنکبوتی را تجربه خواهند کرد.

اگر گیاهتان بالغ است، برای آبیاری درست به‌ محض اینکه خاک آن خشک شد مجددا آن را آبیاری کنید و اگر هنوز جوان است، کمی زودتر اینکار را انجام دهید. برای دریافت نتیجه بهتر، توصیه می‌کنیم گل شاه پسند را در نزدیکی گیاهانی بکارید که نیازهای آبی مشابه با شاه پسند دارد.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

نور

شاهپسند نور را دوست دارد و باید آن را در محلی بکارید که نور مستقیم خورشید به آن بتابد. این گیاه باید روزانه حداقل ۱۰ ساعت نور خورشید را دریافت کند تا بتواند به‌خوبی به رشد و گلدهی خود ادامه دهد؛ در غیراینصورت گلدهی آن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

خاک مناسب برای نگهداری از گل شاهپسند

شاهپسند به خاک نسبتا خشک با ph اسیدی علاقه‌مند است، اما نیازی نیست خیلی حساسیت به خرج دهید، چرا که این گیاه خیلی نسبت به خاک حساس نیست.

تنها ویژگی ضروری برای خاک شاه پسند، عالی بودن زهکشی آن است، به‌ طوری‌ که خاک سنگین با زهکشی ضعیف برای مثال رس سنگین، منجر به فاسد شدن ریشه خواهد شد.

در نتیجه اگر محلی که قرار است شاه پسند را در آنجا بکارید خاکی سنگین با زهکشی ضعیف دارد، بهتر است با ترکیب کردن مقداری کمپوست و خاک برگ، خاک را سبک کنید.

فراموش نکنید که بسیار مهم است که زهکشی خاک به‌ خوبی صورت بگیرد، هم برای انواعی که در گلدان کاشته شده‌اند و هم برای انواعی که در باغچه کاشته می‌شوند؛ زیرا سلامت ریشه منوط به کیفیت زهکشی است.

دما و رطوبت

شاهپسند در هر منطقه آب و هوایی می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و به دما و رطوبت چندان حساس نیست، اما ممکن است در گرم‌ترین روزهای تابستانی دچار ضعف جزئی شود.

بنابراین اگر در منطقه‌ای با آب‌ و هوای گرم زندگی می‌کنید، بهتر است گیاه را قسمتی از باغچه بکارید که کمی سایه‌گیر و هوای اطراف گیاه خنک و باب میلش باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع گل لیلیوم / شرایط نگهداری و تکثیر

کوددهی

این کل خیلی اهل کود نیست، اما ماهی یکبار کوددهی در فصول رشد (بهار تا قبل از زمستان) باعث تقویت آن می‌شود. از کود متعادل، حلال در آب، با رهایش آرام و مخصوص گل استفاده کنید. در هنگام کاشت، بهتر است خاک را با الیاف طبیعی تقویت کنید.

هرس کردن

اغلب شاهپسندها برای گلدهی به هرس کردن نیازی ندارند، اما شاید لازم باشد انواع دنباله‌دار آن را هرس کنید، زیرا می‌توانند بیش‌ از حد رشد کرده و از گلدان خارج شوند یا روی گیاهان دیگر بیفتند. در مجموع توصیه می‌شود گل شاهپسند خود را هر چند وقت یکبار هرس کنید تا ضمن حفظ زیبایی ظاهری، تراکم و گلدهی آن نیز تقویت شود.

سمی بودن

شاهپسند گیاهی غیر سمی است.

گل شاه پسند

تکثیر کردن گل شاه پسند

از آنجایی که این گل عموما گیاه بسیار ارزانی است، برای بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه توجیه اقتصادی برای تکثیر آن وجود ندارد، اما شما می‌توانید این کار را به‌سادگی از طریق قلمه زدن و کاشتن در خاک انجام دهید؛ به‌ این‌منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حدود ۸ سانتی‌متر از ساقه را ببرید.
  • برگ‌های پایینی را جدا کنید.
  • آن را در مخلوط آغاز کننده رشد گیاه بکارید. (برای تهیه مخلوط آغاز کننده رشد گیاه، می‌توانید ۴ قسمت کمپوست، ۱ قسمت پرلیت، ۱ قسمت ورمیکولیت و ۲ قسمت پیت ماس را با هم مخلوط کنید.)
  • خاک را مرطوب کنید.
  • گلدان را در یک پلاستیک قرار داده و آن را ببندید تا رطوبت در داخل محیط کوچک ایجاد شده بماند.
  • پس از چند هفته، شاهد رشد بخش‌های جدید خواهید بود. در این مرحله معمولا قلمه ریشه زده و می‌تواند به گلدان اصلی منتقل شود.

کاشت و نگهداری از گل شاه پسند در گلدان

این گل معمولا در سبدهای آویزی و به‌صورت ترکیبی با سایر گل‌ها به فروش می‌رسد. برای کاشت و نگهداری از گل شاه پسند در گلدانی دیگر، از خاک چندمنظوره بر پایه زغال سنگ استفاده کرده و آن را در گلدانی با زهکشی عالی بکارید.

گل شاه پسند

آفات و بیماری‌های گل شاه پسند

این گل مستعد ابتلا به سفیدک سطحی است. ممکن است سایر حشرات نیز به این گیاه حمله کنند، اما خوشبختانه تمامی آنها را می‌توان با اسپری کردن محلول صابون حشره‌کش یا اسپری‌های شیمیایی برطرف کرد و معمولا چنین مشکلاتی برای این گیاه، کشنده نیستند.

شاه پسند در برابر گوزن و خرگوش مقاوم است، پس اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که فرصت تماشای حیواناتی زیبایی نظیر گوزن یا خرگوش را داشته یا در خانه‌تان خرگوش دارید می‌توانید از این ویژگی مثبت گیاه نهایت استفاده را برده و آن را در خارج از خانه و در دسترس حیوان خانگی‌تان نیز بکارید.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم و راه حل هایی برای خلاص شدن از آفات

مشکلات رایج در طول نگهداری از گل شاه پسند

در طول نگهداری از این گل با مشکلاتی رو به‌ رو خواهید شد که رایج‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

سفیدک سطحی: رایج‌ترین مشکل در نگهداری از شاه پسند، ظهور سفیدک سطحی است که در بخش قبلی نیز به آن اشاره‌ای کوتاه شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل در اطراف گیاه فضای کافی برای گردش هوا ایجاد کرده و گیاه را از بالا آبیاری نکنید. همچنین آبیاری نباید در بعدازظهر صورت بگیرد، زیرا برگ‌ها در طول شب مرطوب باقی‌مانده و دچار بیماری خواهد شد. برای آبیاری گیاه حتما آب را مستقیما روی خاک ریخته و بدنه گیاه را آبیاری نکنید.

رشد علفی و گلدهی پراکنده: این اتفاق در اغلب اوقات نتیجه سایه بیش‌ از حد است. اگر برای گل شاه پسند شما چنین اتفاقی افتاد، شاه پسند را به مکانی ببرید که روزانه حداقل ۸ ساعت نور خورشید را دریافت کند. اگر مجبور به کاشت مجدد گیاه در نقطه دیگری از باغچه شده‌اید، نگران نباشید پس از کاشت، بهبودی مجدد در این گیاه با سرعت بالایی انجام شده و گیاه زود خودش را بازیابی می‌کند.

کنه تار عنکبوتی: این آفت نیز می‌تواند برای شاه پسند ایجاد مشکل کند. اگر متوجه تشکیل شبکه‌های تاری در گیاه شدید و برگ‌ها ظاهر رنگ پریده پیدا کردند، برگ‌ها را با جریان آب به‌خوبی شستشو داده یا از صابون حشره کش استفاده کنید. یادتان باشد اگر شاه پسند شما میزبان زنبور، پروانه یا سایر حشرات دوست داشتنی و مفید است، از اسپری‌های شیمیایی برای از بین بردن کنه تار عنکبوتی استفاده نکنید.

زرد شدن برگ‌ها، گلدهی ضعیف و پوسیدگی ریشه: همه این موارد نشانه زهکشی ضعیف است که با کاشت دوباره گیاه در خاکی با زهکشی مناسب می‌توانید آن را حفظ کنید. اگر هم شاه پسند شما گلدانی است، می‌توانید حفرات زهکشی بیشتری در زیر گلدان ایجاد کرده یا خاک گلدان را تعویض کنید.

گل شاه پسند

نگهداری از گل شاه پسند در زمستان

شاه پسندهای کاشته در گلدان می‌توانند به راحتی زمستان را سپری کنند، اما آنهایی که در گلدان نیستند، احتمالا با اولین سرمای سخت زمستانی درست وقتی که دما به زیر صفر برسد از بین خواهند رفت؛ مگر اینکه زمین را حفر کرده و گیاه را در گلدان بکارید و سپس به محیط داخل خانه منتقل کنید. اگر قصد انجام چنین کاری دارید لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گیاه را تا حدود نصف اندازه آن کوتاه کنید
  • پس از خارج کردن گیاه، توپ ریشه را نیز تا نصف اندازه هرس کنید.
  • گلدانی را انتخاب کنید که بدنه آن تا ریشه چندین سانتی‌متر فاصله داشته باشد و آن را با خاک گلدان مناسب پر کنید.
  • گیاه تازه کاشته شده را به محیط داخل خانه آورده و در مکانی نورانی قرار دهید.
  • برای چند هفته مقداری آب به گیاه اسپری کنید.
  • قبل از آخرین سرمای زمستان و قبل از اینکه گیاه را مجدد به خارج از خانه ببرید، آن را هرس کنید تا رشد آن تقویت شود.
  • پس از آخرین موج سرما یا اوایل بهار، گلدان را به خارج از خانه برده یا گیاه را دوباره در خاک بکارید.

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x