مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
برگ عبایی / گیاه برگ عبایی

روش نگهداری گیاه برگ عبایی

برگ عبایی همیشه سبز و باطراوت است و می‌تواند در محیط‌های بسیار کم‌نور هم به خوبی رشد کند. این گیاه سخت کوش، در تابستان‌های گرم و خشک زندگی بسیار خوبی خواهد داشت.

روش نگهداری گیاه برگ عبایی

برگ عبایی

برگ عبایی (Aspidistra) از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است.

برگ عبایی / گیاه برگ عباییبرگ عبایی انتخاب مناسبی برای کسانی است که در نگهداری از گیاهان به خوبی عمل نکرده اند.

این گیاه سخت کوش، در تابستان‌های گرم و خشک زندگی بسیار خوبی خواهد داشت. معمولا در اثر سرمای هوا در زمستان آسیبی نمی‌بیند. حشرات تمایلی به بودن با آن ندارند و بیماری‌ها و آفات نیز مزاحم آن نخواهند شد!

برگ عبایی همیشه سبز و باطراوت است و می‌تواند در محیط‌های بسیار کم‌نور هم به خوبی رشد کند. مثلا می‌توانید آن را در راه‌ پله‌ها بگذارید و نگران نور مورد نیازش هم نباشید.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی

در این مطلب با شرایط نگهداری از گیاه برگ عبایی آشنا می شویم. با تحلیلک همراه باشید.

کوددهی و آبیاری

برگ عبایی که در گلدان کاشته شده است، به خاک مخصوص گلدان با پایه کمپوست و با PH بین ۵.۵ تا ۶.۵ نیاز دارد اما اگر در باغچه کاشته شده باشد، می‌تواند در شن و خاک رس به خوبی رشد کند.

در طول ماه‌های بهار و تابستان، هر دو هفته یکبار به گیاه کود مایع چندمنظوره بدهید. نیازی نیست گیاه در پاییز و زمستان کودی دریافت کند. نکته مهم این است که کود مایع را باید بعد از آبیاری گیاه به خاک اضافه کنید تا از سوختن ریشه جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که رشد برگ عبایی همیشه آرام است، حتی زمانی که کود دریافت کند.

برگ عبایی می‌تواند به خوبی کم‌آبی را تحمل کند، اما به هر حال به میزان کمی آب هم نیاز دارد. فقط دقت کنید که هرگز آن را بیش از حد آبیاری نکنید، چون به سرعت باعث فاسد شدن ریشه و در نتیجه مرگ گیاه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی و روش نگهداری گیاه زاموفیلیا (زامیفولیا)

بین هر دفعه آبیاری، اجازه دهید تا خاک گیاه به خوبی خشک شود. می‌توانید به کمک انگشتان خود، چند سانتی متر رویی خاک را لمس کنید و میزان رطوبت آن را بسنجید.

تنها کافی است خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید. برگ های این گیاه گرد و غبار را سریع به خود جذب می‌کنند، پس آن ها را همیشه با یک دستمال نمدار تمیز کنید.

هیچ‌گاه اجازه ندهید آب خارج شده از زیر گلدان با خاک یا گلدان در تماس باشد زیرا باعث می‌شود خاک دیرتر خشک شود و این برای برگ عبایی مناسب نیست.

برگ عبایی / گیاه برگ عبایی

 

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی

دما و نور

این گیاه می‌تواند در دمای بین ۷ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد زندگی کند. به طور کلی برگ عبایی در مورد دمای هوا و میزان رطوبت آن حساس نیست.

برگ عبایی در دماهای پایین و حتی در یخبندان هم دوام می‌آرود، اما عاشق دمای معمولی اتاق است. اگرچه آن در سایه هم رشد می‌کند، اما نور غیرمستقیم فیلتر شده برایش مناسب تر است.

بهترین نور برای گیاه برگ عبایی یک نور ملایم، فیلتر شده و غیر مستقیم است. برگ عبایی در اثر تابش مستقیم نور خورشید از بین می‌رود و تابش مستقیم نور خورشید هم باعث زرد و قهوه‌ای شدن و در نهایت ریختن برگ‌های آن می‌شود. پس بهتر است آن را در نقاط روشنی از اتاق قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نیستند.

مکان مناسب برای برگ عبایی نزدیکی یک پنجره شمالی است و اگر برگ عبایی را در خارج از محیط منزل (مانند حیاط، بالکن و …) نگهداری می‌کنید، آن را در سایه قرار دهید، به طوری که کاملا از نور مستقیم خورشید در امان باشد. مکان‌هایی مانند کنار یک دیوار یا در پناه گیاهان و درختان بلندتر.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری گل قهر و آشتی / گیاه میموزا

سمی بودن

برگ عبایی گیاهی سمی نیست و برای انسان‌ها یا حیوانات خانگی خطر محسوب نمی‌شود. البته واضح است جویدن یا بلعیدن مقداری زیادی از آن ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

هرس کردن

بهترین زمان برای هرس کردن برگ عبایی در اوایل بهار است. بعد از هرس کردن می‌توانید آن را با کودی مناسب تغذیه کنید. هر شاخه‌ای که هرس می‌کنید می‌تواند مجددا رشد کند و با شاخه‌ای جدیدتر و قوی‌تر باز گردد. این رشد جدید ممکن است یک یا دو سال طول بکشد اما نتیجه آن عالی است و باعث می‌شود گیاه شما ساقه‌هایی ضخیم‌تر و پر برگ‌تر داشته باشد.

برگ عبایی / گیاه برگ عبایی

تعویض گلدان

در صورت لزوم، می‌توانید هر یک سال در میان، گلدان این گیاه زیبا را تعویض کنید. بهترین زمان برای این کار، فصل بهار است. مانند سایر گیاهان ریزومی، برگ عبایی هم نیازی به تعویض مرتب گلدان ندارد، یعنی می‌توانید تا ۵-۴ سال آن را در گلدان اولیه نگه دارید بدون اینکه به گیاه آسیبی بزنید.

برای تعویض گلدان، منتظر نشانه‌ها باشید. اگر گیاه بیش از حد از گلدان خارج شد و ریشه آن از لبه‌های زیرین گلدان بیرون زد، یعنی وقت تعویض گلدان فرا رسیده است!

بیشتر بخوانید: گل یوکا / روش نگهداری و تکثیر این گیاه مقاوم

تکثیر برگ عبایی

بهترین راه برای تکثیر برگ عبایی تقسیم است.

در این روش باید گیاه را از خاک خارج کرد و به آرامی توپ ریشه را تقسیم کرد. بهترین زمان برای این کار در فصل بهار است و باید توجه کرد که در هر ریشه تقسیم شده حداقل دو الی سه شاخه بماند تا گیاه جدید بتواند به زندگی ادامه دهد.

آفت و بیماری

برگ عبایی ممکن است دچار لکه‌هایی بر روی برگ‌ها شود. این لکه‌ها به صورت نقاط سیاه و قهوه‌ای رنگ هستند و رشد خود را تا زمان ریزش برگ ادامه خواهند داد. در این صورت باید تمام برگ‌های دارای لکه را از گیاه جدا کرده و برای حفاظت بیشتر از گیاه، از قارچ کش استفاده کنید.

برگ عبایی ممکن است مورد تهاجم شپشک آردی، شپشک معمولی و تخم عنکبوت قرار بگیرد. گیاه بیمار را دور از گیاهان سالم قرار دهید و آن را جداگانه نگهداری کنید. برای مقابله با شپشک‌آردی، از ترکیبات حاوی روغن چریش (Neem Oil) استفاده کنید. شپشک معمولی می‌تواند با ترکیبات شیمیایی موجود در خود گیاه از بین برود.

برای اینکه از شر تخم عنکبوت خلاص شوید، به تمام نقاط گیاه محلول آب و صابون اسپری کنید و یا برگ مبتلا را به طور کامل بشویید. در این مورد هم روغن چریش می‌تواند کمک کننده باشد.

برگ عبایی / گیاه برگ عبایی

سوالات شما درباره گیاه برگ عبایی

علت زرد شدن برگ های گیاه برگ عبایی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های این گیاه آبیاری نامناسب است. آبیاری کم و زیاد هر دو می‌تواند باعث از بین رفتن سیستم ریشه گیاه و در نتیجه زرد شدن برگ‌های آن شود.

همچنین مشکلاتی مانند نور بیش از حد زیاد یا نور کم و آفت‌هایی مانند کنه عنکبوتی (مخصوصا در مناطق گرم و خشک) می‌توانند باعث زرد شدن برگ‌های برگ عبایی شوند.

آیا برگ عبایی را می‌توان خارج از خانه نگهداری کرد؟

تا زمانی که این گیاه در سایه باشد می‌تواند بیرون از خانه نیز نگهداری شود. این گیاه می‌تواند سرمای زمستان را نیز تحمل کند اما بزرگترین دشمن آن آفتاب شدید و مستقیم است که می‌تواند گیاه را به سرعت از بین ببرد.

برگ عبایی / گیاه برگ عباییعلت قهوه ای شدن برگ های این گیاه چیست؟

این گیاه زیبا از آفتاب شدید و مستقیم آسیب می‌بیند. یکی از این آسیب‌ها قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های آن است که پس از مدتی ممکن است در امتداد برگ ادامه پیدا کند. آفتاب شدید باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود که به این صورت خود را نشان می‌دهد.

آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند عامل دیگری باشد که برگ‌های این گیاه را قهوه‌ای رنگ کند. آب‌دهی زیاد باعث آسیب به ریشه‌های برگ‌عبایی می‌شود که در نتیجه گیاه قدرت تامین انرژی را از دست می‌دهد و به صورت لکه یا لبه‌های قهوه‌ای یا زرد رنگ خودش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نخل ماداگاسکار / شرایط نگهداری و تکثیر این گیاه آفریقایی

 

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x