مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
یوکا

گل یوکا / روش نگهداری و تکثیر این گیاه مقاوم

یوکا گیاهی مقاوم است که این نکته باعث شده تا یوکا انتخاب مناسب برای گیاهان آپارتمانی باشد. این گیاه سال‌ها سبز است، کم‌آبی را تحمل می‌کند، در برابر آفات مقاوم است، رشد آهسته‌ای دارد و به راحتی قابل تکثیر است.

گل یوکا / روش نگهداری و تکثیر این گیاه مقاوم

معرفی گل یوکا فیلی

یوکا گیاهی جذاب و زیبا است و نقش موثری در دکوراسیون منازل دارد.

گیاه یوکا متعلق به صحراهای آمریکا و مکزیک است. گیاه یوکا در ایران نیز تا زمانی که شرایط به خوبی برای رشد آن مهیا باشد دوام می‌آورد.

این گیاه مقاوم است که این نکته باعث شده تا انتخاب مناسب برای گیاهان آپارتمانی باشد.

گل یوکا
نگهداری یوکا آپارتمانی

گل یوکا سال‌ها سبز است، کم‌ آبی را تحمل می‌کند، در برابر آفات مقاوم است، رشد آهسته‌ای دارد و به راحتی قابل تکثیر است.

انواع یوکا: یوکا در شکل های بدون ساقه با برگ‌های زیاد تا مدل‌های تنومند و درخت شکلی با یک یا دسته برگ در بالا وجود دارد.

این گیاه آپارتمانی می‌تواند به ارتفاع ۳۰ سانتی‌ متر برسد. یوکایی که در باغچه کاشته شده است، ممکن است به ۴.۵ متر هم برسد!

این گیاه تا زمانی که جوان است بدون ساقه است و برگ‌ های آن به صورت نوک تیز رشد می‌کنند. زمانی که گیاه به اندازه کافی بالغ شد شروع به رشد تنه‌ ای چوبی و ضخیم می‌کند که چند دسته برگ در بالای خود دارد و این برگ‌ها دیگر مانند قبل تیز و محکم نیستند.
یوکا رشد بسیار آرامی دارد و در بهار تا پاییز برگ های زیبایی دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی و روش نگهداری گیاه زاموفیلیا (زامیفولیا)

شرایط نگهداری یوکا

نور گل یوکا

این گیاه دریافت نور زیاد خورشید را دوست دارد. اگر یوکا را در خانه نگهداری می‌کنید، حوالی یک پنجره نورگیر باید انتخاب اول شما برای آن باشد.

سعی کنید گیاه را در نقطه‌ ای قرار دهید که بیشترین میزان نور خورشید را دریافت کند. روزانه دریافت حداقل ۸ ساعت نور برای این گیاه ضروری است.

درنظر داشته باشید در صورتی که گل یوکا فیلی به صورت طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد برگ‌ هایش می‌سوزد.

قرار گرفتن در مکان های کم‌ نور سبب کاهش سرعت رشد گیاه می‌ شود البته ممکن است این یک مزیت به حساب بیاید. به هر حال هرگز نباید در نقاط تاریک قرار بگیرد، دریافت نور برای حفظ سلامت گیاه ضروری است.

در تابستان آن را بیرون از منزل و در زیر نور آفتاب قرار دهید تا به رشد برگ های جدید کمک کنید. یوکا در سایه پس از مدتی گیاهی بد شکل می شود و فاصله برگ ها زیاد می گردد.

گل یوکا
درخت یوکا آپارتمانی

آبیاری

در صورتی که این گیاه در محیط پر نور قرار دارد، اجازه دهید یک سوم از سطح خاک خشک شود، سپس گیاه را آبیاری کنید.

در صورتی که نور زیادی دریافت نمی‌کند، باید پس از خشک شدن سه چهارم خاک، گیاه را آبیاری کنید. بهترین راه برای تشخیص میزان رطوبت خاک، لمس کردن سطح آن است.

پس از آبیاری، هرگز اجازه ندهید زیر گلدانی خیس بماند و سریعا آب زیرین را تخلیه کنید. در غیر این صورت آب اضافی سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

نتیجه آبیاری بیش از حد گیاه پژمرده شدن برگ ها و یا فاسد شدن تنه اصلی گیاه است.

در ماه های سرد سال زیاد به گیاه آب ندهید و در حدی آبیاری کنید که از پژمردگی آن جلوگیری نمایید.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری و تکثیر گیاه فیلودندرون برگ قلبی

دما و رطوبت

این گیاه نیازی به اسپری آب ندارد و رطوبت نسبی هوا برای آن کافی است؛ چون یوکا گیاهی بیابانی است و در شرایط خشک و بدون رطوبت هم مقاومت می‌ کند.

این گیاه با رطوبت معمول داخل خانه (چیزی حدود ۴۰%) مشکلی ندارد.

همچنین می‌تواند بازه گسترده‌ ای از دماهای مختلف را تحمل کند، اما دمای معمول اتاق (۱۸ الی ۲۴ درجه) برای آن بهتر است.

کاهش دمای هوا در زمستان نیز برای آن خوشایند است، اما نباید به زیر ۷ درجه سانتی‌ گراد برسد و باید گیاه را به داخل خانه منتقل کنید.

گل یوکا / تکثیر یوکا

خاک گل یوکا

این گیاه خاک متعادل را می پسندد و به خاکی با کیفیت بسیار بالا نیاز ندارد بلکه تنها چیزی که می‌ خواهد یک زه کشی عالی است.

اگر زه‌ کشی به خوبی صورت نمی‌گیرد، با اضافه کردن مقداری شن و ماسه به خاک آن را تقویت کنید.

خاک گیاه باید به قدری سنگین باشد که بتواند یوکا را نگه دارد و گیاه کج نشود و از سوی دیگر باید به قدری سبک باشد که آب را بیش از حد در خود نگه ندارد و اشباع نشود. فراموش نکنید قرار گرفتن یوکا در خاک خیس، سبب پوسیدگی یا ابتلای ریشه به عفونت های قارچی خواهد شد.

خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.

این درختچه دوست دارد در گلدانی کوچک باشد و ریشه‌ هایش متراکم شود. برای همین بهتر است حداکثر سالی یک‌ بار گلدان این گیاه را تعویض کنید.

آموزش هرس کردن گل یوکا

ابتدا برگ های مرده و آسیب دیده را از گیاه جدا کنید. بهتر است این کار را بدون کمک قیچی و با دست انجام دهید. یعنی بهتر است گیاه را نبرید.

با جدا کردن این برگ ها کمک می کنید تا گیاه تمام انرژی خود را روی رشد برگ های جدید متمرکز کند.

اگر برگ‌ های این گیاه بیش از حد شل شده باشد می‌توانید آن‌ ها را جدا کنید یا از نزدیکی تنه هرس کنید. این هرس کردن تنها برای زیباتر کردن گیاه انجام می‌ شود و نیازی اساسی برای سلامت یا رشد گیاه نیست.

بیشتر بخوانید: روش و شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا و تکثیر آن

کوددهی

فقط در طول فصول رشد به گیاه کود بدهید. از یک کود متعادل استفاده کرده و طبق دستور اصلی نوشته شده بر روی کود عمل کنید. دقت کنید که بیش از حد به گل یوکا کود ندهید: کود اضافی با تجمع در خاک، سبب سوختن ریشه می‌شود.

سمی بودن گل یوکا

این گیاه حاوی ماده خطرناک و سمی “ساپونین” است که اگر خورده شود، اثرات منفی بر بدن گربه‌ ها و سگ ها می‌گذارد. البته با توجه به شکل و بافت خاص این گیاه، احتمال اینکه توسط آن ها خورده شود بسیار کم است.

تعویض گلدان

نیازی نیست مرتبا گلدان این گیاه را تعویض کنید. رمز طلایی برای جلب رضایت گل یوکا تعویض گلدان آن در بهار، آن هم هر دو سال یک بار است.

این گیاه پس از گذشت زمان سنگین می‌ شود و اکثر وزن آن در بخش بالایی گیاه متمرکز است؛ پس برای آن گلدانی سنگین انتخاب کنید تا با وزن گیاه هماهنگ شده و مانع از برعکس شدن گل یوکا در اثر وزش باد شود.

تکثیر یوکا / گل یوکا

تکثیر یوکا

گل یوکا را می‌توان از دو طریق اصلی تکثیر کرد، از طریق ریزوم و پاگیاه.

بهترین زمان برای تکثیر یوکا فصل پاییز است.

تکثیر یوکا از طریق ریزوم

باید ریزوم یا همان زمین‌ ساقه‌ های گیاه را از زیر خاک بیرون آورید و جدا کنید. سپس آن‌ها را به گلدانی جدید منتقل کنید و در نور خورشید قرار دهید. پس از مدتی این ریزوم‌ها ریشه می‌ دهند و شما یک گل یوکا جدید خواهید داشت.

تکثیر از طریق پاگیاه

این گیاه می تواند در کنار گیاه اصلی، پاگیاه نیز تولید کند. پاگیاه، گیاهی کوچک‌ تر از گیاه اصلی است که در کنار گیاه مادر و از همان ریشه می‌روید. زمانی که پاگیاه یوکا سبز است به این معنی است که دیگر بالغ شده و می‌تواند مستقل شود. شما می‌توانید این گیاه تازه بالغ شده را به آرامی از گیاه مادر جدا کنید و به گلدان جدید منتقل کنید.

تکثیر از طریق تنه جوش

همچنین این گیاه زیبا بر روی ساقه‌های خود اندام دیگری هم تولید می‌کند به نام تنه‌جوش.
تنه‌جوش‌ها را نیز می توان به آسانی از روی ساقه جدا کرد و در گلدان جدید برای تکثیر یوکا کاشت.
قلمه زدن هم راه دیگری برای تکثیر این گیاه است.

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x