مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
استاد شفیعی کدکنی: در حق دهخدا کوتاهی کرده‌ایم

چرند و پرند

علی اکبر دهخدا

به بهانه سالروز درگذشت علامه علی اکبر دهخدا

در سال ۱۳۲۵ با همکاری میرزا جهانگیرخان و میرزا قاسم خان روزنامه صوراسرافیل را منتشر کردند. این روزنامه از نشریات مهم صدر مشروطیت بود و در مبارزات آزادی خواهان تاثیر مهمی داشت.

دهخدا - چرند و پرند - صوراسرافیل - علامه علی اکبر دهخدا

چرند و پرند علامه علی اکبر دهخدا (قسمت هفتم)

جذاب ترین بخش روزنامه صوراسرافیل یک ستون فکاهی تحت عنوان چرند و پرند بود که به قلم علامه علی اکبر دهخدا نوشته می شد. ای آدام اسمیت! که اسمت را پدر علم اکونومی گذاشته ای؛ یعنی که مثلا در روی زمین کسی بهتر از تو علم اکونومی(اقتصاد) نمی داند.

دهخدا - چرند و پرند - صوراسرافیل - علامه علی اکبر دهخدا

چرند و پرند علامه علی اکبر دهخدا (قسمت پنجم)

دهخدا با این سبک مکتب جدیدی در روزنامه نگاری و نثرفارسی معاصر پدید آورد. من هیچ وقت نمی­ گویم برای ما بزرگ­تر لازم نیست، میان حیوانات بی­ زبان خدا هم شیر پادشاه درندگان است و به صریح عبارت شیخ سعدی، سیاه گوش هم رئیس الوزر است.

دهخدا - چرند و پرند - صوراسرافیل - علامه علی اکبر دهخدا

چرند و پرند علامه علی اکبر دهخدا (قسمت چهارم)

سبک نگارش چرند و پرند توسط علامه دهخدا در ادبیات فارسی بی سابقه بود. اولاد آدم مثل تو سر سلامت به گور نمی برد. تو را چه شده که خودت را داخل امور دولتی کردی و به این و آن لقب می دهی یا از آن ها لقب می گیری.

دهخدا - چرند و پرند - صوراسرافیل - علامه علی اکبر دهخدا

چرند و پرند علامه علی اکبر دهخدا (قسمت سوم)

جذاب ترین بخش روزنامه صوراسرافیل یک ستون فکاهی تحت عنوان چرند و پرند بود که به قلم دهخدا نوشته می شد. سبک نگارش چرند و پرند دهخدا در ادبیات فارسی بی سابقه بود. با این سبکِ دهخدا مکتب جدیدی در روزنامه نگاری و نثرفارسی معاصر پدید آمد.