مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کودک خوش غذا

۵ قانون طلایی برای داشتن کودک خوش غذا و خوش اشتها

مهم ترین مسئله ای که باید در نظر داشته باشیم این است که درصد بالایی از بچه های بد غذا هیچ مشکل یا بیماری زمینه ای ندارند.

پنج قانون طلایی برای داشتن کودک خوش غذا و خوش اشتها

مهم ترین مسئله ای که باید در نظر داشته باشیم این است که درصد بالایی از بچه های بد غذا هیچ مشکل یا بیماری زمینه ای ندارند؛ بلکه عادت های نادرست غذایی دارند که اغلب به خاطر واکنش ها و رفتارهای نادرست والدین ایجاد می شود، پس داشتن کودک خوش غذا و خوش اشتها نتیجه رفتار والدین است.

  • والدینی که بچه تپل دوست دارند و مدام می خواهند به زور به بچه غذا بدهند.
  • والدینی که تحت تاثیر اطرافیان هستند و مدام به بچه برای خوردن غذا فشار می آورند.
  • والدینی که غذا خوردن را تبدیل به میدان جنگ کرده و مدام در حال کشمکش و لجبازی با کودک هستند.
  • والدین مضطرب و عصبی که موقع غذا خوردن اضطراب خود را به کودک منتقل می کنند.
  • والدینی که وسواس تمیزی و نظافت دارند و اجازه نمی دهند بچه خودش قاشق دست بگیرد و ریخت و پاش کند.

پس به دنبال بیماری نگردیم! دنبال انواع و اقسام مکمل های اشتها آور نباشیم! عادت ها و رفتارهای غلط خودمان را درست کنیم تا کودک خوش غذا داشته باشیم.

کودک خوش غذا
کودک خوش غذا

۵ قانون برای داشتن کودک خوش غذا و خوش اشتها

پنج سوال اساسی برای داشتن یک کودک خوش غذا وجود دارد که سه تای آن را والدین و دوتای آن را کودک باید پاسخ دهد:

والدین: چی بخوره؟ کی بخوره؟ کجا بخوره؟

کودک: چقدر بخورم؟ چجوری بخورم؟

بیشتر بخوانید: بشقاب من یا بشقاب غذای سالم /توصیه غذایی برای کودکان و نوجوانان

چی بخوره؟

والدین تعیین می کنند کودک چه چیزی را بخورد. هر چیزی که شما برای وعده غذایی کل خانواده آماده کرده اید، کودکمان نیز باید بخورد. در مقابل بهانه گیری های کودک باید مقاومت کنید. آشپز آماده به خدمت نباشید و به محض اینکه کودک می گوید یک غذایی را دوست ندارم، فوری از سر دلسوزی هر چه که دوست دارد را برای آن درست نکنید.

کاملا واضح باید برای کودک توضیح دهید که غذای امروز همین است و چیز دیگری هم ندارید و همه خانواده هم از این غذا می خورند.

کی بخوره؟

والدین تعیین می کنند که کودک چه موقع باید غذا بخورد. زمانی که همه اعضای خانواده غذا می خورند کودک هم باید همراه با سایرین بنشیند و غذا بخورد. گفتن این جمله که “الان بچه گرسنه نیست و بعدا بهش غذا میدم” صحیح نیست.

غذا خوردن کودک باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. خیلی واضح برایش توضیح دهید که تا چند دقیقه دیگر باید غذا را جمع کنید و تا میان وعده بعدی که ۲ ساعت دیگر است، چیزی نمی خوریم.

اگر بچه غذایش را نخورد، نگویید بچه گرسنه است و اجازه ندهید ریزه خواری کند تا برای وعده بعدی گرسنه باشد و غذایش را خوب بخورد.

کجا بخوره؟

والدین تعیین می کنند که کودک کجا باید غذا بخورد. باید همان جایی باشد که سایر اعضای خانواده غذا می خورند. کودک هم باید در کنار بقیه بنشیند. در اتاق، کنار تلویزیون، پای تبلت و موبایل و… جای مناسبی برای غذا خوردن کودک نیست.

برای داشتن یک کودک خوش غذا نباید اجازه دهید موقع غذا خوردن کودک به دنبال بازیگوشی باشد و شما قاشق به دست دنبال او راه بیفتید.

چقدر بخورم؟

کودک از بدو تولد به طور غریزی حس سیری و گرسنگی دارد. اگر گرسنه باشد غذا می خورد و اگر سیر باشد نمی خورد. هرگز به زور به بچه غذا ندهید. اجازه دهید خودش هر چقدر دوست دارد غذا بخورد. اگر گرسنه نیست به او فشار نیاورید؛ فقط برایش توضیح دهید اگر الان غذا نخوری تا میان وعده بعدی چیزی نمی توانیم بخوریم. واقعا تا میان وعده بعدی چیزی به او ندهید تا کاملا گرسنه شود و وعده غذایی بعدی را خوب بخورد.

اطمینان داشته باشید هیچ بچه ای با دو ساعت گرسنگی بلایی سرش نمی آید!! پس صبور باشید.

چجوری بخورم؟

برای داشتن یک کودک خوش غذا قاشق را به کودک بدهید و اجازه دهید خودش غذا بخورد. اجازه دهید با غذا بازی کند، اگر دوست دارد با دست غذا بخورد یا مواد غذایی را با هم مخلوط کند، اصلا مهم نیست.

کودک خودش تصمیم می گیرد که چجوری غذا بخورد. یک لباس راحت، سفره بزرگ و ظرفی که شکستنی نباشد در اختیار کودک قرار دهید و دیگر نگران ریخت و پاش و شکستگی ظروف نباشید.

در دست گرفتن قاشق، لمس کردن غذا و بازی کردن با غذا جزو مهمی از روند رشد و تکامل مهارت غذا خوردن بچه هاست. این روند طبیعی را بهم نزنید.

کودک خوش غذا
کودک خوش غذا

چند نکته مهم برای داشتن کودک خوش غذا و خوش اشتها

وقتی در مورد قوانین غذا خوردن با کودک خود صحبت می کنید باید کاملا به اعصاب خود مسلط باشید. استرس و عصبانیت و پرخاشگری مطلقا نباید در گفتار و رفتار شما نمایان باشد. لحن کاملا آرام و مهربان داشته باشید و در عین حال قاطع و جدی باشید. از جملات کوتاه و واضح و قابل فهم برای کودک استفاده کنید.

در مقابل بهانه گیری های کودک باید مقاومت کنید و اجازه ندهید شما را بازی دهد! دلسوزی های بیش از حد مادرانه را کنار بگذارید.

برای داشتن یک کودک خوش غذا صبور باشید. اصلاح عادت های غذایی کودک ممکن است چند روز تا چند هفته زمان ببرد. نا امید نشوید و با قاطعیت ادامه دهید. خیلی زود کودک شما قوانین را می پذیرد و به آن عادت می کند و شما یک کودک خوش غذا خواهید داشت.

از چند دقیقه قبل به کودک آگاهی بدهید که برای غذا خوردن آماده شود. قبل از جمع کردن غذا هم همینطور باید به کودک اطلاع دهید.

والدین مهم ترین الگوی فرزندان هستند. اگر شما بد غذا باشید و عادت های غلطی داشته باشید، مطمئن باشید که کودک از این رفتارها الگو می گیرد. پس اول باید عادت های خودتان را اصلاح کنید و سعی کنید بهترین الگو برای فرزندتان باشید.

هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. مخصوصا وعده صبحانه!

حتی الامکان در همه وعده های غذایی اعضای خانواده در کنار هم باشند و محیطی شاد و آرام فراهم کنید.

برای داشتن یک کودک خوش غذا، موقع غذا خوردن با موبایل کار نکنید.

هرگز در مقابل کودک از غذایی که دوست ندارید صحبت نکنید.

مواجه شدن با غذای جدید برای اکثر بچه ها سخت است. سریعا نگویید بچه من این غذا را دوست ندارد و آن را حذف کنید. هر غذای جدید را باید ۱۰ تا ۱۵ بار به فواصل یک هفته در اختیار کودک قرار دهید تا به تدریج با آن ارتباط برقرار کند.

غذاها را به شکل اشکال جذاب و کودکانه تزیین کنید و در ظروف زیبا سرو کنید. غذا خوردن را به یک پروسه شاد تبدیل کنید و اجازه دهید کودک از غذا خوردن لذت ببرد.

کودک را در پروسه خرید کردن، پخت و آماده سازی، تزیین غذا و چیدمان سفره مشارکت دهید. این کار باعث می شود کودک بیشتر از غذا خوردن لذت ببرد.

امیدواریم از مطب ۵ قانون طلایی برای داشتن کودک خوش غذا استفاده کرده باشید و برای شما مفید بوده باشد. با استفاده از روش های بالا و کمی صبر و حوصله می توانید کودک خوش غذا داشته باشید و از این بابت دیگر دغدغه ای نداشته باشد.

 

با تشکر از دکتر سارا صافی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x