مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 12 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کوه نمکی جاشک بوشهر

کوه نمکی جاشک بوشهر (گنبد نمکی)

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمکی جاشک از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است. کوه نمکی بوشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به ثبت رسید. گنبد نمکی جاشک همچنین هشتاد و هشتمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

همراهان همیشگیمجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی کوه نمکی جاشک بوشهر (گنبد نمکی) اختصاص دارد.

کوه نمکی جاشک بوشهر

کوه نمکی جاشک بوشهر (گنبد نمکی جاشک بوشهر)

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمکی جاشک از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است. کوه نمکی بوشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به ثبت رسید. گنبد نمکی جاشک همچنین هشتاد و هشتمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

گنبد نمکی جاشک کجاست ؟

گنبد نمکی جاشک در حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر قرار دارد. این کوه نمکی در قسمت شمالی کوه جاشک قرار دارد و مرتفع‌ترین قسمت کوه را تشکیل می‌دهد. گنبد نمکی جاشک یا کوه نمکی جاشک ۱۲ کیلومتر طول و ۴٫۵ کیلومتر پهنا دارد. وسعت گنبد در حدود ۳۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله آن ۱۳۵۰ متر از سطح دریا است.

بیشتر بخوانید: معرفی زیگورات چغازنبیل / اولین اثر ثبت شده در فهرست یونسکو

دسترسی به گنبد نمکی بوشهر

  • دسترسی به قسمت غربی گنبد نمکی: جاده بوشهر – بندرعباس، حد فاصل روستای جاشک (دیر) – گنخک (دشتی).
  • دسترسی به قسمت شرقی گنبد نمکی: بعد از پل روستای کردلان (دشتی) از طریق جاده خاکی که به کوهپایه‌های گنبد نمکی منتهی می‌شود.

کوه نمکی جاشک بوشهرموقعیت خاص گنبد نمکی جاشک باعث شوری آب رودخانه مند گشته ‌است. زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی است؛ اما پس از عبور از کنار کوه نمکی جاشک، آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که نشان از فعالیت زیاد گنبد نمکی دارد. در فصل پر بارش، آب رودخانه، سطح دشت‌های چغاپور و دشتی را فراگرفته و به‌ علت تبخیر زیاد، نمک بر روی سطح خاک باقی‌مانده و باعث شوری زمین‌های منطقه می‌گردد.

کوه نمکی جاشک بوشهر

ویژگی های زیبای گنبد نمکی جاشک

رنگ سفید نمک های گنبد جلوه زیبایی به این منطقه داده به طوری که از جاده کنگان – بوشهر به صورت یک کوه برفی زیبا دیده می شود.

یخچال های نمکی از جمله پدیده‌های زیبای این کوه نمکی به ‌شمار می‌رود و در ناحیه شمال غربی آن به وضوح دیده می‌شود. این یخچال ها به دلیل مشابهتشان با یخچال های یخی بدین نام شهرت یافته اند.

آبشارهای زیبای نمکی یکی دیگر از ویژگی‌های گنبد نمکی است. این آبشارها که مسیر طبیعی جریان آب گنبد بوده‌ است در فصول کم‌آبی به واسطه تبخیر کامل آب بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در جهت جریان و به ویژه در مسیر آبشارها ایجاد شده‌است و منظره تماشائی آبشار نمکی را ایجاد نموده‌است. این پدیده در اواسط بهار تا تابستان و پاییز دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر گندی شاپور (جندی شاپور) دزفول / شهر قدیمی ترین دانشگاه جهان

غارهای نمکی یکی دیگر از جلوه‌های تماشائی این مکان است. این غارها که بر اثر انحلال رسوبات نمکی ایجاد می‌شوند در جای‌جای گنبد دیده می‌شود. در بخش‌های داخلی این غارها بلورهای نمک به صورت استالاگمیت و استالاکتیت جلوه‌ای دیدنی به غارها بخشیده‌ است.

تخت دیو یکی از زیباترین پدیده‌های زیبای فرسایشی کوه نمکی بوشهر است که به دلیل اختلاف در میزان فرسایش‌پذیری سنگ‌ها به صورت ستون هایی در میان نمک های گنبد ظاهر شده‌اند.

کوه نمکی جاشک بوشهر

بلورهای نمک و بسیاری کانی های غیرسیلیکاته نظیر پیریت و فلورین با تنوع رنگ و جلای فلزی و غیرفلزی آنان خیره‌کننده است. گنبد نمکی میزبان کانی ها و بلورهای فراوانی است که در پهنه گنبد گسترده‌اند.

تنوع رنگ نمک های صنعتی گنبد شگفت‌انگیز است. رنگ های متنوع قرمز، قهوه‌ای، سفید، زرد، سیاه و نارنجی نمک ها یکی از ویژگی گنبد نمکی جاشک (دشتی) است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x