مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
خیانت همسر

خیانت همسر و انواع آن (قسمت اول)

خیانت همسر در قالب خیانت مرد به زن و خیانت زن به مرد صورت می گیرد. مسئله خیانت همسرها موضوعی بسیار دردناک و ناراحت کننده است و می تواند آسیب های جدی به پیکره خانواده وارد کند.

خیانت همسر در قالب خیانت مرد به زن و خیانت زن به مرد صورت می گیرد. این مسئله موضوعی بسیار دردناک و ناراحت کننده است و می تواند آسیب های جدی به پیکره خانواده وارد کند. یکی از دلایل بروز این امر ندانستن تعریف درستی از خیانت است. انواع خیانت همسر همواره در طول تاریخ وجود داشته اما در سال های اخیر آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است. عوامل زیادی مثل عدم وجود تعهدات اخلاقی، نبود علاقه، مشکلات اقتصادی و موارد بسیار دیگر می تواند زمینه های بروز این اتفاق را فراهم کند. موضوع خیانت همسر، موضوع پیچیده و گسترده ای است که تعداد مراجعات به دادگاه های خانواده را افزایش داده است و برای کاهش این مراجعات باید دنبال راهکارهای پیشگیری باشیم تا خیانت انجام نشود و اگر زمانی با آن روبرو شدیم رفتار درستی پیش بگیریم تا بنیان خانواده از هم نپاشد.

برای آشنایی با تعریف خیانت همسر، انواع و دلایل بروزآن همراه ما باشید.

"تعریف

 

تعریف خیانت

خیانت به معنای بی وفایی، بدعهدی، مکر و حیله، ناراستی، بی توجهی به امانت و دغل بازی است. در کل خیانت عمل منفوری است که در همه فرهنگ ها ناپسند است.

برای دانستن تعریف درستی از خیانت همسر همراه ما باشید.

 

خیانت به همسر چیست؟

در زندگی زناشویی خیانت زمانی مطرح می شود که زن یا مرد، اقدام به برقراری رابطه ای خارج از چارچوب ازدواج کند. یعنی زن یا مردی که در یک رابطه دو نفره براساس ازدواج رسمی قرار دارند، اقدام به برقراری رابطه ای عاطفی یا جنسی خارج از رابطه رسمی خود کنند.

خیانت همسر

 

دلایل بروز خیانت همسر

زمانی که شخصی ازدواج می کند یکسری تعهدات و مسئولیت ها همراه او خواهد بود. یکی از مهمترین تعهدات، پایبندی و وفاداری به همسر خویش است. وقتی خیانت به همسر رخ می دهد، شخص خیانت کننده برای خیانت خود دلایل متعدد پیدا می کند تا در نگاه خود و دیگران خودش را توجیه کند. اما دلیل شخص هر چیزی که باشد در هیچ حالتی پذیرفته نیست زیرا قداست و پاکی امر ازدواج زیر سوال می رود.

این امر می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در زیر به مهم ترین و اساسی ترین دلایل بروز آن اشاره شده است.

علل بروز خیانت همسر:

  • عدم ارتباط کافی میان زوجین.
  • سردی و فاصله عاطفی.
  • نداشتن ارتباط جنسی کافی یا عدم رضایت از رابطه جنسی.
  • عدم سازگاری با یکدیگر.
  • خشونت خانگی.
  • فشارهای مالی و مشکلات اقتصادی خانواده ها.
  • نبود درک و احترام متقابل در رابطه.
  • خلاء عاطفی و اقتدار.
  • فضای مجازی.
  • فیلم‌ها و برنامه‌های ماهواره ای.
  • تفریح کردن.
  • حس انتقام جویی.
  • نداشتن مهارت خودآگاهی و قدرت نه گفتن.
  • غرور و تکبر.
  • اعتماد نابه جا.
  • اجتناب از اختلاف و درگیری.
  • کنترل خستگی و دل زدگی.
  • تنوع طلبی و بی علاقه بودن به تک همسری.
  • ترس از تعهد و مسئولیت.
  • تربیت غلط خانوادگی.
  • ازدواج اجباری و بدون علاقه.
Pic 16151187853694646 1
ازدواج ناخواسته، سردی عاطفی، عدم توجه به نیاز‌های عاطفی، گلایه، انتقاد و . . . از دلایل خیانت عاطفی هستند.

 

انواع خیانت همسر

خیانت همسر انواع مختلفی دارد که بر اساس شرایط مختلف ارزیابی می شود و به انواع عاطفی، جنسی، عاطفی جنسی و خیانت توافقی تقسیم بندی شده است.

 

خیانت همسر از نوع عاطفی

احساسات و عواطف سرمایه‌های روانی فرد هستند. معمولا احساس و عاطفه در رابطه سرمایه گذاری می‌شوند. گاهی سرمایه گذاری عاطفی و احساسی فرد در رابطه دیگری به جز رابطه اصلی انجام می‌شود. ازدواج ناخواسته، سردی عاطفی، عدم توجه به نیاز‌های عاطفی، گلایه، انتقاد و . . . از دلایل خیانت عاطفی هستند.

انواع خیانت عاطفی عبارتند از:

۱) خیانت کلامی:

گاهی خیانت فقط در کلام اتفاق می‌افتد. درد و دل و مطرح کردن مسائل با فردی غیر از شریک عاطفی می‌تواند منجر به رابطه عاطفی و سپس رابطه جنسی شود. این طور تصور می‌شود که صحبت کردن خیانت نیست اما وقتی که صحبت کردن باعث شود فرد مسائل را به جای همسر، به افراد دیگر مطرح کند سبب بی توجهی در رابطه اصلی می‌شود.

۲) خیانت مجازی:

افراد در دنیای مجازی اقدام به ارتباط با افراد دیگر می‌کنند. وجود نقص در رابطه اصلی باعث وابستگی به دوستان مجازی می‌شود. به مرور زمان روابط مجازی جایگزین رابطه واقعی می‌شود و خیانت به همسر صورت می گیرد. خیلی اوقات افراد، دنیای مجازی را به عنوان یک صحبت عادی یا رابطه‌ای در نظر می‌گیرند که به راحتی می‌تواند قطع شود. اما رابطه مجازی می‌تواند وابستگی ایجاد نماید و به زندگی مشترک آسیب بزند.

۳) خیانت افلاطونی:

عشق افلاطونی یعنی عشق بدون هزینه. رابطه بدون تعهد و توقع. جملاتی مانند ما دوستیم ما همکاریم ما هم کلاسی هستیم که فرد در برقراری روابط افلاطونی به کار می برد. در این روابط گاه وابستگی ایجاد می‌شود. این روابط معمولا دوره‌ای هستند و ادامه پیدا نمی‌کنند. کوتاه بودن و خالی از توقع و تعهد بودن این روابط باعث می‌شود افراد احساس نکنند که این روابط خیانت به همسر محسوب می‌شوند. اما روابط افلاطونی تاثیر خود را روی کیفیت رابطه اصلی فرد می‌گذارند و خیانت به حساب می آیند.

خیانت همسر
رابطه جنسی با فردی غیر از شریک عاطفی، خیانت جنسی به همسر است.

خیانت همسر از نوع جنسی

برقراری رابطه جنسی با فردی غیر از شریک عاطفی، خیانت جنسی به همسر محسوب می‌شود. اولین مسئله ای که روابط فرا زناشویی به ذهن می‌آورد رابطه جنسی است. نارضایتی از رابطه جنسی، تنوع طلبی جنسی، مشکلات عاطفی و… افراد را به برقراری روابط جنسی و خیانت به همسر می‌کشاند.

انواع خیانت جنسی:

رفتاری: خیانت جنسی رفتاری، یعنی افراد اقدام به برقراری رابطه جنسی با فرد دیگر می‌کنند.

ذهنی: خیانت جنسی ذهنی، یعنی افراد در ذهن خودشان رابطه با افراد دیگر را تصویرسازی می‌کنند و به آن فکر می‌کنند.

کلامی: در این نوع از خیانت جنسی، رفتار جنسی اتفاق نمی‌افتد اما صحبت‌هایی با منظور جنسی رد و بدل می‌شود. معمولا خیانت  کلامی به همراه خیانت ذهنی رخ می‌دهد.

Pic 16151189293492610
بیشترین آمار مربوط به خیانت همسر از نوع عاطفی جنسی است.

 

خیانت همسر از نوع عاطفی جنسی

در دنیای روانشناسی و طبق جدیدترین آماری که موجود است، اکثر خیانت ها از نوع خیانت عاطفی جنسی هستند یا وارد این مرحله می‌شوند. یعنی خیانت به همسر در سطح عاطفی یا جنسی تنها باقی نمی‌ماند، بلکه فردی که خیانت جنسی انجام می‌دهد پس از مدتی درگیری احساسی هم پیدا می‌کند. یا فردی که در حال خیانت عاطفی است، رابطه جنسی نیز برقرار می‌کند. قطع رابطه عاطفی می‌تواند از پیشروی خیانت جلوگیری کند.

خیانت همسر توافقی
در خیانت به همسر از نوع توافقی، همسران با رضایت هم وارد رابطه با فرد دیگری می شوند.

 

خیانت همسر از نوع توافقی

بعضی روابط در نگاه اول خیانت به نظر نمی‌آیند، ملاک خیانت همسر تأثیرگذاری بر روی رابطه اصلی است. روابطی که به نظر خیانت آمیز نیستند، می‌توانند در طی زمان باعث نابودی رابطه اصلی شوند، بنابراین خیانت به همسر محسوب می‌شوند. نوعی دیگری از خیانت که اخیرا به چشم می‌خورد، خیانت توافقی است.

خیانت توافقی کمی عجیب و غریب به نظر می رسد اما بخش مهمی از زندگی امروزه را به خود اختصاص داده است. در این روش همسران با رضایت هم وارد رابطه با فرد دیگری می شوند. این موضوع در شهرهای بزرگ دیده می شود و به طبع آسیب های جبران ناپذیری هم به خانواده و هم به جامعه خواهد زد. برخی از افراد فکر می کنند خیانت توافقی بهتر از طلاق است اما این روش آسیب های جبران ناپذیری به روح و روان افراد می زند. در این روش افراد روابط آزادانه جنسی و عاطفی برای هم تعیین می کنند. اگر گام های پنهان خیانت به درستی بررسی شود و حد و مرز اولیه تعریف شود، سایه سیاه خیانت هرگز بر روی زندگی و خانواده دیده نخواهد شد. افراد درست زمانی به دام خیانت گرفتار می شوند که فکرش را هم نمی کنند.

 

برای دانستن نحوه پیشگیری و نحوه مواجهه با خیانت همسر همراه مجله اینترنتی تحلیلک باشید.

همچنین می توانید برای مطالعه معرفی کتاب «مردان مریخی زنان ونوسی» نوشته جان گری بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

کتاب مردان مریخی زنان ونوسی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x