مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
با نوجوانان بالغ چگونه رفتار کنیم؟

با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟

بلوغ در واقع حد فاصلی بین کودک و نوجوانی است که با ظهور برخی از ویژگی های فیزیکی و جسمانی همراه می شود. سن رسیدن به بلوغ در افراد مختلف متفاوت است، اما غالباً بین 10 تا 14 سالگی رخ می دهد. والدین باید با تغییرات دوران بلوغ آشنا باشند تا با مرتکب خطای تربیتی در این دوره نشوند.

«با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟»

با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟

دوره بلوغ که دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی است یکی از حساس ترین دوره های زندگی همه افراد به حساب می آید. بلوغ تغییرات بسیاری از لحاظ فیزیکی، عاطفی و اخلاقی و جنسی را برای فرزندان به همراه دارد، از همین رو این دوران یکی از مهم ترین برهه های زمانی والدین برای تربیت فرزندان به حساب می آید.

در دوران بلوغ که اغلب بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی رخ می دهد والدین کودک ناگهان متوجه سرکش شدن او می شوند و در این میان ناآگاهی از اصول تربیتی مخصوص این دوره می تواند برای آن ها بسیار خطرناک باشد.

اگر والدین با دقت به تغییرات جسمی و روانی که در بدن در حال اتفاق افتادن است آگاهی داشته باشند، بهتر می توانند تغییرات در رفتار و جسم فرزند را درک کنند و درک بهتر از بلوغ منجر به مدیریت بهتر آن ها در قبال نوجوانان می شود. پس لازم است تا والدین به درستی به نکات و توصیه های مهم دوران نوجوانی توجه کنند.

با ما باشید؛ با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم

با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟
«با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟»

با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟

بلوغ در واقع حد فاصلی بین کودک و نوجوانی است که با ظهور برخی از ویژگی های فیزیکی و جسمانی همراه می شود. سن رسیدن به بلوغ در افراد مختلف متفاوت است، اما غالباً بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی رخ می دهد.

در برخورد با نوجوان بالغ نسبت به دوران بلوغ آگاهی خود را افزایش دهید.
به عنوان والدین یک نوجوان، پیش از هر چیز دیگری لازم است اطلاعات خود از دوران بلوغ فرزندتان افزایش بدهید. اگر بتوانید نسبت به روحیات او اشراف پیدا کنید و رفتارهای بعدی اش را پیش بینی کنید، غافلگیر نخواهید شد.

در برخورد با نوجوان بالغ فرزند خود را از تغییرات دوران بلوغ آگاه کنید.
خیلی زود در مورد سن بلوغ با او صحبت کنید. نباید بگذارید دیر شود و نوجوان، با حالت های خاص فیزیکی یا سوالات متعدد خاص این دوره تنها بماند. به او در مورد تغییراتش توضیح بدهید و سوالات وی را بدون پاسخ نگذارید، اما توجه داشته باشید اطلاعات اضافی که نمی تواند هیچ کمکی به وی بکند را نیز در اختیارش نگذارید.

در برخورد با نوجوان بالغ همدلی و همدردی با نوجوان را فراموش نکنید.
نوجوانی دوران سخت و آسیب زایی است. نسبت به تجربه حالات روحی جدید و اقتضائات دوران نوجوانی همواره با فرزندتان همدردی و همدلی کنید.

با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟

در برخورد با نوجوان بالغ با همه تمایلات او مخالفت نکنید.
نوجوانان در این سن تمایلات و تقاضاهای جدیدی دارند که ممکن است مورد قبول والدین آن ها نباشد. قبل از هرگونه مخالفت پیشنهادات او را بشنوید و به آن ها فکر کنید و اجازه دهید برخی از آنها را تجربه کند.

در برخورد با نوجوان بالغ مدام به رفتارهای او اعتراض نکنید.
اعتراض به رفتارهای نوجوان در سن بلوغ را برای زمانی بگذارید که می خواهد کارهای خطرآفرین و مشکل ساز انجام بدهد، مانند مصرف تنباکو، الکل یا مواد مخدر و … و به رفتارهایی که آسیب زا نیستند اعتراض و انتقاد نکنید.

تشویق کردن نوجوان را هرگز فراموش نکنید.
تشویق نوجوان بابت رفتار و کارهای خوب می تواند باعث تقویت این نوع رفتارها در آن ها شود پس در صورت نشان دادن رفتارهای خوب، تشویق را هرگز فراموش نکنید.

با والدین دوستان نوجوان خود در ارتباط باشید.
دوران بلوغ، برهه ای است که نوجوان برای برقراری ارتباط با گروه همسالان خود اصرار عجیبی دارد. در ارتباط بودن با والدین رفقای نوجوانتان باعث می شود دورادور او را کنترل کنید.

در برخورد با نوجوان بالغ بیش از حد او را رها نکنید.
با اینکه بروز تغییرات در این دوره طبیعی است اما نه هر تغییری و نه هر میزان. افت تحصیلی تا حدودی طبیعی است، اما اگر نوجوان شاگرد ممتازتان به تنبل ترین بچه مدرسه تبدیل شد، واکنش نشان بدهید. گرایش پیدا کردن به هنجارشکنی گسترده، مصرف الکل و… در کنار هر نوع تغییر عجیبی که بیش از شش ماه ادامه داشته باشد، خطرناک است. در این نوع موارد، کنترل خود را افزایش بدهید و حتماً نوجوان خود را نزد پزشک متخصص ببرید.

با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟

نیاز به تنها بودن در نوجوانتان را درک کنید.
به تنهایی نوجوانی که در حال بلوغ است احترام بگذارید. فقط نیاز است از کلیات کارهایی که انجام می دهد با خبر باشید نه جزئیات. او نیاز دارد که گاهی با دوستانش در جمع هایی باشد که شما حضور ندارید.

بیشتر بخوانید: علت اعتیاد در نوجوانان / دلیل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر

در برخورد با نوجوان بالغ بیش از حد او را کنترل نکنید.
رفتارهایی مثل استفاده از اینترنت و معاشرت بیش از حد با دوستان از رفتارهای رایج در نوجوانی است پس بیش از حد نگران این رفتارها نباشید. فقط بدانید که چه می بیند، چه می خواند و با چه افرادی معاشرت می کند.

با نوجوان بالغ چگونه رفتار کنیم؟

قوانین را متناسب با سن او وضع کنید.
برای نوجوانتان قوانین طبیعی و منطقی وضع کنید تا او مجبور به نافرمانی نشود. وقتی به شدت به مسابقه فوتبالی که ساعت ۲۳ شب شروع می شود علاقمند است، نمی توانید او را مجبور کنید ساعت ۱۰ بخوابد.

در جمع با او مانند فردی بالغ و محترم رفتار کنید.
شخصیت فرزند شما در این سن در حال شکل گیری است پس هرگز در جمع به او توهین نکنید چرا که این رفتار عواقب خطرناک و جبران ناپذیری را به همراه دارد. پس در جمع طوری به او احترام بگذارید که دیگران نیز اجازه توهین یا نادیده گرفتن را به خود ندهند.

هرگز موقت بودن این دوران را فراموش نکنید.
دوره نوجوانی نیز مانند تمام دوران سنین رشد در نهایت به پایان خواهد رسید. مانند سایر والدین خوب به کودکتان یادآوری کنید که: «با کمک هم وارد این دوران می شویم و با کمک هم از آن خارج می شویم.»

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x