مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
تکنیک های برنامه ریزی

۱۰ تکنیک برنامه ریزی درست و کارآمد

برنامه ریزی به طور دقیق یعنی انجام منظم و دقیق کارها به منظور رسیدن به اهداف، و یکی از مهم ترین و اصلی ترین تکنیک ها یا راهکارهای موفقیت است. برای انجام یک برنامه ریزی درست و کارآمد نیاز است که با تکنیک ها و راهکارهای آن به خوبی آشنا باشیم.

«۱۰ تکنیک برنامه ریزی درست و کارآمد»

بکی از مهم ترین و اصلی ترین تکنیک ها یا راهکارهای موفقیت برنامه ریزی است. برنامه ریزی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که برای رسیدن به اهداف باید آن را بیاموزیم و به درستی به کار بگیریم.

افراد بدون برنامه ریزی تنها در حال فکر کردن و یا رفتن به مقصد مشخصی هستند اما برای رسیدن به این مقصد هیچ نقشه راهی ندارند و در این بین ممکن است مسیرهای متعددی را امتحان کنند، به بی راهه یا حاشیه کشیده شوند، مقصد خود را فراموش کنند و یا حتی خسته شده و دست از ادامه حرکت بردارند.

به همین خاطر برنامه ریزی بعد از هدف گذاری مهم ترین گام برای رسیدن به موفقیت است. اما قبل از شروع برنامه ریزی ابتدا باید با راهکارها و تکنیک برنامه ریزی آشنا باشیم.

با ما باشید؛ ۱۰ تکنیک برنامه ریزی

تکنیک های برنامه ریزی
«تکنیک های برنامه ریزی»

تکنیک های برنامه ریزی

برای یک برنامه ریزی درست و کارآمد نیاز است که قبل از هر چیزی با تکنیک های برنامه ریزی آشنا باشیم. تکنیک برنامه ریزی به ما کمک میکند تا برنامه ریزی فقط روی کاغذ انجام نشود و به مرحله عمل دربیاید.

از همین رو در ادامه ۱۰ تکنیک برنامه ریزی که در این مسیر کمک زیادی می کند را برای شما گردآوری کرده ایم.

 

بیشتر بخوانید: هدف گذاری در زندگی اولین و مهم ترین راهکار موفقیت

 

 

۱۰ تکنیک برنامه ریزی درست و کارآمد

 

برنامه ریزی خود را مکتوب کنید

مهم ترین کاری که برای برنامه ریزی روزانه باید انجام داد مکتوب کردن آن است. نوشتن برنامه روزانه یک تمرین خوب و کاربردی برای مدیریت زمان و کارهای روزانه است. نوشتن سبب می شود تا ذهنتان آگاه تر شود و کارهای مهم روزانه تان را فراموش نکنید.

تکنیک برنامه ریزی تهیه چک لیست روزانه

تهیه چک لیست روزانه، بهترین و مهم ترین راهی است که می‌توانیم برای داشتن یک برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

یک دفترچه بردارید و کارهایی که می بایست در آن روز انجام دهید و مهم هستند را در آن یادداشت کنید و هر شب برنامه آن روزتان را چک کنید و ببینید چند مورد از آن کارها را انجام دادید.

فقط این کار را به صورت هر روزه و مداوم انجام دهید تا ذهنتان به این موضوع عادت کند و مسیر عصبی آن برایش ساخته شود و بتوانید با این روش، بهترین برنامه ممکن را داشته باشید.

همچنین سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص برنامه ریزی کنید. در واقع با این کار یک عادت برای خود ایجاد می کنید و عادات خوب قدرت این را دارند که شما را در مسیر موفقیت نگه دارند. روز یا شب فرقی ندارد مهم این است که شما با کدام راحت تر هستید و از آن بیشتر می توانید نتیجه بگیرید.

بر اساس توانایی خود برنامه ریزی کنید

یکی از مهم ترین تکنیک هایی که در برنامه ریزی اهمیت بسیاری دارد و اغلب نادیده گرفته می شود و باعث شکست در برنامه ریزی می شود این است که افراد براساس توانایی ها و شناختی که از خود دارند برنامه ریزی نمی کنند.

به طور مثال فردی که می داند توانایی بیش از ۵ ساعت کار کردن در طول روز را ندارد اما در برنامه ریزی ۸ ساعت کار را برای خود در نظر می گیرد در همان روزهای ابتدایی احساس خستگی و ناکامی کرده و از ادامه دادن برنامه شانه خالی می کند.

 

بیشتر بخوانید: اعتماد به نفس چیست؟

 

 

تکنیک برنامه ریزی اولویت بندی

اولویت بندی هم یکی از بخش های فوق العاده مهم در اصول یک برنامه ریزی موفق است. چون می‌توانید کارهایی که مهم هستند را بشناسید و طبق آنها پیش بروید و وقتتان را صرف کارهای بیهوده نکنید.

بعد از این که اولویت هایتان را مشخص کردید، کارتان خیلی راحت تر می‌شود و می‌دانید که باید برنامه تان را بر چه اساسی طراحی کنید. اگر آن ها را مشخص نکنید، نمی‌ دانید باید به کدام سمت حرکت کنید و ممکن است به بیراهه کشیده شوید.

برنامه خود را قابل تغییر قرار دهید

ممکن است برای همه ما برنامه ناگهانی یا اتفاقی پیش بیاید که نتوانیم برنامه آن روز را طبق آنچه که مشخص کردیم انجام دهیم؛ از همین رو نیاز است برنامه ای انعطاف پذیر و قابل تغییر آماده کنیم.

قابل تغییر قرار دادن برنامه، یعنی کاری کنیم که اگر به هر دلیلی نتوانستیم یکی از برنامه های آن را انجام دهیم، تداخلی بین برنامه ریزی کاری آن روز پیش نیاید. به عبارت دیگر کاری کنیم که انجام ندادن یکی از کارها، مانعی برای انجام دادن سایر کارها نباشد. پس برنامه تان را طوری بنویسید که انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد.

تکنیک برنامه ریزی اولویت کارهای سخت

سعی کنید برنامه تان را بر اساس میزان انرژی و انگیزه خود تنظیم کنید. هر کس از میزان انگیزه خود در ساعات مختلف به درستی آگاهی دارد به همین خاطر نیاز است تا کارهایی که سخت هستند و به انرژی زیادی احتیاج دارند را در ساعتی انجام بدهیم که انرژی بیشتری داریم.

به طور مثال شما هنگام ظهر و زمانی که بسیار خسته هستید و در حال استراحتید، نمی‌توانید کار مهم و سختی را انجام دهید. قطعاً انجام دادن این کارهای مهم در زمان بی حالی، نه تنها کمکتان نخواهد کرد، بلکه شما را از برنامه ریزی بیزار می‌کند. همیشه سعی کنید کارهای سخت را به عنوان اولین کارتان قرار دهید.

برنامه را به صورت واضح مشخص کنید

از نوشتن برنامه های خود به صورت کلی پرهیز کنید و سعی کنید همواره جزئیات را در برنامه خود ذکر کنید. برنامه ریزی یعنی دقیقاً مشخص کنید چه می‌خواهید و بدانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

برخی از افراد برنامه خود را به صورت بسیار کلی می‌نویسند. مثلاً دانشجویی می‌نویسد درس خواندن! این برنامه ریزی کاملاً غلط است.

اگر واقعاً برنامه تان درس خواندن است، بنویسید که دقیقاً کدام درس را، چقدر، با چه کیفیتی، چند صفحه و… می‌خواهید بخوانید. توجه داشته باشید که دقیق مشخص نکردن برنامه یعنی انجام ندادن آن برنامه…

تکنیک برنامه ریزی استراحت دادن به خودتان

سعی نکنید برنامه تان را طوری تنظیم کنید که مدام کار کنید! بدن شما به استراحت هم نیاز دارد و نمی‌تواند فقط کار کند. باید به میزان کافی زمان برای استراحت خود در نظر بگیرید.

البته در زمان استراحتتان فقط باید استراحت کنید! نه هیچ فعالیت دیگری. به ذهنتان به طور کامل استراحت دهید و بگذارید کمی آرامش را تجربه کند.

چک لیستتان را زیبا کنید!

یکی از اصلی ترین دلایلی که انگیزه شما را برای برنامه ریزی زیاد می‌کند، چک لیست جذاب و زیبا است. این که برنامه تان را به صورت روزانه و زیبا بنویسید و از دیدن آن لذت ببرید، شور و شوقتان برای برنامه ریزی بسیار زیاد می‌شود.

علاوه بر آن، وقتی برنامه هایتان یکی یکی عملی می‌شوند و شما تیک انجام آن کار را می‌زنید، هم به شدت لذت خواهید برد و هم آن کار را انجام داده اید. اگر چک لیست برنامه ریزی روزانه مناسبی داشته باشید، علاقه تان به برنامه نوشتن هم بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

تکنیک برنامه ریزی تعیین جریمه برای خودتان!

حالا که با راه های بالا، یک برنامه درست و حسابی برای خودتان تنظیم کردید، وقتش است که خودتان را مجبور کنید تا این برنامه عالی انجام شود.

برای اینکه برنامه را ریز به ریز عملی کنید، می‌توانید برای خودتان جریمه تعیین کنید. البته حواستان باشد که حتماً جریمه ای را که مشخص کردید، پرداخت کنید وگرنه هیچ تأثیری برای شما ندارد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x