مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دارچین

دارچین و آشنایی با ۸ خاصیت چوب دارچین

دارچین از جمله گیاهانی است که به عنوان ادویه از سالیان دور در خانه های ایرانی ها وجود داشته است. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد که آن را از سایر گیاهان متمایز می کند.

چوب دارچین و آشنایی با خواص این ادویه

دارچین معجزه گر چربی سوز و لاغری نیست و معجون دارچین کاملاً بی اثر است و فقط باعث افزایش کالری دریافتی می‌شوند مثل معجون عسل و دارچین و …

دارچین در نهایت خلوص ماده موثره فقط دارای اثرات افزایش متابولیسم است که این به معنای چربی سوزی صرف نیست. این فکر که این ادویه بعد از مصرف مشعل به دست می افتد به جان چربی های بدن شما می افتد کاملا اشتباه است.

خواص دارچین

دارچین از جمله گیاهانی است که به عنوان ادویه از سالیان دور در خانه های ایرانی ها وجود داشته است. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد که آن را از سایر گیاهان متمایز می کند.

این ادویه حاوی آنتی اکسیدان ها، کلسیم، آهن، ویتامین K ,C منگنز و فیبر است که باعث شده به ادویه مقوی تبدیل شود.

دارچین

خواص چوب دارچین

از چوب دارچین یا پودر و اسانس آن جهت مصارف درمانی استفاده می‌شود که از مهم ترین کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • انستیتوی ملی سلامت آمریکا، سینامالدئید (ماده موثره موجود در دارچین) را جهت درمان و پیشگیری از عفونت های قارچی توصیه می‌کند.
    • به عنوان ضدعفونی کننده سطوح همراه با میخک، اکالیپتوس، لیمو و رزماری برای از بین بردن باکتری ها موثر است.
    • باعث کاهش گرفتگی سینه و مشکل تنفسی در سرماخوردگی می‌شود.
    • بر اساس تحقیقات جدید، مواد موثره دارچین می‌تواند ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کرده و یا سرعت بیشتر به این بیماری را کم نماید.
    • در درمان اختلالات گوارشی و سوء هاضمه تاثیر مثبت دارد و باعث کاهش اسهال و دل درد می شود.
    • در درمان دیابت یا بیماری قند خون به عنوان کاهش دهنده سطح قند خون افزایش دهنده حساسیت سلول‌ها به انسولین کاربرد دارد. (داروی سینامون پلاس، داروی سینابتیک)
    • در ورزشکاران موثر است.
    • در منبع طب سنتی برای آن کاربردهای زیادی مطرح شده است که نظر علمی، شواهد علمی معتبر برای آن ها وجود ندارد از جمله: موثر برای سردرد و سرفه کردن، درد گلو، بیماری ‌های قلبی، ورم معده، سوء هضم، سوء جذب، قی کردن، درمان اسهال، درد کبد، حاملگی دروغین، تقویت کننده دید چشم، ضد رطوبت، رافع تاریکی دید چشم، درد رحم، رعشه، پادزهر نیش حشرات، گرفتگی جگر، تقویت کننده معده، مدر بول و حیض، تقویت کننده قلب است.

بیشتر بخوانید: خواص گیاه گزنه و تاثیر آن بر سلامتی

دارچین

عوارض دارچین

در مورد گیاهان دارویی هم برخلاف تصور که همه فکر می کنند چون گیاه هستند، عارضه ای ندارند؛ باید گفت دارچین عوارض جانبی هم دارد که ممکن است خطر آفرین باشد.

از عوارض جانبی مصرف زیادی آن می توان گفت که گاهی واکنش های حساسیتی بر روی پوست و غشای موکوسی ایجاد می گردد.

هنگام مصرف مقادیر زیادی از این گیاه یا مقادیر متوسط از اسانس امکان ایجاد تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب، افزایش حرکات دودی روده، تحریک تنفسی، تعریق از طریق تحریک مرکز وازوموتور در مغز وجود دارد.

گزارش هایی در مورد واکنش ازدیاد حساسیتی به سینام آلدئید و دیگر مواد متشکله اسانس این ادویه وجود دارد.

امکان تداخل دارویی دارچین با آنتی بیوتیک ها خصوصا تتراسایکلین متاسایکلین وجود دارد.

اسانس این گیاه مورد مطالعه قرار است و سینامالدئید (۷۵ درصد)، کامفر (۵۶ درصد) شناسایی شده اند. ترکیبات هیدروکربنی ترپنی و ترپنوئیدهای اکسیژنه، الفا برگوموتن، الفا کوپائن نیز با درصد بالایی شناسایی گردیده اند.

نکته مهم

معرفی تمامی گیاهان دارویی صرفا جهت بالا بردن دانش عمومی جامعه است و توصیه برای مصرف نیست. برای بهره مندی درست از خواص دارویی گیاهان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای سلامت خود جانب اعتدال را در مصرف تمامی مواد غذایی و گیاهی رعایت نمایید.

بیشتر بخوانید: دیابت نوع دو (۲) یا غیر وابسته به انسولین و تدابیر طب ایرانی

دیابت نوع دو یا غیر وابسته به انسولین
دیابت نوع دو یا غیر وابسته به انسولین

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x