مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
درباره ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم

بحثی پیرامون ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم و نکات مربوطه

برای آشنایی هر چه بیشتر با قوانین مالیاتی در این مطلب قصد داریم تا با ارائه مبحث مختصری درباره ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، شما عزیزان را با این ماده قانونی بیشتر آشنا کنیم.

اطلاع از قوانین مالیات های مستقیم به اشخاص کمک می کند تا از یک سو با تکالیف و از سویی دیگر با حقوق قانونی خود آشنا گردند. به همین منظور و برای آشنایی هر چه بیشتر با قوانین مالیاتی در این مطلب قصد داریم تا با ارائه مبحث مختصری درباره ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم، شما عزیزان را با این ماده قانونی بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کلیات ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم

این ماده زیر مجموعه باب اول از قوانین تحت عنوان “اشخاص مشمول مالیات” قرار دارد. به طور کلی در این ماده قانونی اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند تعیین شده است. اما به عبارت بهتر می توان بدین شکل بیان کرد که بر اساس ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم، اشخاصی که مشمول مجموعه قانون مالیات های مستقیم هستند، مشخص شده اند زیرا بر اساس موادی از این قانون برخی اشخاص مشمول معافیت های مالیاتی، نرخ صفر مالیاتی و … شده اند که در صورت رعایت تکالیف مشخص شده از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

پیرامون ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم
پیرامون ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم

 

بند ۱

اولین بند از مشمولین پرداخت مالیات بر اساس ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم بر روی باب دوم این قانون (مالیات بر دارایی) تمرکز دارد. در این بند بیان شده است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به املاک و دارایی های خود در ایران مشمول پرداخت مالیات خواهند بود. هرچند بخشی از موارد تمرکز این ماده قانونی شامل مالیات سالانه املاک و دارایی، مالیات بر اراضی بایر، بخشی از مالیات بر ارث و … در اصلاحات قانون مالیات های مستقیم حذف و یا دچار تغییرات اساسی شده اند اما همچنان مواردی در باب دوم قانون مالیات های مستقیم وجود دارد که در این بند قرار گیرند.

البته در آخرین ماده واحده های تصویب شده در مجلس شورای اسلامی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ مواردی از قبیل مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر خودروهای لوکس و … به اجرا گذاشته خواهند شد که لزوماً از جنس مالیات بر دارایی و املاک و در این فصل قانون نیست اما می توان آنها از این دسته نیز در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم

بند ۲

بر این اساس، اشخاص حقیقی ایرانی که در ایران اقامت دارند نسبت به کلیه درآمدهای حاصل شده (شامل درآمد مشاغل، حقوق، اجاره املاک و …) در ایران و خارج از کشور ملزم به پرداخت مالیات (در صورت مشمول بودن و معاف از مالیات نبودن) خواهند بود.

در خصوص درآمدهای ایران، تکالیف مالیاتی، نحوه رسیدگی و تعیین مالیات مشخص است که در مواد قانونی بعد به آن خواهیم پرداخت. در خصوص درآمدهای خارج از ایران نیز، این بخش از سوی سفارت ها و بخش اقتصادی کنسولگری ایران در کشورهای دیگر قابل پیگیری است و البته قطعاً قوانینی وجود دارد که مانع از دریافت مالیات مضاعف (در صورت پرداخت مالیات در کشور محل فعالیت) خواهد شد.

 

بند ۳

اشخاص ایرانی که در خارج از کشور اقامت دارند نسبت به کلیه درآمدهای کسب شده در ایران (شامل درآمد مشاغل، حقوق، اجاره املاک و …) مشمول پرداخت مالیات هستند. پرداخت مالیات درآمدهای حاصل شده در خارج از کشور به سازمان های مالیاتی کشور محل اقامت وی ارتباط دارد.

 

بند ۴

این بند مشابه بند ۱ همین ماده قانونی بوده و تنها تفاوت آن، تمرکز این بند بر روی اشخاص حقوقی ایرانی نسبت به درآمدهای داخل و خارج از ایران است.

 

بند ۵

این بند از ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم هم به صراحت اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی را در خصوص کلیه درآمدهای حاصل شده در ایران ملزم به پرداخت مالیات می کند. قطعاً پرداخت مالیات توسط این اشخاص در سوابق آنها ثبت شده تا در صورت نیاز و استعلام از کشورهای اشخاص صاحب درآمد به آنها اطلاع رسانی گردد.

 

سایر نکات درباره ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم

اشخاصی که بر مبنای این ماده قانونی، مشمول مالیات های مستقیم شناخته می شوند (کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب هر گونه درآمد) ملزم به رعایت کلیه مواد قانونی دیگر از مالیاتهای مستقیم شده و می بایست تکالیف و وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهند که در بررسی سایر مواد قانونی به آنها خوهیم پرداخت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x