مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صورتحساب فروش کالا و خدمات

صورتحساب فروش کالا و خدمات و آشنایی با انواع آن

بر اساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول این ماده قانونی که مطابق اطلاعیه های سازمان امور مالیاتی مکلف به ثبت نام مالیاتی هستند.

صورتحساب فروش کالا و خدمات و آشنایی با انواع آن

بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول این ماده قانونی که مطابق اطلاعیه های سازمان امور مالیاتی مکلف به ثبت نام مالیاتی بوده، می بایست در انجام معاملات خود با سایر اشخاص نسبت به صدور صورتحساب و درج شماره اقتصادی خود و طرف دیگر معامله در صورتحساب مذکور، قراردادها و سایر اسناد مشابه دیگر اقدام نموده و فهرست این معاملات خود را به سازمان مالیاتی ارائه نمایند. همچنین در زمان رسیدگی به پرونده مالیاتی، مکلف به ارائه صورتحساب های خرید و فروش کالا و یا ارائه خدمات خود به ادارات امور مالیاتی خواهند بود.

صورتحساب فروش کالا و خدمات که توسط اشخاص مشمول ماده ۱۶۹ ق.م.م مورد استفاده قرار می گیرند، می بایست بر اساس ضوابط تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی و بر اساس نوع آن (یکی از انواع سه گانه صورتحساب های فروش کالا و ارائه خدمات) دارای مشخصات خاصی بوده تا مورد پذیرش واقع گردند. این مشخصات که برای هر یک از انواع آن تا حدودی متغیر است را در ادامه این مطلب مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی چیست و آشنایی با انواع آن

اظهارنامه مالیاتی

صورتحساب فروش کالا و خدمات

بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم، صورتحساب فروش کالا و ارائه خدمات رسمی عبارتست از فرمی که در زمان فروش کالا و یا ارائه خدمات (توسط مشمولین) به صورت دستی با استفاده از شماره سریال چاپ شده و یا به صورت ماشینی و با استفاده از شماره سریال ماشینی و یا توسط سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی یا همان صندوق مکانیزه فروش) صادر می گردد.

انواع صورتحساب فروش کالا و خدمات

در آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم، انواع صورتحساب فروش کالا و خدمات به سه دسته تقسیم می گردد که عبارتند از:

صورتحساب نوع اول

اولین و قدیمی ترین نوع صورتحساب فروش کالا و خدمات بوده و به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. این صورتحساب دارای شماره سریال چاپی یا ماشینی و تاریخ بوده و می بایست شامل مشخصات کامل فروشنده کالا (یا ارائه دهنده خدمات) و خریدار شامل نشانی دقیق پستی و کد اقتصادی و یا کد ملی خریدار و فروشنده (در صورتی که به صورت شخص حقیقی باشند) و همچنین مشخصات کالا و خدمت و مقدار و مبلغ آن باشد.

صورتحساب نوع دوم (صورتحساب صندوق مکانیزه فروش)

این صورتحساب فروش کالا و خدمات صرفاً برای استفاده از صندوق مکانیزه فروش (صندوق فروشگاهی) و یا تجهیزات مشابه استفاده می شود و الزامات آن اینکه بایستی دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ بوده و حداقل شامل اطلاعات هویتی فروشنده (ارائه دهنده خدمات) و خریدار شامل نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، نشانی کامل و کد پستی فروشنده و مشخصات کامل کالای فروخته شده و یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

صورتحساب نوع سوم (صورتحساب فروش و ارائه خدمات الکترونیکی)

این صورتحساب که به عنوان صورتحساب الکترونیکی فروش و ارائه خدمات شناخته می شود، دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ بوده و حداقل اطلاعات ضروری آن، شامل اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی (یا شخص حقوقی)، کد اقتصادی و نشانی کامل و کد پستی و مشخصات کالا و خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ است. این صورتحساب فروش کالا و خدمات از طریق سامانه آنلاین معاملات صادر شده و دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی خواهد بود. با توجه به نوع صورتحساب، استفاده از این صورتحساب مخصوص شرکت های تجاری فعال در فضاهای مجازی و اینترنت (همانند شرکت هایی چون دیجی کالا، اسنپ، تپ سی و …) طراحی و برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سامانه های الکترونیکی مالیاتی

سامانه های الکترونیکی مالیاتی

جریمه عدم استفاده از صورتحساب فروش کالا و خدمات

همانطور که در ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم بدان اشاره شده است جرائمی برای عدم استفاده از صورتحساب های فروش کالا و ارائه خدمات و یا عدم ارائه برخی از ضوابط آن در نظر گرفته شده است که بدین شرح است:

  1. جریمه عدم صدور صورتحساب: دو درصد (۲%) کل مبلغ معامله
  2. جریمه عدم درج شماره اقتصادی خود: دو درصد (۲%) کل مبلغ معامله
  3. جریمه عدم عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله: دو درصد (۲%) کل مبلغ معامله
  4. جریمه استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران: دو درصد (۲%) کل مبلغ معامله
  5. جریمه استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود: دو درصد (۲%) کل مبلغ معامله
  6. عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش هایی که تعیین شده: یک درصد (۱%) معاملاتی که فهرست آنها به سازمان ارائه نشده

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x