مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه پنجم – بخش اول)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – بخش اول)

M5

صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – خلاصه‌ای از کلیه جداول درآمد و هزینه‌ای اظهارنامه مالیاتی

     صفحه پنجم اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی) یکی از مهم‌ترین صفحات بوده و جداول بااهمیتی خصوصاً بخش محاسبه مالیات را شامل می‌شود. مؤدیان مالیاتی صاحب درآمد مشاغل در هنگام تکمیل اظهارنامه‌ الکترونیکی مالیاتی خود موارد متعددی را در خصوص درآمدها و هزینه‌ها در جداول مختلف تکمیل می‌کنند که مجموعه‌ای از خلاصه آن‌ها جهت تعیین مالیات ابرازی از سوی مؤدی در جدول بخش ب درج می‌گردد. همچنین این صفحه از اظهارنامه مالیاتی، جدول ۳-۱ که شامل برخی از درآمدهای معاف از مالیات می‌باشد را شامل می‌شود.

 

بخش ب – محاسبه مالیات

این جدول را شاید بتوان مهم‌ترین جدول اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم قلمداد کرد زیرا خلاصه‌ای از تمام آنچه در خصوص کلیه اطلاعات درآمد و هزینه‌های سال مالیاتی (مشمول و معاف از مالیات) در جداول مختلف اظهارنامه مالیاتی مذکور وجود دارد، در این جدول ذکرشده است. به‌عبارت‌دیگر این جدول با بهره‌گیری از اطلاعات مندرج در سایر جدول‌ها، درآمدها و هزینه‌های ذکرشده از سوی مؤدی مالیاتی صاحب اظهارنامه، مالیات قابل پرداخت از سوی مؤدی را تعیین می‌کند. همچنین با اولین نگاه به این جدول مشخص می‌گردد که صاحب اظهارنامه چه مواردی را به‌عنوان درآمد و هزینه‌ها (مشمول و یا معاف از مالیات) در اظهارنامه خود قید و چه جداولی را تکمیل نموده است.

 

سود (زیان) ویژه

هر فعالیت شغلی در یک سال مالیاتی دارای درآمدها و هزینه‌های مختلفی می‌باشد. با کسر کلیه هزینه‌های قابل‌قبول ازنظر قوانین مالیاتی از مجموع کلیه درآمدها، سود ده و یا زیان ده بودن فعالیت شغلی را در سال مالیاتی مذکور مشخص می‌گردد. سود و یا زیان ویژه اظهارنامه مالیاتی نیز به این امر اختصاص داشته و میزان سود و یا زیان شخص و یا اشخاص صاحب درآمد در سال مالیاتی مربوطه را نمایش می‌دهد.

 

درآمدها و هزینه‌های معاف، کمک‌های پرداختی، جمع کسورات

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم برخی از درآمدها ازجمله درآمد مدارس و مراکز آموزش غیرانتفاعی، درآمدهای ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و … که به‌صورت کامل در جدول شماره ۳-۲ واقع در صفحه ۶ اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گره سوم (انفرادی) قرار دارد و همچنین برخی از هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های پزشکی و درمانی، تسهیلات اعتباری مسکن از بانک‌ها و … که در جدول شماره ۳-۱ واقع در همین صفحه از اظهارنامه مالیاتی قرار دارند، به‌عنوان درآمدها و هزینه‌های معاف از مالیات تلقی شده و در صورت جود چنین هزینه‌هایی، از سود (زیان) ویژه کسر خواهند شد.

همچنین بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، کمک‌های پرداختی ازجمله موارد ذکرشده در ماده ۱۷۲ ق.م.م که در جدول شماره ۴ واقع در صفحه ۷ همین اظهارنامه مالیاتی درج می‌گردد و به توضیح آن خواهیم پرداخت، نیز به‌عنوان موارد قابل کسر از سود (زیان) ویژه در نظر گرفته می‌شود.

درنهایت امر، ردیف ۴ این جدول (جمع کسورات) از مجموع درآمدها و هزینه‌های معاف و کمک‌های پرداختی حاصل می‌گردد.

 

درآمد مشمول مالیات و معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م

درآمد مشمول مالیات حاصل کسر درآمدها و هزینه‌های معاف و کمک‌های پرداختی مندرج در ردیف‌های ۲ و ۳ این جدول اظهارنامه مالیاتی (که مجموع آن‌ها در ردیف ۴ محاسبه‌شده است) از سود (زیان) ویژه است. درآمد مشمول مالیات حاصل‌شده از این طریق پس از کسر معافیت ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۲ ماده ۱۸۶ ق.م.م به مالیات تبدیل خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۰۱ ق.م.م، سالانه بخشی از درآمد مشمول مالیات معاف از مالیات خواهد بود و الباقی آن‌که تحت عنوان درآمد مشمول مالیات پس از کسر معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م در جدول قید شده است، (پس از کسر تبصره ۲ ماده ۱۸۶ ق.م.م) مأخذ محاسبه مالیات بر اساس ماده ۱۳۱ ق.م.م می‌گردد. به‌عنوان‌مثال در سال مالیاتی ۱۳۹۵ به میزان ۱۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مالیاتی صاحبان مشاغل معاف از مالیات و مازاد بر آن بر اساس ضرایب مندرج در ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات می‌گردد.

 

ادامه: صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – بخش دوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
rahgozar.tanha
5 سال قبل

توضیحات بسیار عالی و کاربردی، بسیار بسیار متشکرم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x