مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صندوق ETF

صندوق ETF و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

صندوق ETF یا Exchange traded fund یکی دیگر از صندوق های سرمایه گذاری است که می توان مانند سهام در طول روز در بازار معامله شود و از نظر ساختار شبیه صندوق های سرمایه گذاری مشترک است. شما با خرید واحدهای ETF برای خود پرتفویی از سهام و اتواع اوراق بهادار داشته باشید.

صندوق ETF

 

صندوق ETF یا Exchange traded fund یکی دیگر از صندوق های سرمایه گذاری است که می توان مانند سهام در طول روز در بازار معامله شود و از نظر ساختار شبیه صندوق های سرمایه گذاری مشترک است. شما با خرید واحدهای ETF برای خود پرتفویی از سهام و اتواع اوراق بهادار داشته باشید.

 

انواع صندوق های ETF

در دنیا انواع بسیاری از این صندوق ها وجود دارد اما برخی از آن ها در ایران وجود ندارد. در ادامه به معرفی این صندوق ها می پردازیم.

 

صندوق ETF با درآمد ثابت

صندوق با درآمد ثابت قابل معامله در بورس نوعی از ETF است که در آن مقدار رشد صندوق مشخص شده است. یعنی اگر یک واحد از این صندوق‌ها را بخرید، مقدار مشخصی درآمد کسب خواهید کرد. اگر بخواهید واحد سرمایه‌گذاری خود را برای مدت‌زمانی کوتاه نگه‌دارید، بازدهی کوچک‌تر از بازدهی سالانه خواهد شد.

صندوق در این حالت ضامن اصل پول و سود شما است. حداقل ۷۰ درصد از دارایی این صندوق‌ها از اوراق مشارکت بانکی، سپرده بانکی یا سایر اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق خزانه تشکیل می‌شود. برای مطلع شدن از دارایی‌های یک صندوق بهتر است به امیدنامه آن مراجعه کنید.

در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری در ETF با درآمد ثابت به عنوان یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک درک می‌شود.

 

صندوق سهام

یک ETF سهام از تعدادی سهم مختلف تشکیل می‌شود. در این حالت ممکن است شرکت اصل پول شما را تضمین کند. اگر اصل پول تضمین شود، مدیریت صندوق ضامن زیان صندوق است و نه سود آن. یعنی اگر صندوق سود کرد شما در سود سهیم هستید اما در صورت زیان چیزی از پول شما کم نمی‌شود.

در برخی صندوق‌های سهام شما هم در سود شریک هستید و هم در زیان. ۷۰ درصد دارایی این صندوق‌ها از سهام تشکیل می‌شود.

 

صندوق مختلط

صندوق مختلط همان‌طور که از اسمش مشخص است چیزی میان دو حالت قبلی است. در این نوع صندوق حداقل ۴۰ درصد از دارایی را سهام و حداقل ۴۰ درصد را اوراق با درآمد ثابت (مثل سپرده) تشکیل می‌دهد. ۲۰ درصد باقی‌مانده می‌تواند از بین سهام یا اوراق انتخاب شود.

 

صندوق بازار خارجی

به غیر از صندوق ETF بازار داخلی، در بسیاری از کشورها صندوق بازار خارجی هم وجود دارد. مثلا ممکن است به هر دلیل بخواهید در بازار ژاپن سرمایه‌گذاری کنید. اما چیزی از وضعیت بازار ژاپن ندانید و نتوانید صورت‌های مالی را که به زبان ژاپنی هستند بخوانید.

در این صورت به جای استخدام مترجم یا ثبت‌نام در کلاس زبان ژاپنی می‌توانید از ETF بازار خارجی (Foreign Market) استفاده کنید.

 

صندوق ارز

ETF ارز از دیگر انواع این صندوق‌ها است. همان‌طور که حدس می‌زنید بیشتر دارایی این صندوق‌ها را ارز تشکیل می‌دهد. استفاده از ETF ارزی در بازار فارکس مرسوم است. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهد ریسک نواسان‌های ارزی را پوشش بدهند به سراغ این صندوق‌ها می‌روند.

 

صندوق صنعتی

ETFهای گروه یا صنعتی نوعی از صندوق هستند که تمامی سهم‌های آن از یک صنعت انتخاب می‌شوند. فرض کنید که می‌دانید صنعت فلزات رشد خواهد کرد اما نمی‌دانید کدام شرکت‌ها از این رشد بهره‌مند می‌شوند. برای همین می‌توانید بر روی ETF صنعت فلزات سرمایه‌گذاری کنید.

در این صندوق سهام شرکت‌هایی که در صنعت فلزات فعالیت می‌کنند یافت می‌شود.

 

صندوق کالایی

ETF کالایی به جای سهام و اوراق از کالا تشکیل می‌شود. صندوق طلا، صندوق فلزات گران‌بها شامل طلا، نقره و پلاتین، صندوق فلزات غیرگران‌بها شامل فولاد، آلومینیوم، مس و غیره و صندوق نفتی چند مثال از ETF کالایی هستند.

مدیریت صندوق می‌تواند با اوراق تبعی دارایی شما را بیمه کند، یا به کمک ابزارهای مختلف بازدهی بیشتری نسبت به تغییرات قیمت طلا در بازار به دست آورد.

 

صندوق خرسی یا صندوق معکوس

یک نوع بسیار جالب ETF، ETF معکوس یا ETF خرسی (Inverse ETF or Bear ETF) است. معروف است که می‌گویند تعداد سهم‌های بد از سهم‌های خوب بیشتر است.

حالا فرض کنید می‌توانستید سهمی که ندارید را امروز بفروشید و وقتی سهم ارزان شد آن را بخرید. به این عمل در اصلاح شورت‌سل (Short Sell) می‌گویند. ETF خرسی از این ساز و کار بهره می‌برد. به کمک این ساز و کار وقتی می‌دانید بازار منفی است، لازم نیست بورس را ترک کنید. در این وضعیت می‌توانید از ETFهای خرسی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

 

مزایای طرح ETF دولتی

این طرح برای دولت، مردم و بازار سرمایه مزایایی دارد. منابع حاصل از فروش این سهام در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، توسعه، بازسازی و بهسازی در حوزه بهداشت و درمان کمک به بخش مولد و محرک اقتصاد و… استفاده می‌شود که خود می‌تواند منجر به رونق و حتی جهش تولید ملی گردد.

این عرضه بزرگ منجر به تعمیق بازار سرمایه و افزایش نقدشوندگی آن می‌ شود که در نهایت موجب افزایش کارایی بازار سرمایه خواهد شد. در نهایت اجرایی شدن این طرح برای مردم نیز مزایایی دارد و آن‌ها می‌توانند نقدینگی خود را به مسیر درست و بازاری مولد هدایت کنند و از مزایای این تخفیف نیز استفاده کنند.

 

صندوق ETF برای چه افرادی مناسب است؟

این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای همه مناسب باشد چون هم امکان بهره‌مندی از تنوع سبد خرید و هم کاهش میزان ریسک‌پذیری در این صندوق‌ها وجود دارد. علاوه بر این سرمایه‌گذاری در آن برای افرادی که علاقه‌مند به بازار سهام هستند، جذاب است؛ اما باید توجه کرد که صبر داشتن بسیار مهم است و حداقل باید مدت ۶ ماه زمان گذاشت تا به بازده مناسبی رسید.

 

مراحل سرمایه‌گذاری در ETF

۱ – از یک کارگزار کدبورسی دریافت کنید.
۲ – با تحقیق و بررسی و دریافت مشاوره صندوق ETF مناسب را در بورس شناسایی کنید.
۳ – سفارش خودتان را در سامانه معاملات آنلاین درج نمایید و صندوق موردنظر را خریداری کنید.
۴ – در زمان مناسب، به دلخواه خودتان، بخشی یا کل سرمایه‌گذاری‌تان را به فروش رسانید.

 

مزایای صندوق‌ های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF

  • معافیت مالیاتی معاملات واحدها
  • افزایش نقد شوندگی واحدهای صندوق با وجود عملیات بازارگردانی
  • تخصیص بهینه‌دارایی‏ ها‌ (متنوع‌ سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک
  • سادگی، سهولت و سرعت در معامله
  • کاهش زمان تسویه نسبت به صندوق‌های فعلی
  • خرید و فروش آنلاین واحدهای صندوق

 

عرضه سهام در صندوق ETF چگونه انجام می‌شود؟

برای سرمایه گذاری در بورس نیاز به دریافت کد سجام و کد بورسی است. البته رئیس سازمان خصوصی سازی برای عرضه عادلانه این صندوق ها اعلام کرده است که مردم می توانند با کدملی نیز برای سفارش اقدام کنند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x