مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سامانه سجام چیست و آشنایی با مراحل ثبت‌ نام در آن

سامانه سجام چیست؟ ثبت نام در سامانه سجام چگونه است؟

یکی از مزایای سجام در آینده واریز سود شرکت‌های بورسی که در آن سهامدار هستید، بدون نیاز به مراجعه به بانک است. همچنین سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز است.

احراز هویت سامانه سجام و آشنایی با مراحل ثبت نام در آن

 

بازار سرمایه ایران مانند بقیه بخش ها در مسیر پیشرفت قرار دارد و از سال ۸۴ تکنولوژی با تصویب مقررات بازارها و نهادهای مالی در مجلس شورای اسلامی به بازار بورس نیز وارد شد. یکی از موضوعاتی که هنوز سبک سنتی خود را حفظ کرده بود پرداخت سود توسط شرکت های سهامی و… است. سامانه سجام برای رفع این قبیل مشکلات به وجود آمده است.

 

سامانه سجام چیست؟

سجام مخفف عبارت “سامانه جامع اطلاعات مشتریان” است. این سامانه متعلق به یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس اوراق بهادار به نام “شرکت سپرده‌گذاری مرکزی” است که وظیفه ثبت، نگهداری و تسویه معاملات دربازارهای مالی را برعهده دارد.

طبق دستورالعمل سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، تمامی افراد فعال در بازار سرمایه باید در سامانه سجام احراز هویت شوند.

برای استفاده از خدمات کارگزاری یا سرمایه‌گذاری در یک صندوق، باید ابتدا اطلاعات هویتی خود را یک بار برای همیشه در این سامانه ثبت کنید. در واقع با ثبت نام در سجام پس از احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز بوده و با یک بار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهید داشت.

یکی از مزایای سجام در آینده واریز سود شرکت‌های بورسی که در آن سهامدار هستید، بدون نیاز به مراجعه به بانک است.

همچنین سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز است.

ثبت نام در سامانه سجام

مراحل ثبت نام سجام برای اشخاص حقیقی

۱- برای ورود به سامانه سجام به سایت مربوطه وارد شوید.

۲- بیانیه مربوط به مزایا و خدمات سجام را مطالعه و در صورت موافقت تایید نمایید و به صفحه اصلی ثبت نام وارد شوید.

۳- “ثبت نام اولیه” را انتخاب نمایید. شماره همراه خود را وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی بر روی دکمه فعالسازی کلیک کنید. در این مرحله کد ۴ رقمی به شماره همراه ثبت شده شما پیامک می‌شود. پس از ورود و تایید به مرحله بعد وارد شوید.

۴- در این مرحله مشتری حقیقی را انتخاب نموده و پس از وارد کردن تابعیت و شناسه ملی وارد مرحله بعدی ثبت نام شوید.

۵- در این بخش هزینه ثبت نام در سامانه سجام را به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال از طریق درگاه اینترنتی بانک موردنظر خود پرداخت می‌نمایید.

۶- پس از تایید پرداخت فرم­‌های موردنیاز شامل اطلاعات هویتی، ارتباطی و مالی مطابق با موارد خواسته شده را تکمیل نمایید.

۷- در مرحله آخر پس از ثبت کامل اطلاعات، کد رهگیری برای شما پیامک می‌شود. این کد باید تا زمان مراجعه به دفتر پیشخوان نگه‌داری گردد.

 

مراحل ثبت نام برای نماینده قانونی

مراحل اول تا پنجم همانند حالت قبل است. در مرحله ششم شما باید گزینه‌ی نماینده قانونی را انتخاب نمایید.

سپس شما به‌عنوان نماینده قانونی فرد باید یکی از حالت‌های زیر را انتخاب کنید:

۱- ولی قهری (پدر و پدربزرگ فرزندان صغیر زیر سن قانونی): باید تمام صفحات شناسنامه خود و فرد موردنظر را در سامانه بارگذاری نمایید.

۲- قیم (کسانی که نیاز به سرپرست دارند و خودشان از نظر قانونی برای معامله مهجور تلقی می‌شوند): باید قیم‌نامه را در سامانه بارگذاری نمایید.

۳- وصی (از نظر قانونی مامور به انجام کاری برای فرد متوفی است): باید وصیت‌نامه را در سامانه بارگذاری نمایید.

۴- وکیل: باید وکالت‌نامه را در سامانه بارگذاری کنید.

باقی مراحل همانند حالت قبل است. البته باید به این نکته توجه کرد که اگر بخواهید به‌ عنوان نماینده قانونی در سیستم ثبت نام کنید، باید پیش از آن به‌ عنوان فرد اصیل در این سامانه ثبت نام کرده باشید.

احراز هویت و ثبت نام در سامانه سجام
مراحل ثبت نام سجام

 

مزایای ثبت نام در این سامانه چیست؟

راه اندازی سامانه سجام و الزامی شدن سهامداران به ثبت نام در این سامانه امتیازاتی را برای افراد بورسی به همراه دارد. از جمله مزایای ثبت نام و استفاده از سامانه سجام برای متقاضیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 


  • بهره مندی آسان و سریع از سود مجامع 

تا قبل از عملیاتی شدن سامانه سجام رویه پرداخت سود به شکل‌های مختلفی صورت می‌گرفت.
یکی از این روش‌ها دریافت شماره ‌حساب سرمایه‌گذاران از طریق ایمیل و واریز سود تقسیمی به‌حساب آن‌ها بود.

روش دیگر، معرفی یک بانک به سرمایه‌گذاران بود تا با مراجعه به آن در تاریخ مشخص‌ شده و ارائه کارت ملی و کد بورسی خود سود تقسیمی را دریافت کنند.

جدا از هزینه‌های بی‌موردی که در این روش به شما وارد می‌شد، مسئله اصلی داشتن یک سبد سهام متنوع با اهداف مختلف بود؛ مثلاً شاید شما از ۹ سهم موجود در سبد خود، تنها روی سود تقسیمی (DPS) دو سهم حساب باز کرده‌ بودید.

از طرفی به دلیل عدم توجه به تاریخ مجمع برخی از سهام خود نماد بسته شده به مجمع می‌رود، سودی را تقسیم می‌کند و چون تاریخ پرداخت تا زمان سرمایه‌گذاری‌تان فاصله زیادی دارد فراموش می‌کنید که DPS را بگیرید و به‌ این ‌ترتیب هزینه‌ای به شما تحمیل می‌شود.

یکی از مزایای مهم سامانه سجام کمک به سرمایه‌گذاران در این زمینه است. به این ترتیب برای هر سهمی که با آن به مجمع می‌روید و از آن سود تقسیمی طلب دارید در تاریخ اعلام ‌شده از سوی شرکت وجوه مربوط به سود تقسیمی به ‌حساب «شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» واریز می‌گردد. سپس این شرکت وجوه مربوطه را به‌ حساب‌های اعلامی از سوی شما در این سامانه واریز می‌کند.

 


  • دسترسی سهامداران به ویرایش و تصحیح اطلاعات 

با ثبت نام در سامانه سجام هرگونه تغییر در اطلاعات افراد مانند شماره تلفن، محل سکونت و یا شماره حساب از طریق مراجعه به سایت sejam.ir قابل ویرایش است.

در صورتی که تا پیش از راه اندازی سامانه سجام، درخواست اصلاح چنین تغییراتی باید حضوری به کارگزاری و یا صندوق های سرمایه گذاری اعلام می شد.

 


  • امکان دسترسی به سرویس های متنوع بازار سرمایه

بعد از ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت غیر حضوری یا حضوری سجام می توانید به نهادهای مختلفی مانند کارگزاری ها یا صندوق های سرمایه گذاری دسترسی داشته باشید و معاملات خود را مدیریت کنید.

تا قبل از راه اندازی سامانه سجام سهامداران برای ثبت نام در کارگزاری جدید و ادامه فعالیت های بورسی در آن کارگزاری باید با مراجعه حضوری به کارگزاری دارایی خود را انتقال می دادند. اما با ثبت نام در سامانه سجام می توان بدون حضور فیزیکی در کارگزاری و تنها از طریق دانلود سند سهام و ارائه آن به کارگزاری جدید، مراحل انتقال دارایی را انجام داد.

 

احراز هویت غیرحضوری آنلاین سجام از طریق اپلیکیشن های احراز هویت سجام

احراز هویت سامانه سجام به دو روش حضوری و غیر حضوری و در منزل​ امکان پذیر است، اما این به این معنی نیست که دیگر نمی توان به صورت حضوری احراز هویت را انجام داد.

این روش مختص کسانی است که ثبت نام سجام را انجام داده، همچنین واجد شرایط انجام غیرحضوری احراز هویت هستند.

متقاضیان برای انجام این کار لازم است که شرایط زیر را داشته باشند:

۱- متقاضی احراز هویت غیر حضوری حتما باید ثبت نام در سامانه سجام را به طور کامل انجام داده و موفق به دریافت کد پیگیری ثبت نام شده باشد.

۲- باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد.

۳- کارت ملی هوشمند داشته است و اگر ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند انجام داده است، رسید این ثبت نام را داشته باشد.

۴- تنها اشخاص حقیقی ایرانی مجاز به احراز هویت سجام در منزل هستند.

۵- ثبت نام کننده ملزم است تا شخصا به انجام تمامی مراحل احراز هویت بپردازد و شخص دیگری نمی تواند احراز هویت غیر حضوری را برای او انجام دهد.

۶- تمام اطلاعات باید متعلق به شخص ثبت نام کننده باشد و استفاده از اطلاعات اشخاص دیگر غیر مجاز است.

 

 

امیدواریم مطلب سامانه سجام و آشنایی با مراحل ثبت نام در آن برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x