مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بورس چیست و تاریخچه ورود بورس در ایران

بورس چیست و تاریخچه ورود بورس در ایران

احتمال دارد برای شما این سوال پیش آمده باشد که بورس چیست؟ باید بگوییم فکر ایجاد بازار بورس زمانی شکل گرفت که عده ای از بازرگانان اروپایی از فعالیت های تجاری خود ضرر کردند بنابراین به دنبال راه حلی بودند که بتوان به وسیله آن جلوی این ضرر را گرفت و یا به حداقل رساند. در ایران هم در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس به تصویب رسید و از ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۶ به طور رسمی آغاز به کار کرد.

بورس چیست و تاریخچه ورود بورس در ایران

احتمال دارد برای شما این سوال پیش آمده باشد که بورس چیست؟

باید بگوییم فکر ایجاد بازار بورس زمانی شکل گرفت که عده ای از بازرگانان اروپایی از فعالیت های تجاری خود ضرر کردند، بنابراین به دنبال راه حلی بودند که بتوان به وسیله آن جلوی این ضرر را گرفت و یا به حداقل رساند.

نتیجه آن شد که تعدادی از بازرگانان عده ای را در فعالیت های خود شریک کردند تا با این روش سود و زیان احتمالی را با آن ها تقسیم کنند.

این تجربه موفقیت آمیز بود، لذا به تدریج هر تاجری سعی می کرد تا فعالیت های تجاری خود را با این روش ادامه دهد؛ به خصوص که این روش برای افرادی که فعالیت های بزرگ اقتصادی انجام می دادند، بسیار مطلوب تر بود.

اولین تجربه موفق تشکیل یک شرکت سهامی مربوط به کشور روسیه است که در سال ۱۳۵۳ میلادی تصمیم گرفت کالاهایی را بدون آنکه آفریقا را دور بزند از شمال اروپا به شرق آسیا و چین ببرد.

این تجربه و تجربه های موفق بعدی باعث تشکیل اولین بورس دنیا در قرن ۱۷ میلادی در شهر آمستردام هلند شد و امروزه اکثر کشورهای جهان دارای بازار بورس هستند؛ در ایران هم در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس به تصویب رسید و از ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۶ به طور رسمی آغاز به کار کرد.

بورس چیست و تاریخچه ورود بورس در ایران
بورس چیست

بورس چیست؟

بورس کلمه‌ای فرانسوی است و معنای آن در زبان فرانسه کیف پول است. تاریخچه پیدایش واژه بورس هم به قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد.

فلسفه کلیدی شکل‌گیری بازار بورس در جهان، تجمیع سرمایه و تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها در قالب یک سیستم بازار منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف است.

مبنای اساسی تشکیل این بازارها همان مفهوم اولیه و ساده شراکت، تقسیم سود و زیان احتمالی میان شرکا است.

بورس بازاری است که در آن دارایی‌ها خرید و فروش می‌شوند.

به طور کلی انواع بازارها را می توانیم به سه دسته تقسیم کنیم:

۱.بورس اوراق بهادار:

در بورس اوراق بهادار دارایی های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت، قراردادهای اختیار خرید و فروش و… مورد معامله قرار می گیرد.

در واقع بورس اوراق بهادار محلی است که سهام شرکت های مختلف در آن عرضه می شود و سرمایه گذاران با خرید سهام آن ها در کسب و کار آن ها مشارکت می کنند، بنابراین بورس اوراق بهادار این امکان را فراهم می کند تا افراد با سرمایه های مختلف در فعالیت های اقتصادی کوچک و بزرگ سرمایه گذاری کنند.

۲.بورس کالا:

بازاری است که در آن خرید و فروش کالاهای معینی مثل فلزات، مواد خام و اولیه شرکت های تولیدی، گندم، زعفران و انواع محصولات کشاورزی و … به صورت نقد، نسیه یا اوراق سلف مورد معامله قرار می گیرد.

۳.بورس ارز:

در این بورس خرید و فروش پول های خارجی مثل دلار و یورو و … انجام می شود. این بورس در داخل کشور فعال نیست ولی در کشور های توسعه یافته فعالیت چشم گیری دارد.

سرمایه گذاری در بورس می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین‌شده و در نتیجه رونق کسب‌وکار، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

بورس چیست و تاریخچه ورود بورس در ایران
بورس چیست

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مزایای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

مزیت های بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها را می توان به صورت زیر نام برد:

۱.در صورت پذیرش ریسک های سرمایه گذاری در بازار سرمایه می توان سود بیشتری به دست آورد.

۲.یکی از ویژگی‌های یک دارایی خوب این است که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد، یعنی بتوان آن را سریع به پول نقد تبدیل کرد. همین ویژگی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که بورس را از بازارهای دیگر به خصوص مسکن جدا کرده است و افراد زیادی را جذب خود کرده است.

۳.ارزش پول در طول زمان خود به خود کاهش می یابد و با توجه به تورم موجود در جامعه در صورتی که افراد پس اندازهای خود را در جای مناسبی سرمایه گذاری نکنند، ارزش آن کاسته خواهد شد.

پس در صورت خرید درست سهام می توان سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کرد.

۴.یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در بورس، امنیت در سرمایه گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است.

همچنین شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنید، موظف هستند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود اعم از اطلاعات مالی، برنامه‌ها و … را به سازمان بورس اعلام کنند.

 

نکته مهم و قابل توجه این است که حتما با دانش کافی نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x